Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2422902_0001.png
Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Beks talepapir
Samråd om betalingsforpligtigelse og
kommunale incitamenter
BOU alm. del
samrådsspm. M-O
22. juni 2021
BOU
10 minutter
Besvarelse af samrådsspørgsmål
BOU
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Talens formål
Publikum og
programpunkt
Det talte ord gælder
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/6-21, til indenrigs- og boligministeren
2422902_0002.png
Indledende bemærkninger
Afrapportering af
analysearbejdet
Inden jeg går til besvarelse af de konkrete
samrådsspørgsmål, vil jeg gerne henlede udvalgets
opmærksomhed på den oversendte afrapportering fra
analysearbejdet om betalingsforpligtigelse og kommunale
incitamenter.
Analysearbejdet blev igangsat i forlængelse af
udligningsreformen, da der var opstået en bekymring for, at
udligningssystemet og udligningsreformen i særdeleshed,
reducerer kommunernes incitament til at vælge det rigtige
tilbud til borgerne, hvis det rigtige tilbud ligger uden for
kommunegrænsen. Det kunne fx være i forbindelse med et
botilbud eller en anbringelse af et barn uden for hjemmet.
Det er også denne mulige problemstilling, som
samrådsspørgsmålene i dag grundliggende handler om.
Regeringen har lyttet til de bekymringer, der har været
fremme. Og for regeringen er det også afgørende vigtigt, at
mennesker med særlige behov får den rigtige støtte, og at
kommunernes beslutning om indsats ikke snævert træffes
alene ud fra et økonomisk hensyn.
1
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/6-21, til indenrigs- og boligministeren
2422902_0003.png
Analysearbejdet blev derfor netop igangsat, så
forligskredsen bag udligningsreformen kunne få et bedre
beslutningsgrundlag og en grundig afdækning af de
kommunale incitamenter og den kommunale udlignings
betydning herfor.
Jeg mener, at den foreliggende rapport giver os nye
informationer og en ny indsigt på et meget kompliceret
område.
Lad mig opsummere nogle centrale hovedbudskaber fra
rapporten:
Først og fremmest er kommunerne i deres visitation af
ydelser bundet af en række regler fastsat i lovgivningen,
herunder serviceloven og retssikkerhedsloven.
Visitation skal være fagligt funderet, underbygge en
helhedsorienteret og forebyggende indsats for den enkelte
borger og samtidig være økonomisk ansvarlig.
Og kommunerne må ikke vælge, udsætte, indstille eller
reducere en indsats alene ud fra økonomiske overvejelser.
2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/6-21, til indenrigs- og boligministeren
2422902_0004.png
Udligningssystemet vurderes overordnet ikke at have
afgørende betydning for kommuners visitation til indsatser,
hvor en borger i forbindelse med indsatsen skifter
bopælskommune.
Udligningsvirkningen ved flytningen af en borger vil i de
typiske tilfælde være begrænset set i forhold til den samlede
udgift, der for kommunen er knyttet til indsatsen.
Kommunernes meget omfattende brug af indsatser på tværs
af kommunegrænser viser også, at andre forhold spiller
afgørende ind.
Udligningsreformen har vel og mærke heller ikke ændret
afgørende på udligningsvirkningen, når en borger skifter
bopælskommune. På voksenområdet, hvor der har været
den største bekymring for afspecialisering, er der næsten
ingen forskel på udligningsvirkning før og efter
udligningsreformen
dvs. ændringen i folketallet har
næsten ingen betydning her.
3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/6-21, til indenrigs- og boligministeren
2422902_0005.png
Spørgsmål M:
[”Vurderer ministeren, at borgere med behov for specialiserede
tilbud uden for egen kommunegrænse ikke bliver stillet dårligere
ved afskaffelse af betalingskommunefolketallet, såfremt
afskaffelse af betalingskommunefolketallet fastholdes?”]
Svar:
Hvis vi nu vender os mod
samrådsspørgsmål M
kan jeg på
baggrund af min indledning svare helt kort:
Udligningsreformen stiller ikke afgørende borgere med
specialiserede behov dårligere.
Rapporten peger netop på, at ændringen af folketallet i det
kommunale udligningssystem ikke i sig selv kan forventes at
have en afgørende betydning for kommunernes visitation.
Det skal bl.a. ses på baggrund af, at oplysninger om
betalingskommune før reformen generelt set ikke blev
anvendt i opgørelsen af det socioøkonomiske udgiftsbehov,
som giver anledning til de største virkninger i udligningen,
når en borger flytter over kommunegrænser.
Kommunernes beslutning om visitering til indsatser er
endvidere langt mere sammensat.
4
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/6-21, til indenrigs- og boligministeren
2422902_0006.png
Man kan derfor heller ikke imødegå en generel bekymring
for afspecialisering på socialområde ved at rulle en i øvrigt
rigtig beslutning om folketal i udligningsreformen tilbage.
Jeg vil erindre om baggrunden for beslutningen om i
forbindelse med udligningsreformen at gå fra et folketal
baseret på oplysninger om betalingskommune til et folketal
baseret på bopælskommune i udligningsberegningerne.
Det var således den faglige vurdering, at der var tvivl om
kvaliteten af de indberettede oplysningerne om
betalingskommuneforpligtigelse. Herunder var der tegn på
en lokal
”optimering” af kommuners udligning gennem
indberetningerne. Det er selvsagt uholdbart, hvis
udligningen kan påvirkes.
Oplysningerne indberettes af bopælskommunen og er
baseret på de oplysninger, som kommunen selv har om
borgere i kommunen, hvor der kan opkræves
mellemkommunal refusion fra andre kommuner efter
særlige bestemmelser.
Her anerkendes det i rapporten, at det er et kompliceret
regelsæt, der er omkring mellemkommunale refusioner,
5
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/6-21, til indenrigs- og boligministeren
2422902_0007.png
hvilket kan forklare, at kommuner gør brug af ekstern
bistand på området.
Spørgsmål N:
[”Er
ministeren af den opfattelse, at ministeriet ved indgåelse af
den politiske aftale om udligningsreformen var bekendt med, at
afskaffelsen af betalingskommunefolketallet giver kommunerne
økonomiske incitamenter til at anvende velfærdstilbud inden for
egen kommunegrænse frem for eventuelle mere specialiserede
tilbud uden for kommunegrænsen?”]
Svar:
I forhold til
samrådsspørgsmål N
vil jeg gerne gentage, at
rapporten viser, at der ikke er stor forskel i
udligningsvirkningen før og efter udligningsreformen, ved
at en borger flytter kommune.
Afskaffelsen af betalingskommunefolketallet har haft stort
fokus i henvendelser fra bl.a. interesseorganisationer og
konsulenthuse
men der var jo også virkninger i
udligningssystemet før reformen. Virkninger, der bl.a. fulgte
af de socioøkonomiske udgiftsbehov og skattegrundlaget.
De største virkninger var og er fortsat i det beregnede
socioøkonomiske udgiftsbehov i udligningen, som hele tiden
6
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/6-21, til indenrigs- og boligministeren
2422902_0008.png
stort set udelukkende har været baseret på statistik efter
bopælskommune.
De statistiske oplysninger i det socioøkonomiske
udgiftsbehov skal opfange overordnede forhold, som kan
have betydning for kommunens samlede udgiftsbehov. De
er ikke tænkt som et grundlag for en direkte kompensation
for specifikke udgifter til bestemte borgere i kommunen.
Når en borger af den ene eller anden årsag flytter fra en
kommune, vil det i større eller mindre grad kunne få en
virkning i opgørelsen af kommunens samlede udgiftsbehov
og dermed udligningsbeløb. Virkningen vil afhænge af den
flyttede borgers alder, i hvilket omfang borgeren har
karakteristika, der er afspejlet i de enkelte socioøkonomiske
kriterier, og hvordan kommunen i øvrigt indgår i
udligningen.
7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/6-21, til indenrigs- og boligministeren
2422902_0009.png
Spørgsmål O:
[”Vil ministeren redegøre for, hvilke alternativer der er til at
fastholde afskaffelsen af betalingskommunefolketallet
og hvilke
overvejelser giver disse alternativer anledning til hos
ministeren?”]
Svar:
I forhold til samrådsspørgsmål O mener jeg ikke, at
afrapporteringen af analysearbejdet giver grundlag for at
åbne udligningsreformen og dermed de
byrdefordelingsmæssige konsekvenser heraf for
kommunerne. Det håber jeg, at forligspartierne bag
udligningsreformen er enig med mig i.
Vi løser ingen problemer ved at kun at se på folketallet i
udligningssystemet, selvom nogen synes, at det er det
vigtigste. Det hjælper ingen borgere med specialiserede
behov.
Vi bliver nødt til at anerkende, at spørgsmålet om
kommunernes visitation til specialiserede tilbud er langt
mere kompliceret end som så.
Det er også derfor, at der er igangsat en hel samlet
evaluering af det specialiserede socialområde.
8
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/6-21, til indenrigs- og boligministeren
2422902_0010.png
Dette arbejde har netop til formål at højne retssikkerheden
på området og at sikre de rette specialiserede tilbud,
anbringelsessteder og indsatser af høj kvalitet, der svarer til
borgernes behov. Hensigten er vi jo enige om
nemlig at
udsatte børn, unge og voksne med handicap eller andre
særlige behov skal sikres de bedste muligheder for at leve et
selvstændigt og meningsfyldt liv på egne præmisser.
På baggrund af denne evaluering vil der være et langt bedre
grundlag for politiske drøftelser i løbet af efteråret.
Afrunding
Jeg vil gerne slutte af med at sige, at det var en relevant
bekymring, der blev rejst, og at jeg er glad for, at vi nu har
fået området belyst så grundigt.
Analysen og udviklingen viser, at det ikke er det
dominerende, når kommunerne visiterer borgere til en
indsats.
Med analysearbejdet har vi dermed fået ny og relevant viden
om et meget komplekst område
og det kan selvfølgelig
supplere det øvrige arbejde, der bliver gennemført i
evalueringen.
9
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 272: Spm., om ministeren vil tilsende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22/6-21, til indenrigs- og boligministeren
2422902_0011.png
Jeg synes, at vi skal være klar over, hvilke politiske håndtag
vi bruger på baggrund af denne analyse og også set i forhold
til det overordnede arbejde med det specialiserede
socialområde.
10