Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2430308_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 4674
Doknr.
433084
Dato
20-07-2021
Svar på spørgsmål fra Halime Oguz (SF) stillet den 22. juni 2021.
Spørgsmål nr. 271:
”Vil
ministeren oversende et notat, hvori der redegøres nærmere for fremskrivninger
for befolkningstilvæksten i de større byer og betydningen heraf for boligsituationen,
herunder for så vidt angår almene boliger m.v.?”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Bolig- og Planstyrelsen, der har oplyst følgende:
"En tilvækst i den voksne del af befolkningen vil normalt aflede en stigning i boligef-
terspørgselen. Nedenfor redegøres kort for Danmarks Statistiks befolkningsfremskriv-
ning og DREAMs beskrivelse af boligbehovet i de største byer. Herudover gives ek-
sempler på særlige forhold, der påvirker efterspørgslen efter almene boliger.
Befolkningsvækst i storbykommuner
Ifølge Danmarks Statistiks seneste befolkningsfremskrivning forventes antallet af ind-
byggere at stige i de danske storbykommuner i de kommende år.
Tabel 1 viser befolkningsfremskrivningen for hovedstadsområdet, herunder Køben-
havn og Frederiksberg, storbykommunerne Odense, Aarhus og Aalborg samt det øvri-
ge land. Fra 2021 til 2031 forventes befolkningen i Danmark at stige med godt
225.000 indbyggere, og med yderligere 155.000 indbyggere fra 2031 til 2041. Det sva-
rer til en befolkningstilvækst på ca. 6,5 pct. over de kommende 20 år.
Det er primært storbykommunerne, der driver denne befolkningstilvækst. Især Kø-
benhavn og Frederiksberg samt Aarhus, kan forvente en relativ høj befolkningstil-
vækst frem mod 2041. I København og Frederiksberg svarer det i gennemsnit til ca.
4.900 indbyggere årligt, mens der i Aarhus er tale om en stigning på ca. 2.700 indbyg-
gere i gennemsnit pr. år.
I Odense og Aalborg forventes også en højere befolkningstilvækst sammenlignet med
landsgennemsnittet, på hhv. 7,7 og 10,2 pct. Dette svarer til en gennemsnitlig årlig
stigning på hhv. 800 og 1.100 indbyggere.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm., om et notat, hvori der redegøres nærmere for fremskrivninger for befolkningstilvæksten i de større byer m.v., til indenrigs- og boligministeren
2430308_0002.png
Tabel 1
Fremskrivning af befolkningen i udvalgte områder frem mod 2041
Ændring
fra 2021
til 2041
194.327
Ændring i
pct. (2021
til 2041)
9,3
2021
2031
2041
Hovedstadsom-
rådet
Heraf København
og
Frederiksberg
Odense
Aarhus
Aalborg
Resten af landet
Hele landet
Anm.:
2.090.950
2.210.372
2.285.277
741.794
808.377
839.439
97.645
13,2
205.509
352.750
219.487
2.971.258
5.839.954
215.514
385.743
233.348
3.020.361
6.065.338
221.333
407.150
241.918
3.064.382
6.220.060
15.824
54.400
22.431
93.124
380.106
7,7
15,4
10,2
3,1
6,5
Kilde:
Hovedstadsområdet er defineret som de kommuner som er omfattet af
Fingerplanen (28 kommuner i Region Hovedstaden, dvs. alle kommu-
ner i Region Hovedstaden ekskl. Bornholms Regionskommune, samt 6
kommuner i Region Sjælland (Stevns, Køge, Greve, Solrød, Roskilde og
Lejre)).
Danmarks Statistik, Statistikbanken, befolkningsfremskrivning 2021,
tabel FRKM121
Fremtidig boligbehov
Befolkningstilvæksten betyder alt andet lige, at der vil være behov for flere boliger i
storbykommunerne i de kommende år. Det er dog svært mere præcist at forudsige det
fremtidige boligbehov, da der er mange forskellige forhold, der spiller ind på behovet
for boliger.
Ud over befolkningstilvækst, vil bl.a. aldersfordeling, familiestruktur, boligpriser og
socioøkonomiske faktorer have betydning for, i hvilket omfang og hvilke boligtyper,
der efterspørges.
Forskningsenheden DREAM har i samarbejde med Boligøkonomisk Videncenter ud-
arbejdet fremskrivninger af boligefterspørgslen baseret på deres mikrosimulations-
model (SMILE 3.0). Modellen tager højde for en række karakteristika, der har betyd-
2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm., om et notat, hvori der redegøres nærmere for fremskrivninger for befolkningstilvæksten i de større byer m.v., til indenrigs- og boligministeren
2430308_0003.png
ning for boligefterspørgslen. Den seneste rapport fra DREAM, hvor boligefterspørgs-
len fremskrives fra 2018 til 2040, blev offentliggjort i maj 2021.
1
På landsplan peger DREAMs seneste rapport i retning af en stigende efterspørgsel
efter både ejer-, udlejnings- og andelsboliger. Ejerboliger forventes dog at udgøre en
faldende andel af den samlede boligbestand fremover. Dette skyldes en stigning i de
befolkningsgrupper, der primært efterspørger lejeboliger frem for andre boligtyper.
Det er tre faktorer, der især driver denne udvikling. Det første er en betydelig stigning i
andelen af ældre, hvilket øger efterspørgslen efter offentlige boliger (dvs. pleje- og
ældreboliger). For det andet forventes der at blive flere enlige, som i højere grad bor i
lejeboliger. Herudover vil en fortsat centralisering af befolkningen i større byområder
trække i retning af en øget andel af private og almene udlejningsboliger samt andels-
boliger.
På nationalt plan er den demografiske udvikling i den senest opdaterede version af
DREAMs model i overensstemmelse med Danmarks Statistiks befolkningsfremskriv-
ning fra 2020. Det er imidlertid ikke nødvendigvis tilfældet på kommunalt niveau, da
der bl.a. benyttes forskellige modelrammer i de to fremskrivninger.
Der er større usikkerhed knyttet til fremskrivningerne på lokalt niveau end på lands-
plan. Flytninger mellem kommunerne kan være vanskelige af forudsige. Herudover
tager Danmarks Statistiks befolkningsfremskrivning på kommuneniveau og DREAMs
fremskrivning af den kommunefordelte boligefterspørgsel ikke hensyn til en hel del
lokale forhold. Som fx kendskab til de enkelte kommuners nuværende og fremtidige
strategier vedrørende fx nybyggeri og udstykning af jord.
Fremtidig behov for almene boliger
Den almene boligsektor udgør godt en femtedel af boligmassen i dag. Kommunen spil-
ler en stor rolle i opførelsen og driften af almene boliger, idet sektoren løser et bredt
spektrum af boligsociale (kommunale) opgaver. De særegne karakteristika for den
almene boligsektor medfører, at der er en række konkrete faktorer, der kan påvirke
behovet for almene boliger.
For det første har kommunerne anvisningsret til mindst 25 pct. af de ledige almene
boliger, hvorfor behovet for almene boliger også afhænger af kommunens behov for
anvisning.
For det andet har demografien betydning for behovet for ældre-, pleje- og ungdomsbo-
liger. Det er boligformer, som i høj grad er almene.
DREAM (2021): ”Udviklingen i boligefterspørgslen i de danske kommuner”,
https://dreamgruppen.dk/publikationer/2021/maj/demografi-sociooekonomi-og-boligstruktur-i-danske-
kommuner/
1
3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 271: Spm., om et notat, hvori der redegøres nærmere for fremskrivninger for befolkningstilvæksten i de større byer m.v., til indenrigs- og boligministeren
2430308_0004.png
Herudover kan justeringer af boligudbuddet, for eksempel som følge af parallelsam-
fundsinitiativerne, medføre et øget behov for alment byggeri i visse kommuner. Det
bemærkes, at flere af de hårde ghettoområder er beliggende i og omkring de større
byer som København, Odense og Aarhus.
Behovet for alment nybyggeri er derudover afhængigt af huslejeniveauet i nybyggeriet
og konkurrencen i forhold til andre boligformer. Målsætningen er, at huslejen i almene
boliger skal være til at betale for en bred kreds af boligsøgende, herunder for lavind-
komstgrupper.
De ovennævnte f0rhold er eksempler på faktorer, der specielt påvirker efterspørgslen
efter almene boliger. ”
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
4