Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2396725_0001.png
Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Beks talepapir
Det talte ord gælder
[Besvarelse af spørgsmål I
om hvornår ministeren fik
kendskab til sagen]
Spørgsmål I
Har ministeren været vidende om den aktuelle svindelsag i tilknyt-
ning til Østjysk Bolig, inden sagen kom frem i medierne, hvad har
ministeren i den forbindelse været vidende om, og vil ministeren
endvidere dele sine mere principielle og politiske overvejelser i
forlængelse af sagen?
Svar:
Det er en sag om mistanke om svindel med beboernes penge
i Østjysk Bolig i Aarhus, som har foranlediget samrådet i
dag. En intern undersøgelse fastslog i efteråret sidste år
bl.a., at to ledende medarbejderes privatindkøb af køkkener
er blevet udgiftsført som renovering. Derudover er en golf-
rejse til Spanien for de samme to medarbejdere med ægte-
fæller blevet udgiftsført som mødeudgift.
Herefter iværksatte kommunalbestyrelsen i Aarhus Kom-
mune, som er tilsynsmyndighed for almene boligorganisati-
oner i kommunen, en advokatundersøgelse.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om talepapir fra samrådet d. 11/5-21 om at sikre tilsyn med almene boligforeninger, til indenrigs- og boligministeren
2396725_0002.png
Undersøgelsen foreligger nu i en anonymiseret udgave.
Heraf fremgår det, at undersøgelsen af Østjysk Bolig har af-
dækket mistanke om meget alvorlige og væsentlige uregel-
mæssigheder i administrationen af Østjysk Bolig.
Advokatundersøgelsen blev gjort tilgængelig for tilsynsmyn-
digheden den 6. april 2021 - og blev i umiddelbar forlæn-
gelse heraf fremsendt til Østjyllands Politi.
Samtidig med at advokatundersøgelsen blev offentliggjort,
modtog Bolig- og Planstyrelsen undersøgelsen fra Aarhus
Kommune. Undersøgelsen blev sendt til styrelsens oriente-
ring. Det er først på det tidspunkt, at ministeriet bliver ori-
enteret om sagen om Østjysk Bolig.
Indtil jeg modtog advokatundersøgelsen, kendte jeg kun til
sagen fra medierne.
1
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om talepapir fra samrådet d. 11/5-21 om at sikre tilsyn med almene boligforeninger, til indenrigs- og boligministeren
2396725_0003.png
[Besvarelse af spørgsmål J
om redskaberne i dag er til-
strækkelige]
Spørgsmål J:
Mener ministeren, at der i dag er tilstrækkelige redskaber til at
sikre tilsyn med almene boligforeninger, herunder også til at sikre
at lejerne af almene boliger kan undgå tab og ikke rammes af sti-
gende huslejer m.v. som følge af uretmæssige dispositioner m.v.
fra eksempelvis ledelsesside, idet der som baggrund kan henvises
til aktuel sag fra Østjysk Bolig?
Svar:
Kommunalbestyrelsens tilsyn
Det er efter § 164 i almenboligloven kommunalbestyrelsens
opgave at føre tilsyn med de almene boligorganisationer.
Kommunen skal bl.a. føre tilsyn med, at boligorganisatio-
nerne lever op til almenboliglovens § 6 a. Heraf fremgår det,
at boligorganisationen skal have en forsvarlig og effektiv
drift af boligorganisationen og dens afdelinger. Det betyder,
at boligorganisationen skal udøve god økonomistyring, gen-
nemføre egenkontrol og løbende fremme kvalitet og effekti-
vitet.
Tilsynet indebærer, at kommunalbestyrelsen skal føre en
styringsdialog med boligorganisationerne
og indkalde til
et årligt dialogmøde for at drøfte forholdene og driften i bo-
ligorganisationen og afdelingerne.
2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om talepapir fra samrådet d. 11/5-21 om at sikre tilsyn med almene boligforeninger, til indenrigs- og boligministeren
2396725_0004.png
Udover at føre en styringsdialog med boligorganisationen
skal kommunalbestyrelsen også føre et legalitetstilsyn.
Legalitetstilsynet skal sikre, at boligorganisationen admini-
strerer i overensstemmelse med reglerne. Som led heri fore-
lægges regnskabsmaterialet for kommunalbestyrelsen til en
kritisk gennemgang. Kommunen skal ifølge reglerne påse,
om boligorganisationens og dens afdelingers drift og øko-
nomi er forsvarlig og i øvrigt opfylder de gældende regler.
Kommunalbestyrelsen skal således både sikre, at den al-
mene boligsektor er velfungerende og fremtidssikret, og at
beslutninger træffes efter reglerne.
Kommunalbestyrelsen i Aarhus Kommune har anvendt de
lovgivningsmæssige beføjelser, de har som tilsynsmyndig-
hed. Da tilsynsmyndigheden i august sidste år blev gjort op-
mærksom på, at der kunne være uregelmæssigheder i Øst-
jysk Bolig, blev der iværksæt en intern undersøgelse
for at
afklare om der var hold i den anonyme henvendelse.
Netop denne undersøgelse udløste herefter en kæde af
handlinger iværksat af tilsynsmyndigheden. Det har resulte-
ret i, at sagen nu bliver efterforsket af Østjyllands Politi. Der
3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om talepapir fra samrådet d. 11/5-21 om at sikre tilsyn med almene boligforeninger, til indenrigs- og boligministeren
2396725_0005.png
er fra tilsynsmyndighedens side handlet, og de nødvendige
redskaber er blevet taget i brug.
I første omgang stoppede tilsynsmyndigheden efter det op-
lyste uregelmæssighederne ved at afskedige direktøren og
indsætte en forretningsfører. Dernæst iværksatte tilsyns-
myndigheden initiativer for at afdække omfanget af uregel-
mæssighederne og årsagen til, det kunne ske.
En meget stor mængde af ustrukturerede data i form af tu-
sindvis af e-mails, dokumenter, kalenderbegivenheder m.v.
er blevet gennemgået og er gjort tilgængelige for politiets vi-
dere arbejde.
Spørgsmålet er, om Aarhus Kommune som tilsynsmyndig-
hed kunne have tilrettelagt deres rutinemæssige tilsyn med
boligorganisationernes drift og administration på en måde,
så uregelmæssighederne i Østjysk Bolig var blevet forhin-
dret eller opdaget tidligere. Det kan jeg på det foreliggende
grundlag ikke svare på.
Jeg bliver spurgt, om tilsynsmyndigheden i dag har tilstræk-
kelige redskaber til at sikre tilsyn med almene boligorgani-
sationer. Hertil kan jeg kort svare, at det er min vurdering.
4
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om talepapir fra samrådet d. 11/5-21 om at sikre tilsyn med almene boligforeninger, til indenrigs- og boligministeren
2396725_0006.png
Såfremt kommunalbestyrelsen bliver opmærksom på util-
fredsstillende forhold i en boligorganisation, skal den tage
de forholdsregler, den skønner er nødvendige for at sikre en
forsvarlig drift af organisationen og afdelingerne.
Et første skridt vil typisk være, at kommunalbestyrelsen går
i dialog med boligorganisationen. Viser det sig, at der ikke er
tale om en enkelt fejl, vil kommunalbestyrelsen typisk hen-
stille til boligorganisationen om at ændre praksis. Hvis dette
heller ikke bringer en tilfredsstillende løsning, kan kommu-
nalbestyrelsen meddele de påbud, som skønnes nødvendige.
Kommunen kan i sidste ende udpege en forretningsfører til
midlertidigt at overtage boligorganisationens administra-
tion.
Også i forhold til det økonomiske tilsyn har kommunalbe-
styrelsen en række redskaber for at lette gennemgangen af
regnskabet og vurderingen af, om boligorganisationens og
dens afdelingers drift og økonomi er forsvarlig.
Redskaberne omfatter et spørgeskema til regnskabet, besty-
relsens årsberetning, hvor der skal redegøres for økonomi-
styring og egenkontrol og endelig styringsrapporten med
5
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om talepapir fra samrådet d. 11/5-21 om at sikre tilsyn med almene boligforeninger, til indenrigs- og boligministeren
2396725_0007.png
økonomiske nøgletal for boligorganisationen og dens afde-
linger.
Dertil kommer, at kommunalbestyrelsen
hvis den bliver
usikker på forhold ved regnskabet - kan udbede sig oplys-
ninger fra boligorganisationen eller bede boligorganisatio-
nens revisor om en særskilt erklæring.
Hvis kommunalbestyrelsen ikke har tillid til boligorganisati-
onens revisor, kan kommunalbestyrelsen på boligorganisati-
onens regning udpege sin egen revisor til at gennemgå bo-
ligorganisationens økonomi og afgive beretning herom. Det
forudsætter dog, at indgrebet er proportionalt i forhold til
problemerne i boligorganisationen.
Hvordan kommer vi videre?
Indenrigs- og Boligministeriet har netop lagt sidste hånd på
en analyse af kommunernes tilsyn med almene boligorgani-
sationer. Formålet med undersøgelsen har været at identifi-
cere problemer ved det nuværende tilsyn og at anvise mulige
løsninger herpå.
På grundlag af en kortlægning af 12 kommuners tilsynsprak-
sis er det i undersøgelsen konkluderet, at den nuværende
6
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om talepapir fra samrådet d. 11/5-21 om at sikre tilsyn med almene boligforeninger, til indenrigs- og boligministeren
2396725_0008.png
model for kommunernes tilsyn grundlæggende er hensigts-
mæssig. Undersøgelsen viser også, at lovgivningen er dæk-
kende, og giver tilsynsmyndigheden de nødvendige beføjel-
serne.
I undersøgelsen peges der også på, at kommunerne i vidt
omfang fører et reaktivt tilsyn ved at reagere på henvendel-
ser og problemer.
Det konkluderes, at der er behov for at styrke tilsynet, så det
bliver mere opsøgende i forhold til de almene boligorganisa-
tioner. Det foreslås i rapporten, at:
Kommunerne får bedre viden om og adgang til regler,
praksis og centrale databaser om boligorganisatio-
nerne.
Styrke samarbejdet mellem kommunerne for at højne
kvaliteten af tilsynet.
Styrke Bolig- og Planstyrelsens rolle, så styrelsen
fremadrettet monitorerer udvalgte tilsynsområder og
i øget omfang tager kontakt til kommuner, hvor der
ser ud til at være problemer.
7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om talepapir fra samrådet d. 11/5-21 om at sikre tilsyn med almene boligforeninger, til indenrigs- og boligministeren
2396725_0009.png
Der er ikke sikkerhed for, at udmøntning af anbefalingerne
forhindrer, at der kan ske kriminelle handlinger i en bolig-
organisation, fx ved at en eller flere medarbejdere overfører
beboernes penge til deres private konti eller afholder private
udgifter på beboernes regning.
Men der er gode grunde til at tro, at de foreslåede nye tiltag
der både vil styrke kommunernes fokus på de vigtige til-
synsopgaver og medarbejdernes faglige kompetencer
kan
afværge eller i hvert fald begrænse misbrug, private over-
førsler m.v.
Indenrigs- og Boligministeriet vil udarbejde en plan for,
hvordan anbefalingerne kan omsættes til handling. Ministe-
riet har også taget kontakt til KL om etablering af de tvær-
kommunale tilsynsmiljøer.
Jeg vil også nævne, at BL har informeret mig om, at man har
indgået en aftale med Deloitte om at bore ned i sagen i Øst-
jysk Bolig for at uddrage lære og bedste anbefalinger om re-
visionsarbejdet og i forhold til bestyrelserne og tilsynets ar-
bejde. I arbejdet vil der indgå emner som kontrolmiljøer, re-
visors arbejde, bestyrelsernes rolle m.v.
8
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 230: Spm. om talepapir fra samrådet d. 11/5-21 om at sikre tilsyn med almene boligforeninger, til indenrigs- og boligministeren
2396725_0010.png
Afslutningsvis kan jeg opsummere, at det er min vurdering,
at kommunerne har gode og relevante redskaber til at sikre,
at boligorganisationerne har en økonomisk forsvarlig drift
og overholder lovgivningen. Vi vil styrke tilsynet, så det bli-
ver mere opsøgende i forhold til boligorganisationerne. Jeg
vil ikke udelukke, at denne sag vil vise, at der er behov for
opstramning, særligt i forhold til revisionen. Det er i den
forbindelse godt at se, at sektoren ser på problemstillin-
gerne. Men man må også huske, at man aldrig kan gardere
sig 100 pct. mod groft svig og svindel, der er kriminelle
handlinger. Jeg vil følge sagen med Østjysk Bolig tæt for at
uddrage læringspunkter.
9