Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2389846_0001.png
Indenrigs- og boligminister Kaare Dybvad Beks talepapir
Anledning
Dato / tid
Sted
Talens varighed
Samrådsspørgsmål G og H
6. maj 2021 kl. 10.15 - 11.15
Indenrigs- og Boligudvalget
Ca. 20-25 minutter
Det talte ord gælder
[Indledning]
Tak for ordet.
De to spørgsmål om tilsynet med kommunerne hænger tæt
sammen, så jeg vil besvare dem samlet.
For en måneds tid siden havde jeg også lejlighed til at drøfte
tilsynet med kommunerne i et samråd med det daværende Social-
og Indenrigsudvalg. Mit ministerium besvarede efterfølgende en
række spørgsmål fra Social- og Indenrigsudvalget om tilsynet
alm. del spørgsmål 379-383.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0002.png
Jeg har forstået, at udvalgene deler disse spørgsmål og svar.
Alligevel vil jeg i min besvarelse her i dag gøre lidt ud af at
redegøre for nogle af de væsentligste hovedtræk i Ankestyrelsens
opgaver og arbejdsgange. Det mener jeg giver det bedste afsæt
for at drøfte udfordringer og forbedringsmuligheder.
[Kommunalbestyrelsernes ansvar]
Men inden vi tager fat på tilsynet, vil jeg gerne starte ved
kommunalbestyrelserne. For det er vigtigt at fastholde
kommunalbestyrelsernes ansvar som kommunens øverste
myndighed. Det omfatter også ansvaret for, at kommunen
overholder lovgivningen.
I nogle af de sager, som har været omtalt i medierne de sidste par
måneder, kan man se, at kommunalbestyrelserne faktisk reagerer,
når de bliver bekendt med uregelmæssigheder og mulige ulovlige
forhold.
I både Fredericia og Guldborgsund Kommuner har
kommunalbestyrelserne igangsat undersøgelser af, hvad der er
foregået. I begge kommuner har man fulgt op, og sagerne har
også givet anledning til, at medarbejdere er fratrådt eller
hjemsendt. I Fredericia Kommune er borgmesteren stoppet, og
1
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0003.png
sagen har ført til, at kommunaldirektøren og to andre chefer er
blevet hjemsendt.
Jeg mener grundlæggende, det er et sundhedstegn, at en
kommunalbestyrelse reagerer, tager skridt til at rette op og lærer
af fortiden, så sager kan undgås fremadrettet. Det gælder, uanset
om der er tale om ulovligheder, om en uhensigtsmæssig praksis
eller om dårlig kultur.
Det er, når kommunalbestyrelsen ikke vil påtage sig et ansvar, at
det kommunale tilsyn kan blive aktuelt.
[Klage- og tilsynsmyndigheder over for kommunerne]
Så vidt kommunalbestyrelsens ansvar. Så er der kontrollen.
Her vil jeg gerne starte med at slå fast, at når jeg taler om tilsynet
med kommunerne i samrådet i dag, så taler jeg om det tilsyn, som
varetages af Ankestyrelsen med Indenrigs- og Boligministeriet
som øverste tilsynsmyndighed.
Begrebet
”det
kommunale tilsyn” anvendes også om andre tilsyn.
Ud over det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen findes der også en
2
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0004.png
række klagemyndigheder og sektor-tilsynsmyndigheder på andre
ministerområder.
Det kommunale tilsyn står altså ikke alene, men skal ses i
sammenhæng med andre klage- og tilsynsmyndigheder, når man
skal vurdere den samlede kontrol, kommunerne er underlagt.
Men i dag vil jeg som sagt fokusere på det kommunale tilsyn, som
varetages af Ankestyrelsen med Indenrigs- og Boligministeriet
som øverste tilsynsmyndighed.
[Det kommunale tilsyns formål og funktion]
Jeg vil nævne fire væsentlige forhold, der handler om, hvordan
tilsynet fungerer.
For det første
er tilsynet rettet mod kommunalbestyrelsen og
omfatter al virksomhed, som udøves af kommunalbestyrelsen eller
på kommunalbestyrelsens vegne. Det gælder både beslutninger
og undladelser. Tilsynets virkeområde er altså meget bredt.
For det andet
ser tilsynet på lovgivning, der særligt gælder for
offentlige myndigheder. Det indebærer to ting. For det første, at
3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0005.png
tilsynet ikke kan se på lovgivning, der alene gælder for private,
eller som både gælder for private og offentlige myndigheder. Det
kan for eksempel være ansættelsesretlig lovgivning. For det
andet, at tilsynet kun ser på lovlighed. Tilsynet ser ikke på, om en
kommunes dispositioner er rimelige eller hensigtsmæssige. Det
hænger sammen med hensynet til det kommunale selvstyre.
For det tredje
kan tilsynet ikke behandle forhold, som en klage-
eller tilsynsmyndighed kan se på. For eksempel kan tilsynet ikke
se på en kommunes beslutning om at dispensere fra en lokalplan,
hvis det er noget, Planklagenævnet kan se på. Ordningen sikrer et
så enstrenget klage- og tilsynssystem som muligt, så der ikke er
overlap i anvendelsen af offentlige myndigheders ressourcer.
For det fjerde
er det kommunale tilsyn netop et tilsyn og ikke en
klageinstans. Det betyder, at tilsynet ikke er afhængig af, at der
kommer en klage. Tilsynet kan få sin viden om mulige tilsynssager
på mange forskellige måder. Det kan for eksempel være ved
omtale i medierne eller ved en henvendelse fra borgere eller
andre. Tilsynet vurderer selv, om der er anledning til at rejse en
tilsynssag.
[Tilsynets belysning af en sag og sanktioner]
4
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0006.png
Tilsynet har en række muligheder for at oplyse et forhold, hvis
tilsynet mener, at der er behov for det.
Først og fremmest kan tilsynet kræve, at kommunalbestyrelserne
giver tilsynet alle de oplysninger og dokumenter, som tilsynet har
brug for.
Tilsynet kan også bede andre offentlige myndigheder om
vejledning og bistand. Det vil typisk være aktuelt i forhold til
afklaring af retsgrundlaget på et område.
Når tilsynet afslutter en tilsynssag, vil det ofte ske med en
vejledende udtalelse, som fortæller kommunen, hvad kommunen
har pligt til at gøre.
Men tilsynet har også en række mere slagkraftige værktøjer, som
tilsynet kan tage i brug, hvis en kommune ikke retter ind.
Tilsynet kan blandt andet annullere en kommunal beslutning eller
anlægge erstatningssager mod kommunalbestyrelsesmedlemmer,
der har ansvarlige for, at kommunen har lidt et tab.
5
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0007.png
Den vigtigste sanktion er tvangsbøder. Her skal det enkelte
medlem af kommunalbestyrelsen af egen lomme betale dagbøder,
indtil der er rettet op på ulovlige forhold.
Tvangsbøder kan altså bruges til at tvinge en kommunalbestyrelse
til at overholde lovgivningen. De kan også bruges, hvis en
kommune ikke kommer med de oplysninger, som tilsynet har bedt
om. Eller hvis en kommune ikke vil efterleve en bindende
afgørelse, som Ankestyrelsen eller en anden klagemyndighed har
truffet over for kommunen. Det sidste er dét, vi kalder
fogedfunktionen.
Det har gennem tiden kun yderst sjældent været nødvendigt at
tage tvangsbøder i brug. Men det sker til gengæld jævnligt, at en
kommune bliver opmærksom på fejl og retter op, når
Ankestyrelsen henvender sig. Tilsynet har derfor også en
væsentlig funktion uden at anvende sanktioner.
[Tilsynet står stærkere efter lovændringen i 2017]
De regler om tilsynets virke, som jeg nu har redegjort for, har
grundlæggende været de samme i en længere årrække.
6
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0008.png
Men i 2017 skete der to justeringer. Dels fik tilsynet friere rammer
til at beslutte, hvornår der er anledning til at rejse en sag. Dels
blev tilsynet overflyttet fra Statsforvaltningen til Ankestyrelsen.
Lovændringen har givet Ankestyrelsen bedre mulighed for at
prioritere blandt sagerne. Ankestyrelsen rejser også i videre
omfang tilsynssager på eget initiativ. Det kan være på baggrund af
presseomtale og lignende. Men det kan også være på baggrund
af viden fra Ankestyrelsens virke som klagemyndighed på
socialområdet, beskæftigelsesområdet og børneområdet.
Tilsynet kan nemlig nu i langt højere grad gøre brug af relevante
data og viden fra Ankestyrelsens klagesagskontorer til at vurdere,
om der er anledning til at rejse en generel tilsynssag. Det kan for
eksempel være, hvis det konstateres, at en eller flere kommuner
generelt har en forkert forståelse af bestemte regler i lovgivningen.
Lovændringen havde også en positiv indvirkning på
sagsbehandlingstiderne.
Samlet set har de friere rammer for Ankestyrelsens
sagsudvælgelse betydet, at Ankestyrelsen nu kan sætte
ressourcer ind på de vigtige, aktuelle og tværgående sager.
7
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0009.png
Dermed kan tilsynet målrettes mod de sager, som ud fra det
overordnede formål med tilsynet har størst betydning for
kommuner og regioner.
Og endelig har overførslen af tilsynet til Ankestyrelsen
understøttet et øget fokus på muligheden for at anvende
fogedfunktionen for at sikre, at kommunerne overholder
Ankestyrelsen afgørelser på styrelsens øvrige fagområder.
Ankestyrelsen har en fast procedure, hvor der systematisk følges
op, når Ankestyrelsen bliver opmærksom på, at en kommune
endnu ikke har efterlevet en afgørelse fra Ankestyrelsen.
Jeg kan om lovændringen henvise til den evaluering af
Ankestyrelsens ændrede rammer for sagsudvælgelse, som den
daværende social- og indenrigsminister sendte til Social- og
Indenrigsudvalget den 12. august sidste år.
For fuldstændighedens skyld kan jeg også nævne, at
Statsrevisorerne i februar 2020 afsluttede en revisionssag tilbage
fra 2016, hvor man havde set på den daværende Statsforvaltnings
tilsyn med kommunerne. Statsrevisorerne gav i sin afsluttende
bemærkning udtryk for tilfredshed med, at de initiativer, der er
blevet iværksat siden 2016 på baggrund af beretningen, har
8
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0010.png
medført, at Ankestyrelsens tilsyn med kommunerne nu er langt
mere effektivt og målrettet.
[Udfordringer og forbedringer til det kommunale tilsyn]
På den baggrund, jeg nu har redegjort for, er det grundlæggende
min vurdering, at rammerne for tilsynet er, som de skal være, og
at tilsynet fungerer godt.
Tilsynet har mulighed for at fange de sager, som tilsynet skal
fange. Tilsynet har efter min opfattelse også de fornødne muskler.
Både i form af sanktioner og mulighed for at kunne indhente de
oplysninger fra kommuner og andre, som er nødvendige for at
komme til bunds i en sag.
Jeg forestiller mig ikke, at vi nogensinde når til et punkt, hvor der
ikke er sager om ulovligheder i kommunerne. Det tror jeg ikke er
realistisk. Men målet må set fra min stol være, at tilsynet rejser de
rigtige sager, og at vi har et tilsyn, som følger op, hvor der opstår
sager om kommunale ulovligheder. Det har vi i dag efter min
opfattelse.
[Udfordringer i tilsynet
navnlig sagsbehandlingstider]
9
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0011.png
Betyder det så, at der ikke er udfordringer i tilsynet overhovedet?
Nej, selvfølgelig ikke.
En helt konkret og aktuel udfordring er fortsat
sagsbehandlingstiderne. Ankestyrelsen har inden for visse
områder af tilsynet gennemsnitlige sagsbehandlingstider for
vejledende udtalelser på mere end et halvt år. Der kan også
findes eksempler på sager, der har taget længere tid.
Det, kan vi vist alle blive enige om, er en udfordring.
Sagsbehandlingstiderne er noget, Ankestyrelsen vedvarende har
fokus på, herunder for at sikre, at så få sager som muligt trækker
ud.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid i samtlige tilsynssager er
dog noget lavere. Ankestyrelsen har oplyst, at den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid i tilsynssager i 2020 lå på 13,7 uger. Jeg
henviser her til min besvarelse af 25. marts 2021 til Folketingets
Social- og Ældreudvalg på alm. del spørgsmål nr. 380.
[Overvejelser om mulige initiativer i forhold til tilsynet]
Kan vi gøre mere i forhold til at gøre tilsynet bedre?
10
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0012.png
Ét spørgsmål, som nogen måske kunne rejse, er, om tilsynet skal
have mulighed for at tage stilling til andet end ulovlighed. Det
kunne for eksempel være, om en kommune har indrettet sin
administration på en tilstrækkelig hensigtsmæssig måde, så den
sikrer sig bedst muligt imod at begå fejl.
En sådan udvidelse af tilsynets kompetence ser jeg ikke
umiddelbart for mig. Begrundelsen for, at tilsynet er begrænset til
at se på, om kommunen har handlet ulovligt, er, at lovlige lokale
ønsker og prioriteringer skal kunne slå igennem. Her mener jeg
ikke, at staten skal gå ind og tage over. Man må lokalt tage
ansvaret på sig.
Noget andet man kunne overveje er, om det kommunale tilsyn
skulle have hjemmel til at varetage generel inspektionsvirksomhed
eller sagsgennemgang hos kommuner
sådan som for eksempel
Folketingets Ombudsmand, Datatilsynet eller Rigsrevisionen har.
I forbindelse med sagen fra Fredericia har jeg noteret mig, at der
har været forslag fremme om et mere opsøgende eller udfarende
tilsyn. Måske en slags rejsende task force, der banker uanmeldt
på døren i kommunerne.
11
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0013.png
Dette vil i givet fald kræve en ændring af lovgivningen.
Det kan være fornuftigt at have så intensive beføjelser på et
specifikt område. Men jeg synes, man må overveje grundigt, om
det er den slags statslig kontrol med kommunerne, vi ønsker i det
helt almindelige tilsyn med kommunerne.
Det ville i givet fald kræve, at Ankestyrelsen fik tillagt langt mere
vidtgående beføjelser. Det ville også kræve, at man afsatte langt
flere ressourcer til det kommunale tilsyn.
Personligt er det min opfattelse, at det ville være betydeligt mere
indgribende over for kommunerne, end det almindelige tilsyn er i
dag. Jeg er desuden ikke overbevist om, at de resultater, man ville
kunne få ud af det, ville kunne stå mål med så vidtgående
kompetencer og ressourcer.
Et tredje forslag, jeg har hørt italesat, er at tilsynet skulle udsende
en vejledning til alle landets kommuner, når tilsynet støder på
ulovligheder i kommunerne, som kan være aktuelle for andre
kommuner.
12
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0014.png
Det, synes jeg, i udgangspunktet er et godt forslag. Og det gør
tilsynet faktisk allerede i vidt omfang.
For eksempel udsendte Ankestyrelsen for nylig udtalelsen om
kommunernes brug af private konsulenter på det sociale områder
til alle kommuner.
Netop den udtalelse er et eksempel på, at tilsynet har blik for sin
mulighed for agere tværgående, og at tilsynet faktisk er
handlekraftigt. I udtalelserne klargjorde Ankestyrelsen
retsstillingen på området og fik samlet op i forhold til de konkrete
sager, hvor kommunerne havde anvendt private konsulenter på
en ulovlig måde.
På den måde kan tilsynet være med til at forebygge, at der sker
tilsvarende ulovligheder i andre kommuner.
Ankestyrelsen har også mere generelt en udstrakt
vejledningsvirksomhed.
Ankestyrelsen offentliggør selvsagt tilsynsudtalelser på sin
hjemmeside, og udsender nyhedsbreve om tilsynsudtalelser til
13
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0015.png
flere end 2.000 abonnenter, herunder sagsbehandlere i
kommunerne.
Ankestyrelsen formidler også viden gennem artikler i styrelsens
nyhedsbrev om særligt interessante udtalelser eller andre aktuelle
forhold, for eksempel når styrelsen har behandlet en flerhed af
sager med samme tema, der kan give anledning til at formidle
retstilstanden på et bestemt område.
Ankestyrelsen har over for mig oplyst, at styrelsen
ud over
sagen om Guldborgsund Kommune
i flere tilfælde har modtaget
anonyme henvendelser om, at kommuner har instrueret sine
medarbejdere i at spare på det sociale område. Ankestyrelsen
behandler disse sager som et samlet tema og undersøger i
øjeblikket lovligheden af kommunernes beslutninger, og hvilken
betydning de har haft i konkrete sager. Når sagerne er
færdigbehandlet, vil Ankestyrelsen tage stilling til, om der er
anledning til at vejlede kommunerne samlet om problematikken,
for eksempel i en artikel.
Ankestyrelsen formidler også viden via webinarer. Ankestyrelsen
holdt eksempelvis den 12. marts i år et webinar om reglerne for
kommunernes salg af fast ejendom. I webinaret indgik en
14
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0016.png
gennemgang af baggrunden for kravet om, at kommuner som
udgangspunkt kun kan sælge fast ejendom efter offentligt udbud.
Det blev også understreget, at der kan være anledning til at være
særligt omhyggelig med at overholde reglerne, når en kommune
sælger fast ejendom til et medlem af kommunalbestyrelsen.
Ankestyrelsen har over for mig oplyst, at styrelsen i øjeblikket
behandler flere sager, som vedrører kommuners overholdelse af
reglerne for salg af fast ejendom.
Om netop sagen med Fredericia Kommune egner sig til en
tværgående orientering af kommunerne, er for tidligt at sige.
Ankestyrelsen har en sag om Fredericia Kommune, der stadig
verserer. Og Ankestyrelsen vil, når sagen er afsluttet, overveje
behovet for generel vejledning.
Jeg kan altså helt afgjort tilslutte mig, at det er vigtigt, at det
kommunale tilsyn formidler viden om regler og praksis så bredt
som muligt. Men det er også min vurdering, at Ankestyrelsen
allerede gør ganske meget på den front i dag.
[De kommende whistleblowerordninger]
15
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0017.png
Hvis jeg skal nævne yderligere et initiativ, som ganske vist ikke
direkte angår tilsynet, men som måske alligevel kan bidrage
positivt til at understøtte, at kommunerne overholder lovgivningen,
så vil jeg pege på de kommende whistleblowerordninger.
Som det vil være spørgerne bekendt, har justitsministeren fremsat
et lovforslag om beskyttelse af whistleblowere. Lovforslaget skal
efter planen behandles i Folketinget inden sommerferien og træde
i kraft den 17. december 2021.
Med lovforslaget får samtlige kommuner pligt til at oprette eller
deltage i en whistleblowerordning, der blandt andet skal omfatte
grove eller gentagne overtrædelser af lovgivningen.
Jeg vil ikke gå mere i detaljer med lovforslaget, da det hører under
justitsministeren, men jeg tænker, at de kommende
whistleblowerordninger kan være med til at understøtte, at mulige
ulovligheder bliver bragt frem og sat under lup.
[Sammenfattende om tilsynet]
Som det er fremgået, er det min overordnede vurdering, at det
kommunale tilsyn med de gældende rammer fungerer
tilfredsstillende.
16
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0018.png
Det er ikke perfekt
det tror jeg ikke, at noget er
men tilsynet
udfylder og opfylder sin rolle som statens vagthund med
kommunerne. De aktuelle udfordringer, der er med
sagsbehandlingstider, er der fokus på.
Jeg mener derfor ikke, at der lige nu er et behov for at komme
med initiativer for at styrke det kommunale tilsyn.
Heller ikke i lyset af de aktuelle sager, der verserer om blandt
andet Fredericia og Guldborgsund Kommuner. De er stadig under
behandling i tilsynet, så det er for tidligt at konkludere på dem.
Hvis det videre forløb måtte vise, at der er mangler i tilsynet, så er
jeg selvfølgelig indstillet på at se på det.
[Øget fokus på kulturen i kommunerne]
Sagen om Fredericia Kommune er ikke afsluttet endnu. Men
noget tyder på, at sagen viser noget om, hvilken betydning det
kan få at have en borgmester med et flertal i ryggen og et
mindretal og en forvaltning, der muligvis ikke i tilstrækkeligt
omfang har sagt fra.
17
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0019.png
Denne cocktail er det svært at lovgive imod. For det handler om,
hvilken kultur man har i kommunen, og hvilken tilgang man har til
tingene.
Jeg tror på, at det er vigtigt, at man i alle kommuner løbende har
en kvalificeret og åben samtale om, hvilke værdier og vilkår der
skal præge arbejdet i kommunalbestyrelse, udvalg og forvaltning.
Hvordan de forskellige roller skal forvaltes i samspillet mellem
politikerne og forvaltning og internt mellem flertal og mindretal i
kommunalbestyrelsen. Herunder hvordan man kan skabe en
professionel uenighedskultur, hvor der er plads til de gode
diskussioner med respekt for hinandens faglighed, roller og
ansvar.
Sådan en kultur kommer ikke, tror jeg, af et øget tilsyn. Den
udvikler sig på grundlag af viden og information. Og god ledelse.
Både på det politiske og på det forvaltningsmæssige niveau.
Det vil jeg gerne være med til at understøtte. Og derfor udgiver
ministeriet og KL i fællesskab i de kommunale valgår en
vejledning til kommunalpolitikere om det politiske arbejde i
kommunalbestyrelse og udvalg.
18
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 208: Spm. om oversendelse af ministerens talepapir fra samrådet 6/5-21 vedrørende tilsynet med kommuner, til indenrigs- og boligministeren
2389846_0020.png
Der er som bekendt kommunalvalg til november. Når vi derfor
inden længe tager hul på at revidere vejledningen til de nye
kommunalbestyrelser, vil det være oplagt at samle op på alle de
erfaringer, der er gjort gennem den seneste valgperiode.
I den forbindelse vil vi fra ministeriets side have et særligt fokus
på, om der er noget, vi i samarbejde med KL kan tydeliggøre med
henblik på generelt at fremme en dagsorden med ordentlighed og
redelighed, der som en selvfølge bør præge arbejdet i
kommunalbestyrelser og forvaltninger rundt omkring i landet.
[Afrunding]
Med disse ord ser jeg frem til en god politisk drøftelse, ligesom jeg
naturligvis gerne vil svare på eventuelle spørgsmål.
Tak for ordet.
19