Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2403548_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 3729
Doknr.
412130
Dato
27-05-2021
Svar på spørgsmål fra ikkemedlem af udvalget Martin Lidegaard (RV) stillet den 5. maj
2021.
Spørgsmål nr. 207:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorvidt kommuner må stille krav i lokalplan eller anden
regulering om, at nybyggeri i et bestemt område skal leve op til bæredygtighedskrav
(f.eks. bæredygtighedscertificeringer som DGNB-certificering eller max kilogram CO2
pr. m2)
og såfremt det ikke er muligt, om det er teknisk muligt at ændre reglerne,
således at kommuner kan stille sådanne krav?”
Svar:
Med en bred politisk aftale om national strategi for bæredygtigt byggeri har regeringen
og Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten,
Det Konservative Folkeparti og Alternativet skabt et ambitiøst grundlag for regulerin-
gen af bæredygtigt byggeri i Danmark.
Som en del af aftalen skal der indfases krav i bygningsreglementet til bygningers kli-
maaftryk med udgangspunkt i kriteriet fra den frivillige bæredygtighedsklasse om
livscyklusvurdering samt udmøntes krav om en CO
2
-grænseværdi. Der er aftalt en
trinvis indfasning og stramning af krav til nybyggeri fra 2023 og frem. Fra 2023 vil der
således være nationale klimakrav til nybyggeriet.
Bygningsreglementet bliver den reguleringsmæssige ramme for klimakrav til bygnin-
ger. Dette vil understøtte den grønne omstilling af byggeriet, der forudsætter en ensar-
tet tilgang til bæredygtighed, herunder hvordan dette skal reguleres og dokumenteres.
Der er ikke hjemmel i planloven til, at kommunerne i en lokalplan kan stille krav om,
at bygninger skal leve op til bæredygtighedskrav eller specifikke certificeringsordnin-
ger. Teknisk vil det være muligt f.eks. at indføre hjemmel i planloven til, at der i lokal-
planer kan fastsættes CO
2
-krav for nybyggeri under iagttagelse af EU-retten. Et sådant
forslag risikerer dog at medføre forskellige kommunale fortolkninger og regler i enkel-
te lokalplaner frem for en ensartet og national regulering i bygningsreglementet. Der
vil dermed være en væsentlig risiko for, at det vil fordyre den grønne omstilling af byg-
geriet yderligere.
Den grønne omstilling og bæredygtig udvikling er i øvrigt et af temaerne i evaluerin-
gen af planloven, som jeg aktuelt drøfter med forligskredsen.
Det skal afslutningsvist bemærkes, at der intet er til hinder for, at kommunerne stiller
krav til egne byggerier.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 207: MFU spm. om, hvorvidt kommuner må stille krav i lokalplan eller anden regulering om, at nybyggeri i et bestemt område skal leve op til bæredygtighedskrav m.v., til indenrigs- og boligministeren
2403548_0002.png
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2