Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2406466_0001.png
Miljø- og Fødevareudvalget 2020-21
MOF Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 531
Offentligt
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2020--25670
Den 13. januar 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 531 (MOF alm. del) stillet 16. december 2020 efter ønske
fra Zenia Stampe (RV).
Spørgsmål nr. 531
”Vil
ministeren opklare, om kravet til at beskrive rimelige alternativer i miljøkonsekvensrapporter i
forbindelse med udvidelse af husdyrbrug også dækker beskrivelsen af alternative placeringer, herunder
en alternativ placering
på en af bedriftens andre matrikler, jf. afsnittet ”Placering af husdyrbruget og
aktiviteterne” i vejledningen til husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens § 36, stk. 1, nr. 7 om at begrænse
transport af dyr, materialer og husdyrgødning, hvoraf det fremgår, at
”kommunen ved gennemgang af
ansøgningen skal vurdere om placeringen er hensigtsmæssig set i forhold til bestemmelsens indhold og
formål. Vurderer kommunen, at det ikke er tilfældet, bør kommunen drøfte dette med ansøger og
herunder muligheden for alternative placeringer. Hvis der ikke kan opnås enighed, skal kommunen i
sidste ende fastsætte vilkår, der sikrer en hensigtsmæssig placering. Vurderingen heraf, skal ske på
baggrund af miljøfaglige og saglige kriterier og med inddragelse af proportionalitetsprincippet.”
Svar
En miljøkonsekvensvurdering er en proces, der følger af VVM-direktivet, som bl.a. indebærer krav om
inddragelse af offentligheden og udarbejdelse af en miljøkonsekvensrapport. Visse projekter om
intensiv husdyravl, der kan have væsentlig indvirkning på miljøet, skal gennemgå en sådan proces,
inden de kan tillades, hvilket er tilfældet for husdyrbrug, der udleder mere end 3.500 kg N, eller som
er IE-husdyrbrug.
I henhold til husdyrreguleringen er der ved ansøgning om godkendelse eller tilladelse til et husdyrbrug
bl.a. krav om, at der indgives oplysninger vedrørende øvrige emissioner og genepåvirkninger fra
husdyrbruget og det ansøgte, herunder støj, støv, fluer samt til- og frakørsel.
Miljøkonsekvensrapporten skal udover eller med udgangspunkt i de oplysninger, der i øvrigt indgives i
forbindelse med ansøgningen, bl.a. indeholde en beskrivelse af det ansøgte med den eller de rimelige
alternative løsninger, som ansøger har undersøgt, og som er relevante for det ansøgte og dets særlige
karakteristika, og hovedårsagerne til den eller de valgte løsninger under hensyn til det ansøgtes
indvirkninger på miljøet. Det er vigtigt, at miljø-og genepåvirkninger undersøges i forhold til det
projekt, der ansøges om, og dets beliggenhed. Hvorvidt kravet til at beskrive rimelige alternativer i
miljøkonsekvensrapporter i forbindelse med udvidelse af husdyrbrug også dækker beskrivelsen af
alternative placeringer, vil således afhænge af det konkrete projekt.
Kommunen skal ved afgørelsen om tilladelse eller godkendelse vurdere, om den ansøgte udvidelse kan
indebære væsentlig virkning på miljøet. Kommunen skal således afvise ansøgningen, hvis det ansøgte
med den ønskede placering ikke kan realiseres uden væsentlig påvirkning.
Miljøministeriet
Slotsholmsgade 12
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
[email protected]
www.mfvm.dk
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 200: Spm., om ministeren vil redegøre nærmere for reglerne for placeringen af svinefarme m.v., til miljøministeren
Lea Wermelin
/
Nina Møller Porst
2