Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-7247
Den 30. maj 2021
Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 200 (BOU alm. del) stillet 20. april efter ønske fra Tanja
Larsson (S).
Spørgsmål nr. 200
”Vil
ministeren redegøre nærmere for reglerne for placeringen af svinefarme m.v., herunder
i form af samspillet mellem planlovgivningen og anden relevant lovgivning, og endvidere
belyse kommunernes muligheder for at afvise at give tilladelse til større svinebrug
m.v.?”
Svar
Jeg har forelagt spørgsmålet for mit ministerium, der har indhentet bidrag til besvarelsen hos
Indenrigs- og Boligministeriet.
Store husdyrbrug, herunder svinefarme, reguleres af husdyrbrugloven. Reglerne for placering af større
husdyrbrug er nærmere fastlagt i husdyrgødningsbekendtgørelsen og
husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen med hjemmel i husdyrbrugloven. Her varetages hensynet til
placering i forhold til byzone, boliger, visse ammoniakfølsomme naturtyper, vandforsyning, søer, skel
m.v.
Krav om godkendelse eller tilladelse gælder for husdyrbruget
–
dvs. stalde,
gødningsopbevaringsanlæg, ensilageopbevaringsanlæg og andre driftsbygninger til brug for
husdyrholdet på den pågældende ejendom. Bygninger m.v., som ikke som sådan anvendes som led i
husdyrproduktionen eller kun helt indirekte indgår i produktionen, vil som udgangspunkt falde uden
for husdyrbruglovens godkendelses- og tilladelsesordning. Boliger, vindmøller, butikker m.v. falder
eksempelvis uden for reguleringen i husdyrbrugloven, men også gyllebeholder på
planteavlsejendomme vil falde uden for. Sådanne bygninger kan derimod være reguleret af andre
regler, f.eks. landzonereglerne i planloven, regler om VVM-screening i lov om miljøvurdering af planer
og programmer og af konkrete projekter (VVM) m.v.
Som overordnet princip skal husdyrbrug ikke have tilladelse efter både husdyrbrugloven og planloven.
Det gælder således generelt, at husdyrbrug, der forudsætter godkendelse efter husdyrbrugloven,
herunder afgørelser efter anmeldeordningerne i husdyrgodkendelsesbekendtgørelsens afsnit IV, ikke
er omfattet af planlovens landzoneregler.
På landbrugsejendomme, der ikke er omfattet af husdyrbruglovens tilladelses- og
godkendelsesordninger (f.eks. med planteavl og evt. mindre dyrehold), vil det som udgangspunkt være
planlovens regler, der finder anvendelse.
Det følger af planloven, at kommunalplanen skal indeholde retningslinjer for varetagelsen af de
jordbrugsmæssige interesser, herunder udpegningen og sikringen af særlig værdifulde
Miljøministeriet
•
Slotsholmsgade 12
•
1216 København K
Tlf. 38 14 21 42
•
Fax 33 14 50 42
• CVR
12854358
• EAN
5798000862005
•
•
www.mim.dk