Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 3197
Doknr.
410226
Dato
04-05-2021
Svar på spørgsmål fra Heidi Bank
(V)
stillet den 13. april 2021.
Spørgsmål nr. 189:
”Vil
ministeren oversende en opgørelse, der viser omfanget af og udviklingen i admini-
strationsomkostninger for almene boligorganisationer siden 2000, herunder fordelt
på kommuner og boligorganisationer? Opgørelsen bedes medtage såvel de samlede
omkostninger til ledelse og administration, dels udskille de opgjorte administrations-
omkostninger i relevante hovedkategorier som eksempelvis generel ledelse, IT m.v.
Opgørelsen bedes endvidere belyse antal årsværk i de almene boligorganisationer
sammenholdt med boligorganisationens størrelse.”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Bolig- og Planstyrelsen, der oplyser følgende:
”På baggrund af oplysninger fra de almene boligorganisationers årsregnskaber er de
gennemsnitlige bruttoadministrationsudgifter pr. lejemålsenhed i tabel 1 og 2 opdelt
efter den obligatoriske kontoplan, jf. bekendtgørelsen om drift af almene boliger mv.
af 26. januar 2018. Bruttoadministrationsudgifterne er inklusiv boligorganisationens
udgifter til administration af andet støttet byggeri, sideaktivitetsafdelinger, byggesags-
honorarer og lovpligtige gebyrer.
Tabel 1 omfatter boligorganisationer, som er selvadministrerende (godt 40 pct. af alle
almene boliger) og tabel 2 omfatter administrerede boligorganisationer (godt 60 pct.).
Tabellerne er baseret på regnskabstal for 2000 og 2019 og er opgjort i faste 2019-
priser. Tabellerne viser således den reale udvikling i driftsudgifterne i den næsten 20-
årige periode.
Af tabellerne fremgår også det gennemsnitlige opkrævede administrationsbidrag pr.
lejemålsenhed.
Det bemærkes, at med virkning fra den 1. januar 2011 er der indført moms på ejen-
domsadministration. Idet en almen boligorganisation med egen administration (og
som administrerer sine egne ejendomme/afdelinger), hverken skal betale moms eller
lønsumsafgift af sin administration, betyder denne forskel, at selvadministration alt
andet lige vil være billigere fra 2011 og frem.
Der kan være mange grunde til, at administrationsudgifterne varierer fra boligorgani-
sation til boligorganisation, herunder f.eks. afdelingernes størrelse, boligtype, geogra-
fisk beliggenhed, det valgte serviceniveau og beboersammensætningen.
De samlede bruttoadministrationsudgifter er fra 2000 til 2019 steget med i gennem-
snit ca. 1,1 pct. om året for de selvadministrerende boligorganisationers vedkommen-