Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Sagsnr.
2021 - 3154
Doknr.
406438
Dato
29-04-2021
Svar på spørgsmål fra Søren Egge Rasmussen (EL) stillet den 12. april 2021.
Spørgsmål nr. 185:
”Hvortil
kan lejere i almene boliger og byrådsmedlemmer klage, når man mener, at et
alment boligselskab og tilsynet med boligselskaberne begår fejl eller ikke lever op til
sine forpligtigelser?”
Svar:
Lejere i almene boliger kan klage til beboerklagenævnet over afgørelser truffet af bo-
ligorganisationen vedrørende den enkelte lejekontrakt samt boligorganisationens an-
visning af ledige almene familieboliger efter ventelisten. Herudover kan almene lejere
klage til beboerklagenævnet over lovligheden af beslutninger truffet i de beboerdemo-
kratiske organer.
Efter almenboligloven fører kommunalbestyrelsen tilsyn med de almene boligorgani-
sationer. Lejere i almene boliger og byrådsmedlemmer, som mener den almene bolig-
organisation begår fejl eller ikke lever op til sine forpligtigelser, kan klage til kommu-
nernes tilsyn med de almene boligorganisationer. Kommunen kan henvise sager til
beboerklagenævnet, når de vedrører forhold, som ligger inden for beboerklagenævnets
kompetence. Ved mere generelle problemstillinger må kommunalbestyrelsen tage
sagen op med boligorganisationen. Det kan endvidere være tilfældet, hvis klagefristen
til beboerklagenævnet er overskredet, og kommunalbestyrelsen vurderer, at der må
gribes ind.
Kommunen er forpligtiget til at reagere, hvis klagen giver grund til at antage, at bolig-
organisationen ikke administrerer efter reglerne eller driften af organisationen er util-
fredsstillende. Kommunen kan, ved bedømmelse af om den vil reagere, inddrage ka-
rakteren og alvorligheden af det forhold, som der klages over.
Indenrigs- og boligministeren har efter almenboliglovens § 168 de samme tilsynsbefø-
jelser over for den almene boligorganisation, som er tillagt kommunalbestyrelsen.
Beføjelserne er kun tænkt anvendt helt undtagelsesvist, f.eks. hvor der er tale om, at
der er risiko for tab af statslige midler, eller der er tale om sager, hvori der indgår
spørgsmål af principiel karakter. Ministeren afgør selv, hvornår en sag har en karakter,
som kræver ministeriets direkte indgriben over for en boligorganisation.
Der er ikke i almenboligloven fastsat regler om indenrigs- og boligministerens beføjel-
ser i forhold til kommunalbestyrelsen. I medfør af § 63 a i lov om kommunernes sty-
relse (lovbekendtgørelse nr. 47 af 15. januar 2019) kan ministeren udtale sig om lov-
ligheden af kommunale dispositioner eller undladelser. Det er ministeren selv, der
beslutter, om der er anledning til at afgive en sådan udtalelse. Ministeren vil i den
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 185: Spm. om, hvortil lejere i almene boliger og byrådsmedlemmer kan klage, når man mener, at et alment boligselskab og tilsynet med boligselskaberne begår fejl m.v., til indenrigs- og boligministeren
forbindelse ikke kunne træffe bindende afgørelser eller anvende sanktioner over for
kommunerne.
Hvis lejere i almene boliger eller et byrådsmedlem mener, at kommunens tilsyn med
de almene boligorganisationer ikke lever op til forpligtigelserne efter lovgivningen, kan
de rette henvendelse til Ankestyrelsen som led i det almindelige tilsyn med kommu-
nerne.
Det almindelige kommunale tilsyn varetages af Ankestyrelsen med Indenrigs- og Bo-
ligministeriet som overordnet tilsynsmyndighed, jf. kapitel VI og VII i lov om kommu-
nernes styrelse (lovbekendtgørelse nr. 47 af 15. januar 2019).
Ankestyrelsen fører tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt
gælder for offentlige myndigheder, herunder kommunale forskrifter, der er udstedt i
medfør af denne lovgivning.
En kommunes dispositioner som led i tilsynet med almene boligorganisationer er om-
fattet af de kommunale tilsynsmyndigheders kompetence. Tilsynet har dog alene
kompetence til at tage stilling til, om kommunalbestyrelsens dispositioner er i over-
ensstemmelse med lovgivningen. Tilsynet kan ikke tage stilling til spørgsmål om rime-
lighed eller hensigtsmæssighed eller til spørgsmål om skønsudøvelse, så længe skøn-
net udøves inden for de rammer, der er fastsat i lovgivningen. Tilsynet kan heller ikke
tage stilling til spørgsmål om mulige straffelovsovertrædelser, som henhører under
politiet.
Ankestyrelsen beslutter selv, om der er tilstrækkelig anledning til at rejse en tilsynssag.
En borger eller andre har således ikke krav på at få rejst en tilsynssag. Og tilsynet er
heller ikke afhængig af en klage for at kunne tage en sag op.
Indenrigs- og Boligministeriet er som led i det kommunale tilsyn ikke i almindelighed
klageinstans over for Ankestyrelsen. Ministeriet kan af egen drift tage spørgsmål om
lovligheden af kommunale dispositioner eller undladelser, som Ankestyrelsen har
udtalt sig om som tilsynsmyndighed, op til behandling, når ministeriet skønner, at
sagen er af principiel eller generel betydning eller har alvorlig karakter. Tilsvarende
gælder, hvis Ankestyrelsen har besluttet ikke at tage spørgsmål om lovligheden af
kommunale dispositioner eller undladelser op til behandling.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek