Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2385089_0001.png
Folketinget
Indenrigs- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
3. maj 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anne Louise Ellingsøe
Sagsnr.: 2021-0032/46-0002
Dok.:
1953750
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 176 (Alm. del) fra Folketingets Indenrigs-
og Boligudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 176 (Alm. del), som Folketin-
gets Indenrigs- og Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 30. marts
2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Anni Matthiesen (V) og Chri-
stoffer Aagaard Melson (V).
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om ministeren vil redegøre for den planlagte whistleblowerordning i landets kommuner, herunder om baggrunden herfor, hvornår en whistleblowerordning vil være etableret i alle landets kommuner og hvad rammerne for whistleblowerordningen vil være, til justitsministeren, kopi til indenrigs- og boligministeren
Spørgsmål nr. 176 (Alm. del) fra Folketingets Indenrigs- og Boligud-
valg:
”Vil ministeren redegøre nærmere for den planlagte whistleblo-
werordning i landets kommuner, herunder om baggrunden her-
for, hvornår en whistleblowerordning vil være etableret i alle
landets kommuner og hvad rammerne for whistleblowerordnin-
gen vil være – også i lyset af de i medierne beskrevne sager den
seneste tid, herunder sagerne i Fredericia Kommune?”
Svar
:
Forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213) blev fremsat for
Folketinget den 14. april 2021. Lovforslaget har bl.a. til formål at imple-
mentere Europa-Parlamentet og Rådets direktiv (EU) 2019/1937 om beskyt-
telse af personer, der indberetter overtrædelser af EU-retten (whistleblower-
direktivet), i dansk ret.
Lovforslaget indebærer bl.a., at der i overensstemmelse med whistleblower-
direktivet skal etableres whistleblowerordninger på en lang række private
og offentlige arbejdspladser, herunder i kommunerne.
Med lovforslaget vil samtlige kommuner således blive forpligtet til at etab-
lere en intern whistleblowerordning, hvor kommunens arbejdstagere kan
indberette oplysninger om bl.a. alvorlige lovovertrædelser og øvrige alvor-
lige forhold. Kommunen er alene forpligtet til at stille whistleblowerordnin-
gen til rådighed for kommunens arbejdstagere, men kan beslutte at stille
whistleblowerordningen til rådighed for andre, herunder leverandører og
samarbejdspartnere. Der henvises til lovforslagets § 9, stk. 1, og bemærk-
ningerne hertil.
Lovforslaget indeholder desuden minimumskrav til etablering af whist-
leblowerordninger og til håndtering af indberetninger til disse ordninger.
Der henvises til lovforslagets kapitel 3 og bemærkningerne hertil.
Med lovforslaget lægges der endvidere op til, at en kommunalbestyrelse gi-
ves mulighed for at administrere en intern whistleblowerordning på vegne
af andre kommunalbestyrelser, og at to eller flere kommunalbestyrelser har
mulighed for at etablere deres interne whistleblowerordninger i et kommu-
nalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommuners styrelse. Der henvises til lov-
forslagets § 15 og bemærkningerne hertil.
Side 2/3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 176: Spm. om ministeren vil redegøre for den planlagte whistleblowerordning i landets kommuner, herunder om baggrunden herfor, hvornår en whistleblowerordning vil være etableret i alle landets kommuner og hvad rammerne for whistleblowerordningen vil være, til justitsministeren, kopi til indenrigs- og boligministeren
Der lægges op til, at loven træder i kraft den 17. december 2021. Det bety-
der, at samtlige kommuner på dette tidspunkt skal etablere en intern whist-
leblowerordning.
Side 3/3