Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2375524_0001.png
Folketinget
Indenrigs- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
19. april 2021
Stats- og Menneskerets-
kontoret
Sagsbeh: Anne Louise Ellingsøe
Sagsnr.: 2021-0032/46-0001
Dok.:
1909906
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 159 (Alm. del) fra Folketingets Indenrigs-
og Boligudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 159 (Alm. del), som Folketin-
gets Indenrigs- og Boligudvalg har stillet til justitsministeren den 23. marts
2021. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)
Jette Gottlieb (EL).
Nick Hækkerup
/
Maria Carlsson
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm., om der er dansk eller europæisk lovgivning, der påbyder danske kommuner at have en whistleblowerordning m.v., til justitsministeren
Spørgsmål nr. 159 (Alm. del) fra Folketingets Indenrigs- og Boligud-
valg:
”Vil ministeren oplyse, om der er dansk eller europæisk lovgiv-
ning, der påbyder danske kommuner at have en whistleblower-
ordning, og om der er lovkrav til hvilke emner ordningen skal
angå? Og vil ministeren endvidere oplyse, om kommunerne kan
forvente finansiering fra staten af whistleblowerordningerne, for
så vidt ordningen følger af et lovkrav?”
Svar
:
Forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere (L 213) blev fremsat for
Folketinget den 14. april 2021. Lovforslaget har bl.a. til formål at imple-
mentere Europa-Parlamentet og Rådets direktiv (EU) 2019/1937 om beskyt-
telse af personer, der indberetter overtrædelser af EU-retten (whistleblower-
direktivet), i dansk ret.
Lovforslaget indebærer bl.a., at der i overensstemmelse med whistleblower-
direktivet skal etableres whistleblowerordninger på en lang række private
og offentlige arbejdspladser, herunder kommuner.
Med lovforslaget vil samtlige kommuner blive forpligtet til at etablere en
intern whistleblowerordning, hvor kommunens arbejdstagere kan indberette
oplysninger om bl.a. alvorlige lovovertrædelser eller øvrige alvorlige for-
hold. Der henvises til lovforslagets § 9, stk. 1, og bemærkningerne hertil.
Lovforslaget indeholder desuden minimumskrav til etablering af whist-
leblowerordninger og til håndtering af indberetninger til disse ordninger.
Der henvises til lovforslagets kapitel 3 og bemærkningerne hertil.
Med lovforslaget lægges der endvidere op til, at en kommunalbestyrelse gi-
ves mulighed for at administrere en intern whistleblowerordning på vegne
af andre kommunalbestyrelser, og at to eller flere kommunalbestyrelser har
mulighed for at etablere deres interne whistleblowerordninger i et kommu-
nalt fællesskab, jf. § 60 i lov om kommuners styrelse. Der henvises til lov-
forslagets § 15 og bemærkningerne hertil.
Side 2/3
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 159: MFU spm., om der er dansk eller europæisk lovgivning, der påbyder danske kommuner at have en whistleblowerordning m.v., til justitsministeren
Afslutningsvis fremgår det af lovforslagets pkt. 5, at lovforslaget forventes
at få begrænsede økonomiske konsekvenser for kommunerne, som er ved at
blive afklaret nærmere i dialog med kommunerne.
Der lægges op til, at loven træder i kraft den 17. december 2021.
Side 3/3