Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2375016_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Christiansborg
16. april 2021
Svar på Indenrigs- og Boligudvalget nr. 157 (alm. del) af 19. marts
2021, som er stillet efter ønske fra Jens Henrik Thulesen Dahl
(DF)
Spørgsmål
Kan ministeren oplyse hvilke muligheder en kommune har for at styre tidspunktet
for modtagelse i borgerens e-boks af digital post til kommunens borgere, både når
det handler om afgørelser m.v. afsendt af kommunens forvaltning og når det
handler om masseudsendelser fra andre offentlige instanser til kommunens bor-
gere?
”Lov
om Digital Post fra offentlige afsendere” giver offentlige myndigheder, her-
under kommuner, ret til at sende breve via Digital Post. På samme vis som med
fysiske breve er det den afsendende myndighed, som er ansvarlig for at fastsætte
en praksis for, hvornår posten afsendes.
I den eksisterede Digital Post-løsning er det muligt for myndighederne at fast-
lægge forsendelser på bestemte datoer, der maksimalt kan sættes fem dage frem i
tiden. Dette gøres ved at sætte en såkaldt valørdato på forsendelserne. Valørda-
toen er den dato, hvor borgere og virksomheder modtager brevet. Det er kun mu-
ligt at angive valørdato og ikke et bestemt tidspunkt på dagen.
Funktionen kan bruges til enkeltforsendelser, men er særligt tiltænkt masseforsen-
delse, hvor der er behov for at opdele forsendelser i mindre puljer. Dette for at
sikre stabilitet i løsningen og aflevering af posten for modtagerne på samme dato.
I Næste generation Digital Post, som forventes lanceret i slutningen af 2021, og
som er den kommende nye Digital Post-løsning, videreføres funktionaliteten, idet
myndigheder ligesom i dag, kan angive valørdato for, hvornår en borger eller en
virksomhed skal modtage deres digitale post. Såfremt valørdatoen ikke anvendes,
bliver forsendelsen forsøgt afleveret hurtigst muligt. Dette gør sig ligeledes gæl-
dende for den nuværende løsning.
Valørdato er frivillig at anvende, hvorfor en kommune kun kan anbefale andre of-
fentlige instanser at benytte sig af den, hvis de vil sende digital post til borgere i
Svar
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 157: MFU spm. om, hvilke muligheder en kommune har for at styre tidspunktet for modtagelse i borgerens e-boks af digital post til kommunens borgere m.v., til finansministeren
Side 2 af 2
den pågældende kommune. Det gælder både i forhold til den eksisterende løsning
og i Næste generation Digital Post.
Ligesom i den eksisterende løsning giver Næste generation Digital Post også bor-
gere og virksomheder mulighed for frivilligt at til- og afmelde sig en adviserings-
tjeneste, som giver besked via sms og/eller e-mail, når de modtager digital post.
Næste generation Digital Post er
udviklet således, at der ikke udsendes sms’er om
natten. I den nuværende løsning har borgeren eller virksomheden mulighed for
selv at angive, at der ikke ønskes en sms om ny digital post efter kl ca. 22.00.
Dette valg kan ikke foretages for modtagelse af e-mails. Kommunerne har mulig-
hed for at vejlede og oplyse borgere og virksomheder om denne funktionalitet i
løsningen.
Digitaliseringsstyren kan oplyse, at der i 2020 blev sendt over 180 mio. digitale
breve til borgere og virksomheder fra offentlige myndigheder. Indholdet af bre-
vene er af forskellig karakter, gående fra oplysningsbreve om parkeringsafgifter til
indkaldelser til vaccinationer med kort varsel. Vigtigheden af meddelelsernes
fremkomst i borgeren eller virksomhedens postkasse er således også forskellig.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister