Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2364873_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 2499
Dato
30-03-2021
Svar på spørgsmål fra Anni Matthiesen (V) stillet den 10. marts 2021.
Spørgsmål nr. 139:
”Vil ministeren kommentere redegørelsen ”Altanprojekter –
Redegørelse for udgifter
til byggesagsbehandling” af 19. februar 2021 fra Søren Højbjerg Madsen, SH01 ApS, jf.
BOU alm. del
bilag 81, og de konkrete eksempler på byggesager indeholdt i
redegørelsen, og endvidere hvad disse eksempler viser for så vidt angår udfordringer
med det nuværende BR18?”
Svar:
Som boligminister kan jeg ikke gå ind i de konkrete byggesager i redegørelsen.
Men jeg kan oplyse, at hvorvidt, der skal en certificeret rådgiver ind over et
byggeprojekt, afhænger af, hvor komplekst byggeriet er og konsekvenserne af et muligt
svigt af konstruktionerne. Når der skal benyttes en certificeret statiker, skyldes det, at
det kan få alvorlige konsekvenser, hvis sikkerheden ikke er i orden, og altanen i værste
fald kollapser.
Der er med BR18 og certificeringsordningen ikke ændret på sikkerhedsniveauet i
forhold til tidligere bygningsreglementer, men der bliver gennemført den nødvendige
dokumentation og kontrol af sikkerhedsniveauet. BR18 og certificeringsordningen har
dermed medført, at efterlevelsen af de eksisterende krav formentlig er bedre, hvilket i
min optik er positivt.
BR18 og certificeringsordningen har været en stor forandring for hele byggebranchen,
bygherrer og kommuner, hvor særligt rådgivere og kommuner skal vænne sig til de
nye roller. Derudover er der stadig en efterspørgsel efter certificerede rådgivere - og
især certificerede statikere, der f.eks. kan dokumentere eller kontrollere opsætningen
af altaner. Begge forhold kan være med til at påvirke priserne på den ydelse, som den
certificerede rådgiver udfører.
I takt med, at viden om og erfaring med certificeringsordningen øges, og flere
rådgivere certificeres, er det min forventning, at prisen vil blive et naturligt
konkurrenceparameter mellem rådgiverne, som det er tilfældet med andre
rådgivningsydelser.
Der er ingen tvivl om, at der har været nogle startvanskeligheder ved BR18 og
certificeringsordningen. Derfor er der siden ordningens indførelse løbende foretaget
en evaluering og justering af reglerne, så der ikke sættes unødigt høje krav til
sikkerhedsniveauet i byggeriet. Det er en løbende proces, der handler om at optimere
ordningen uden at gå på kompromis med sikkerheden.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 140: Spm., om det virkelig kan være rigtigt, at der som led i indførelsen af certificeringsordningen for brand- og konstruktionsforhold opleves så store prisstigninger i byggesager m.v., til indenrigs- og boligministeren
2364873_0002.png
Til sommer indføres der yderligere ændringer og lempelser af reglerne. F.eks. bliver
det tydeliggjort, hvordan en
rådgiver kan opnå et ”begrænset certifikat”. Det betyder,
at rådgivere ikke nødvendigvis skal certificeres bredt, men at de kan certificeres til
enkelte typer af byggeri, som de er specialiseret i, f.eks. opsætning af altaner. Det,
forventer jeg, vil gøre det både lettere og billigere at få altanbyggeriet kontrolleret og
frigøre certificerede kræfter til andre byggeopgaver.
Det er min vurdering, at størstedelen af de problemstillinger, som fremhæves omkring
ordningen, løses med de ændringer, der allerede er gennemført, eller som
gennemføres til sommer.
Med venlig hilsen
Kaare Dybvad Bek
2