Indenrigs- og Boligudvalget 2020-21
BOU Alm.del
Offentligt
2364228_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalget
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
29. marts 2021
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
Bolig- og Indenrigsudvalget har i brev af 4. marts 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 122 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra MFU
Karina Lorentzen (SF)).
Spørgsmål nr. :
Vil ministeren bekræfte
– som omtalt i artiklen “Kan miste jobbet: Marianne tør
ikke stille op til byrådet” bragt i Jydske Vestkysten den 24. februar 2021”, at reg-
lerne, som de er nu, reelt vil afskære mennesker i fleksjob fra at stille op til byrådet,
fordi de naturligvis ikke tør løbe risikoen, og vil ministeren tage initiativ til at lave
reglerne om, så det er klart, at fleksjobbere naturligvis også kan deltage i demokratiet
uden at risikere deres fleksjob? Ministeren bedes endvidere, såfremt ministeren ikke
vil lave reglerne om, angive meget nøje, hvornår en fleksjobber rammer loftet for
byrådsarbejde i forhold til sit fleksjob, så i det mindste noget af uklarheden fjernes?
Se:
https://jv.dk/artikel/kan-miste-jobbet-mariane-t%C3%B8r-ikke-stille-op-til-
byr%C3%A5det”
Svar:
Det er først og fremmest vigtigt at slå fast, at de gældende regler om fleksjobordnin-
gen ikke forhindrer fleksjobvisiterede i at lave aktiviteter i deres fritid, herunder at
være politisk aktive og varetage kommunalbestyrelsesarbejde.
Borgere kan visiteres til fleksjobordningen, hvis deres arbejdsevne er så varigt og
væsentligt nedsat, at de ikke er i stand til at varetage et arbejde på ordinære vilkår. I
stedet modtager borgeren kompensation fra det offentlige for den nedsatte arbejds-
evne.
Kommunen har pligt til at sikre, at offentlige ydelser udbetales korrekt. Kommunen
skal derfor som en del af sagsbehandlingen løbende vurdere, om arbejdsevnen fortsat
er væsentligt og varigt nedsat, ligesom det er kommunens ansvar at sikre, at man
udnytter sin arbejdsevne bedst muligt i fleksjobbet.
En vurdering af, om kommunalbestyrelsesarbejdet antager et omfang, som væsent-
ligt overstiger den arbejdsevne, der lå til grund for fleksjobbevillingen, skal baseres
på et konkret skøn af den enkelte borgers situation, herunder hvilke skånehensyn
han eller hun har.
J.nr. 2021 - 2500
CVR 10172748
J.nr.
BOU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 122: MFU spm. om, hvornår en fleksjobber rammer loftet for byrådsarbejde i forhold til sit fleksjob m.v., til beskæftigelsesministeren
Det er derfor ikke muligt at angive, hvornår fx byrådsarbejde vurderes at antage et
omfang, som demonstrerer en større arbejdsevne, end hvad der har udgjort grundla-
get for fleksjobbevillingen, og at det dermed kan være en anledning til at overveje,
om man fortsat skal være omfattet af ordningen.
Et klart eksempel herpå kan dog være, hvis en borger i fleksjob kan varetage et job
som borgmester.
Jeg har også forhørt mig hos Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, som kan
oplyse, at styrelsen ikke umiddelbart er bekendt med, at Ankestyrelsen har truffet
principafgørelser om frakendelse af en borgers fleksjobbevilling på baggrund af me-
nigt byrådsarbejde.
Der således ikke noget, der hindrer fleksjobvisiterede i at deltage i kommunalbesty-
relsesarbejde i deres fritid, men det skal selvfølgelig samtidig stå mål med den vur-
dering af arbejdsevnen, der ligger til grund for, at man kan være i fleksjobordningen.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister og minister for ligestilling
2