Folketingets Boligudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2021 - 2110
Doknr.
394849
Dato
05-03-2021
Svar på spørgsmål fra Marcus Knuth (KF) stillet den 24. februar 2021.
Spørgsmål nr. 116:
”Vil
ministeren
kommentere artiklen ”Ekspert i forvaltningsret: Sag om vej gennem
ådal får mine alarmklokker til at ringe” bragt på Stiften.dk (Århus Stiftstidende) den
23. januar 2021, og mener ministeren, at Horsens Kommune
–
som følge af rollen som
sælger af byggejord og anlægsmyndighed med hensyn til en kommunal omfartsvej
–
er
habil til at træffe afgørelse som VVM-myndighed, jf. VVM-lovens § 40?
Se: https://hsfo.dk/artikel/ekspert-i-forvaltningsret-sag-om-vej-gennem-ådal-får-
mine-alarmklokker-til-at-ringe.”
Svar:
1.
Jeg lægger til grund, at der spørges til, hvorvidt kommunen - uden at blive inhabil -
kan varetage flere roller i form af at være sælger af erhvervsjord, anlægsmyndighed af
omfartsvejen og VVM-myndighed.
2.
Jeg kan ikke udtale mig om retlige spørgsmål vedrørende den konkrete sag. Jeg ville
ellers risikere at gøre mig inhabil for det tilfælde, at det kommunale og regionale tilsyn
var kompetent, og ministeriet som overordnet tilsynsmyndighed skulle behandle sa-
gen, jf. nedenfor.
3.
Jeg kan generelt oplyse, at det kommunale og regionale tilsyn varetages af Ankesty-
relsen med Indenrigs- og Boligministeriet som overordnet tilsynsmyndighed.
Tilsynet fører tilsyn med, om en kommune eller en region har overholdt lovgivning,
der særligt gælder for offentlige myndigheder, jf. § 48, stk. 1, i lov om kommunernes
styrelse.
Tilsynet kan ikke tage stilling til, om en kommune eller en region har handlet rimeligt
eller hensigtsmæssigt. Det samme gælder spørgsmål om overholdelse af god forvalt-
ningskik.
Det kommunale og regionale tilsyn fører ikke tilsyn, i det omfang særlige klage- eller
tilsynsmyndigheder kan tage stilling til den pågældende sag, jf. § 48, stk. 3, i lov om
kommunernes styrelse.
4.
Jeg kan endvidere generelt oplyse, at det antages, at myndigheder som sådan kan
være inhabile. I dette tilfælde foreligger en såkaldt myndighedsinhabilitet. Det gælder
også for kommuner.
Reglerne om inhabilitet for myndigheder beror på uskrevne retsgrundsætninger. De
uskrevne retsgrundsætninger tager udgangspunkt i forvaltningslovens regler om per-