Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2299766_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
8. december 2020
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 97 (Alm. del) af
10. november 2020 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren opdatere svar på FIU alm. del spørgsmål 108 (folketingsåret 2019-
20), så finansieringen i »Aftale om en ny ret til tidlig pension«.
Svar
Regeringen ønsker at prioritere velfærden, hvilket kræver finansiering. Derfor har
regeringen afskaffet en række særlige skatterabatter, som bl.a. den tidligere rege-
ring har givet til særlige grupper. Endvidere ønsker regeringen at forbedre klimaet,
miljøet og folkesundheden. Derfor har regeringen bl.a. forhøjet afgiften på tobak,
som et bredt flertal i Folketinget støtter, og afgiften på bæreposer og engangsser-
vice. Formålet med disse afgiftsforhøjelser er, at borgerne ændrer adfærd, og hvis
de gør det, vil de ikke blive belastet af afgiftsforhøjelserne. Desuden er det aftalt at
finansiere en ny ret til tidlig pension, så de, der har været mange år på arbejdsmar-
kedet, får mulighed for en værdig tilbagetrækning gennem målrettede skattestig-
ninger.
Skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
regeringen tiltrådte i sommeren 2019 og frem til 10. november 2020, medfører en
stramning (netto) på godt 15,7 mia. kr. i umiddelbar virkning i 2023 og ca. 7,8 mia.
kr. efter tilbageløb og adfærd. I 2025 er den samlede stramning på godt 11,7 mia.
kr. i umiddelbar virkning og ca. 4,6 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd,
jf. tabel 1.
Der er nu samlet gennemført og aftalt 45 skatte- og afgiftsinitiativer siden regerin-
gens tiltrædelse. I disse initiativer indgår 28 stramninger og 17 lempelser. Hertil
kommer, at regeringen er kommet med udspil, hvori der indgår 6 skatte- og af-
giftsinitiativer. I disse indgår 3 stramninger og 3 lempelse.
Udover de gennemførte, aftalte samt foreslåede skatte- og afgiftsinitiativer er der i
forbindelse med coronakrisen gennemført en række udskydelser af betalingsfrister
for A-skat, arbejdsmarkedsbidrag, moms mv. samt indført en låneordning for
moms og lønsumsafgift. I disse initiativer indgår 10 lempelser.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om at opdatere svar på FIU alm. del spørgsmål 108 (folketingsåret 2019-20), så finansieringen i »Aftale om en ny ret til tidlig pension«, til finansministeren
2299766_0002.png
Side 2 af 11
De midlertidige likviditetslempelser medfører en finanspolitisk lempelse på godt
0,9 mia. kr. i umiddelbar virkning i 2020 og knap 0,6 mia. kr. efter tilbageløb og
adfærd. I 2021 er lempelsen på ca. 0,8 mia. kr. i umiddelbar virkning og knap 0,5
mia. kr. efter tilbageløb og adfærd.
Tabel 1
Provenuvirkninger af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil
siden sommeren 2019
Mio. kr. (2020-niveau)
Stramninger
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og adfærd (C)
Lempelser
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og adfærd (C)
Midlertidige likviditetslempelser
corona
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og adfærd (C)
Netto, ekskl. midlertidige likviditetslempelser
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og adfærd (C)
Netto, inkl. midlertidige likviditetslempelser
Umiddelbar virkning (A)
Virkning efter tilbageløb (B)
Virkning efter tilbageløb og adfærd (C)
1.800
1.950
0
6.650
5.650
2.350
12.000
9.800
5.250
15.750
13.300
7.750
10.050
9.050
3.700
11.750
10.500
4.600
2.750
2.550
550
7.450
6.150
2.850
12.000
9.800
5.250
15.750
13.300
7.750
10.050
9.050
3.700
11.750
10.500
4.600
-950
-650
-550
-800
-500
-450
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-3.050
-2.600
-2.450
-5.700
-4.950
-4.950
-4.350
-3.800
-3.750
-4.750
-3.850
-3.850
-4.200
-3.450
-3.500
-4.350
-3.550
-3.600
5.800
5.150
3.000
13.100
11.150
7.750
16.400
13.600
9.000
20.450
17.150
11.650
14.250
12.500
7.150
16.100
14.050
8.200
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Anm.: Der er afrundet til nærmeste 50 mio. kr., hvilket kan betyde, at summen af stramninger og lempelser afviger
fra den angivne nettovirkning. Provenuvirkningerne er omregnet fra 2019- eller 2021-niveau til 2020-niveau.
Den resterende udmøntning af Aftale om Kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om
boligbeskatning samt udskydelsen af den midlertidige energiafgift indgår som lempelse i årene, hvor disse
indebærer et mindreprovenu og som stramning i årene med merprovenu.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
I bilag 1-3 er på ny opgjort provenuvirkningen af de enkelte initiativer opgjort ved
hhv. umiddelbare virkning, virkning efter tilbageløb og virkning efter tilbageløb og
adfærd i tabellerne A-C.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om at opdatere svar på FIU alm. del spørgsmål 108 (folketingsåret 2019-20), så finansieringen i »Aftale om en ny ret til tidlig pension«, til finansministeren
2299766_0003.png
Side 3 af 11
Bilag 1: Umiddelbar virkning af skatte- og afgiftsinitiativer
Den gennemførte samt aftalte skattepolitik siden regeringsskiftet i sommeren
2019 indebærer, at skatter og afgifter skønnes strammet (netto) med knap 11,0
mia. kr. i umiddelbar virkning i 2025,
jf. tabel A.
Hertil kommer at regeringen er
kommet med udspil, der vil indebære at skatter og afgifter forhøjes med yderligere
ca. 0,8 mia. kr. i umiddelbar virkning i 2025, hvis de gennemføres.
Tabel A
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2020-niveau), umiddelbar
virkning
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktie-
avancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsæt-
telse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelses-
renter (L64)
Samtidighed mellem ejendomsværdiskat og
grundskyld (L 71)
6)
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordnin-
gen (L72)
Tilpasning af refusionsordning for sandsu-
gere (L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon
og datakommunikationsforbindelse (L73)
Forlængelse af elafgiftslempelserne ved op-
ladning af elbiler (L74)
Forhøjelse af emballageafgiften på bærepo-
ser og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røg-
tobak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for er-
hvervsvirksomheder (L76)
Lempeligere indfasning af elbiler (L90)
Lempelse af beskatning af grønne firmabiler
(L90)
Stramning af beskatning af leasede firmabi-
ler (L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget
(L91)
Nedsættelse af bundskatten (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly
(L97)
Modernisering af momsregler for grænse-
overskridende handel (L137)
1)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra
2021 til 2024)
2)
Resterende udmøntning af Aftale om Kom-
pensation til boligejerne og fortsat tryghed
om boligbeskatning
Nedsættelse af ejendomsværdiskattesats
samt justering af nedslag (L194)
Nedsættelse af stigningsbegrænsning for
grundskyldsgrundlaget (L194)
0-forrentning af midlertidig indefrysningsord-
ning (L194)
Nye regler for fastsættelse af beskatning-
sværdier (L 194)
Aflysning af bilafgiftsforhøjelser
Annullering af vejafgiften
50
20
175
150
-10
20
620
-40
665
2.425
1.300
-50
-25
15
190
-355
95
-
-
-
-
-
-
-
-
-575
-320
50
20
175
-
-10
20
620
-50
615
3.150
1.300
-
-
70
250
-355
200
5
335
4.340
-
-1.180
-
-100
-105
-
-320
50
20
175
-
-10
20
620
-
600
4.125
1.300
-
-
120
280
-355
195
5
335
6.600
-
-1.160
-505
-200
-210
-
-320
50
20
175
-
-10
20
620
-
590
4.000
1.300
-
-
125
310
-355
315
5
335
6.850
-
-1.145
-1.425
-375
-315
-
-320
50
20
175
-
-10
20
620
-
580
3.880
1.300
-
-
125
340
-355
395
5
335
420
-10
-165
-2.485
-
-
-
-320
50
20
175
-
-10
20
620
-
570
3.760
1.300
-
-
125
370
-355
385
5
335
1.050
-25
-170
-2.485
-
-
-
-320
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Lem- Stram-
pelser ninger
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om at opdatere svar på FIU alm. del spørgsmål 108 (folketingsåret 2019-20), så finansieringen i »Aftale om en ny ret til tidlig pension«, til finansministeren
2299766_0004.png
Side 4 af 11
Tabel A
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2020-niveau), umiddelbar
virkning
Annullering af afgiftslempelsen for hotellers
rumvarme
3)
Udskydelse af midlertidig energiafgift
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
Initiativer i endnu ikke vedtagne politiske aftaler
Afgift på væsker til e-cigaretter
Afskaffelse af forældrekøb under virksom-
hedsordningen
Genindførelse af afgift på PVC og ftalater
samt PVC-folier
Forhøjelse af afgifterne på væddemål og on-
linekasino
Forhøjelse af CFC-afgiften
4)
Lavere afgift på elvarme
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler
Midlertidig forhøjelse af fradrag for udgifter til
FoU
Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved ud-
lejning af sommerhuse
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Lagerbeskatning af selskabers ejendoms-
avancer
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje
lønninger på 7 mio. kr.
Særlig selskabsskat for den finansielle sek-
tor
7)
I alt, endnu ikke vedtagne politiske aftaler
I alt (gennemført og aftalt)
-
-
-
-
-
-
-
-1.580
-90
-
-
-
-
-
-1.650
2.750
-
170
40
600
5
-520
465
-1.470
-
0
70
0
0
0
-650
40
190
40
600
10
-570
450
-
-
0
120
0
0
0
900
80
205
40
600
10
-570
435
-
-
125
120
1.150
715
1.570
4.500
75
220
40
600
5
-570
425
-
-
125
120
1.150
715
1.980
4.900
75
235
40
600
10
-595
415
-
-
125
120
1.150
715
1.980
4.850
3
17
1
1
1
1
1
1
1
11
28
1
1
1
1
1
1
1
2020
60
-
4.400
2021
60
-1.100
2022
60
-900
2023
60
300
2024
60
200
5.200
2025
60
600
6.100
1
14
Lem- Stram-
pelser ninger
1
1
17
8.000 10.850 11.150
7.350 11.750 15.600 10.050 10.950
Midlertidige likviditetslempelser sfa. Coronakrisen:
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
AM-bidrag (L134)
Udskydelse af betalingsfrister for moms
(L134)
Moms- og lønsumsafgiftslån (L175)
5)
Fremrykkelse og udbetaling af skattekredit-
ter (L175)
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
AM-bidrag (L199)
Udskydelse af betalingsfrister for moms
(L199)
Genåbning af låneordningen for moms og
lønsumsafgift (L75)
Forlængelse af tilbagebetalingsfristen for lån
i ordningen (L75)
I alt, midlertidige likviditetslempelser
I alt (gennemført og aftalt), inkl. midlerti-
dige likviditetslempelser
Initiativer foreslået i udspil
Forøgelse af arbejdsskadeafgift og mén-
godtgørelse
Aflysning af forudsat indeksering af punktaf-
gifter
Klimaudspil om vejtransport
Lempelse af BoligJobordningen for service-
ydelser
-
-
-
-
70
-60
500
-210
120
-130
300
-
230
-210
100
-
270
-300
0
-
270
-390
900
-
1
1
1
2
-150
-40
-710
-25
-10
-10
-
8
-
-950
1.800
-
-
-265
-
-160
-20
-
8
-350
-800
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2
1
1
1
2
1
1
1
10
27
28
6.550 11.750 15.600 10.050 10.950
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om at opdatere svar på FIU alm. del spørgsmål 108 (folketingsåret 2019-20), så finansieringen i »Aftale om en ny ret til tidlig pension«, til finansministeren
2299766_0005.png
Side 5 af 11
Tabel A
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil, siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2020-niveau), umiddelbar
virkning
Lempelse af BoligJobordningen for hånd-
værksydelser
I alt, initiativer foreslået i udspil
I alt (gennemført, aftalt og foreslået)
I alt (gennemført, aftalt og foreslået), inkl.
midlertidige likviditetslempelser
2020
-
-
2.750
1.800
2021
-205
100
2022
-
300
2023
-
100
2024
-
-50
2025
-
800
Lem- Stram-
pelser ninger
1
3
20
30
3
31
31
7.450 12.000 15.750 10.050 11.750
6.650 12.000 15.750 10.050 11.750
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den tidligere regering)
Beskatning ved overdragelse af erhvervs-
virksomheder til erhvervsdrivende fonde
(L156)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgif-
ter på hybrid kernekapital m.v. (L22)
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel (L36)
Omlægning af beskatning af overskuds-
varme (L82)
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen (L165
A)
-130
445
-85
-55
-40
-130
445
-75
-55
-80
-130
445
-65
-55
-80
-130
445
-60
-55
-80
-130
445
-55
-55
-80
-130
445
-45
-55
-80
1
1
1
1
1
Anm.: Lovforslag angivet i parentes. Der er enkelte gennemførte tiltag, der er gennemført sideløbende med
lovsamling 2019-2020, men ikke kræver ændret lovgivning. Dette gælder bl.a. udskydelsen af
boligskatteomlægningen. For disse fremgår derfor ikke et tilhørende lovforslag i parentes. Totaler er afrundet
til nærmeste 50 mio. kr. Summen af de enkelte initiativer kan derfor afvige fra totaler. Provenuvirkningerne
er omregnet fra 2019- eller 2021-niveau til 2020-niveau.
1) De nye EU-regler har blandt andet til formål at sikre lige konkurrencevilkår gennem øget forbrugslands-
beskatning. Der er forhold, der trækker i retning af både højere og lavere priser for de danske forbrugere.
2) Med de forudsætninger, der har ligget til grund for
Aftale om kompensation til boligejerne og fortsat tryghed om
boligskatten,
skønnes udskydelsen af boligskatteomlægningen fra 2021 til 2024 isoleret at indebære et
umiddelbart merprovenu på ca. 4.235 mio. kr. i 2022, 6.390 mio. kr. i 2023 og 6.535 mio. kr. i 2024. I tillæg
til det forudsatte er der identificeret en ikke-intenderet virkning i form af for høje beskatningsgrundlag for
nye og ændrede ejendomme,
jf. L194.
Denne virkning skønnes at indebære et yderligere merprovenu på ca.
105 mio. kr. i 2022, 210 mio. kr. i 2023 og 315 mio. kr. i 2024. Dette ikke-intenderede merprovenu har ikke
været indregnet i mellemfristede fremskrivninger mv. og er blevet annulleret med L194.
3) Som led i FL19-aftalen blev det besluttet at lempe hotellers rumvarmeafgift fra 2020. Den nuværende
regering fremsatte ikke lovforslag, der udmønter aftalen. Det er således tale om tilbagerulning af en tidligere
aftalt skattelempelse
4) Som led i klimaaftalen for energi og industri mv. 2020 forhøjes CFC-afgiften. Samtidig reguleres HFC-
gasser i køleanlæg. I alt indebærer reguleringen af kølemidler og afgiftsforhøjelsen en omtrent
provenuneutral omlægning.
5) Moms- og lønsumsafgiftslånet har været anvendt i betydeligt mindre omfang end skønnet ved lovforsla-
gets fremsættelse. I forbindelse med lovforslaget blev et låneomfang på ca. 27 mia. kr. lagt til grund, hvoraf
der kun har været optaget lån for 6,6 mia. kr. Der forventes derfor et mindreprovenu på ca. 250 mio. kr.
sammenlagt for 2020 og 2021, jf. forslag til finanslov 2021.
6) Det umiddelbare merprovenu kan henføres til indførelse af samtidighed mellem beskatningsgrundlagene
for ejendomsværdiskat og grundskyld, der indebærer, at beskatningsgrundlaget for ejendomsværdiskatten for
2020 udgøres af videreførte 2011-vurderinger frem for nye 2020-vurderinger. Dermed vil boligejere, der el-
lers ville få sat skatten ned fra skatteåret 2020 som følge af nye, lavere vurderinger, få sat skatten ned fra
skatteåret 2021. Beløbet betales tilbage til boligejerne inklusiv renter som led i tilbagebetalingsordningen.
7) Provenuvirkningerne er under konsolidering.
8) Genåbning af låneordningen forventes ikke at medføre, at det samlede træk på ordningen overstiger det
oprindeligt forudsatte. Mindreprovenuet fra genåbningen er således dækket af det oprindeligt afsatte beløb.
Den marginale provenuvirkning ved genåbningen
når der ses bort fra allerede afsat finansiering
skønnes
til ca. 105 mio. kr. i umiddelbar virkning og ca. 65 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2020-2021.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om at opdatere svar på FIU alm. del spørgsmål 108 (folketingsåret 2019-20), så finansieringen i »Aftale om en ny ret til tidlig pension«, til finansministeren
2299766_0006.png
Side 6 af 11
Bilag 2: Virkning efter tilbageløb af skatte- og afgiftsinitiativer
Den gennemførte samt aftalte skattepolitik siden regeringsskiftet i sommeren
2019 indebærer, at skatter og afgifter skønnes strammet (netto) med knap 9,9 mia.
kr. efter tilbageløb i 2025,
jf. tabel B.
Hertil kommer at regeringen er kommet med
udspil, der vil indebære at skatter og afgifter forhøjes med yderligere godt 0,6 mia.
kr. efter tilbageløb i 2025.
Tabel B
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2020-niveau), efter tilbageløb
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktie-
avancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsæt-
telse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelses-
renter (L64)
Samtidighed mellem ejendomsværdiskat og
grundskyld (L 71)
6)
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordnin-
gen (L72)
Tilpasning af refusionsordning for sandsu-
gere (L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon
og datakommunikationsforbindelse (L73)
Forlængelse af elafgiftslempelserne ved op-
ladning af elbiler (L74)
Forhøjelse af emballageafgiften på bærepo-
ser og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røg-
tobak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for er-
hvervsvirksomheder (L76)
Lempeligere indfasning af elbiler (L90)
Lempelse af beskatning af grønne firmabiler
(L90)
Stramning af beskatning af leasede firmabi-
ler (L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget
(L91)
Nedsættelse af bundskatten (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly
(L97)
Modernisering af momsregler for grænse-
overskridende handel (L137)
1)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra
2021 til 2024
2)
Resterende udmøntning af Aftale om Kom-
pensation til boligejerne og fortsat tryghed
om boligbeskatningen
Nedsættelse af ejendomsværdiskattesats
samt justering af nedslag (L194)
Nedsættelse af stigningsbegrænsning for
grundskyldsgrundlaget (L194)
0-forrentning af midlertidig indefrysningsord-
ning (L194)
Nye regler for fastsættelse af beskatning-
sværdier (L 194)
Aflysning af bilafgiftsforhøjelser
Annullering af vejafgiften
40
20
135
120
-10
20
470
-40
655
2.405
1.000
-50
-20
10
150
-275
80
-
-
-
-
-
-
-
-
-455
-320
40
20
135
-
-10
20
470
-50
605
3.110
1.000
-
-
55
190
-275
185
5
315
3.330
-
-910
-
-75
-70
-
-320
40
20
135
-
-10
20
470
-
595
4.085
1.000
-
-
90
210
-275
185
5
315
4.815
-
-895
-390
-150
-140
-
-320
40
20
135
-
-10
20
470
-
585
3.955
1.000
-
-
95
240
-275
290
5
315
4.990
-
-880
-1.055
-300
-210
-
-320
40
20
135
-
-10
20
470
-
575
3.835
1.000
-
-
95
260
-275
365
5
315
290
-55
-130
-1.800
-
-
-
-320
40
20
135
-
-10
20
470
-
565
3.715
1.000
-
-
95
280
-275
350
5
315
775
-65
-130
-1.800
-
-
-
-320
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Lem- Stram-
pelser ninger
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om at opdatere svar på FIU alm. del spørgsmål 108 (folketingsåret 2019-20), så finansieringen i »Aftale om en ny ret til tidlig pension«, til finansministeren
2299766_0007.png
Side 7 af 11
Tabel B
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2020-niveau), efter tilbageløb
Annullering af afgiftslempelsen for hotellers
rumvarme
3)
Udskydelse af midlertidig energiafgift
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
2020
60
-
4.000
2021
55
-1.100
6.700
2022
55
-900
8.950
2023
55
300
9.450
2024
55
200
5.100
2025
55
600
5.850
1
14
Lem- Stram-
pelser ninger
1
1
17
Initiativer af endnu ikke vedtagne politiske aftaler
Afgift på væsker til e-cigaretter
Afskaffelse af forældrekøb under virksom-
hedsordningen
Genindførelse af afgift på PVC og ftalater
samt PVC-folier
Forhøjelse af afgifterne på væddemål og on-
linekasino
Forhøjelse af CFC-afgiften
4)
Lavere afgift på elvarme
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler
Midlertidig forhøjelse af fradrag for udgifter til
FoU
Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved ud-
lejning af sommerhuse
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Lagerbeskatning af selskabers ejendoms-
avancer
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje
lønninger på 7 mio. kr.
Særlig selskabsskat for den finansielle sek-
tor
I alt, endnu ikke vedtagne politiske aftaler
I alt (gennemført og aftalt)
-
-
-
-
-
-
-
-1.350
-70
-
-
-
-
-
-1.400
2.550
-
130
40
475
5
-520
420
-1.250
-
0
55
0
0
0
-650
6.050
40
150
40
475
10
-570
405
-
-
0
90
0
0
0
650
80
160
40
475
10
-570
395
-
-
95
90
970
610
1.340
3.700
75
170
40
475
5
-570
380
-
-
95
90
970
610
1.680
4.000
9.100
75
180
40
475
5
-570
370
-
-
95
90
970
610
1.680
4.000
9.850
3
17
1
1
1
1
1
1
1
11
28
1
1
1
1
1
1
1
9.600 13.150
Midlertidige likviditetslempelser sfa. Coronakrisen:
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
AM-bidrag (L134)
Udskydelse af betalingsfrister for moms
(L134)
Moms- og lønsumsafgiftslån (L175)
5)
Fremrykkelse og udbetaling af skattekredit-
ter (L175)
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
AM-bidrag (L199)
Udskydelse af betalingsfrister for moms
(L199)
Genåbning af låneordningen for moms og
lønsumsafgift (L75)
Forlængelse af tilbagebetalingsfristen for lån
i ordningen (L75)
I alt, midlertidige likviditetslempelser
I alt (gennemført og aftalt), inkl. midlerti-
dige likviditetslempelser
Initiativer foreslået i udspil
Forøgelse af arbejdsskadeafgift og mén-
godtgørelse
Aflysning af forudsat indeksering af punktaf-
gifter
Klimaudspil om vejtransport
Lempelse af BoligJobordningen for service-
ydelser
-
-
-
-
80
-60
400
-165
145
-130
200
-
270
-210
100
-
320
-300
-100
-
320
-390
700
-
1
1
1
2
-100
-30
-465
-25
-5
-5
-
8
-
-650
1.950
-
-
-170
-
-105
-15
-
8
-225
-500
5.550
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
9.100
-
-
-
-
-
-
-
-
-
9.850
2
1
1
1
2
1
1
1
10
27
28
9.600 13.150
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om at opdatere svar på FIU alm. del spørgsmål 108 (folketingsåret 2019-20), så finansieringen i »Aftale om en ny ret til tidlig pension«, til finansministeren
2299766_0008.png
Side 8 af 11
Tabel B
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2020-niveau), efter tilbageløb
Lempelse af BoligJobordningen for hånd-
værksydelser
I alt, initiativer foreslået i udspil
I alt (gennemført, aftalt og foreslået)
I alt (gennemført, aftalt og foreslået), inkl.
midlertidige likviditetslempelser
Beskatning ved overdragelse af erhvervs-
virksomheder til erhvervsdrivende fonde
(L150)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgif-
ter på hybrid kernekapital m.v. (L22)
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel (L36)
Omlægning af beskatning af overskuds-
varme (L82)
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen (L165
A)
2020
-
-
2.550
1.950
2021
-160
100
6.150
5.650
2022
-
200
2023
-
150
2024
-
-100
2025
-
650
Lem- Stram-
pelser ninger
1
3
20
30
3
31
31
9.800 13.300
9.800 13.300
9.050 10.500
9.050 10.500
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den tidligere regering)
-170
375
-65
-55
-30
-170
375
-60
-55
-60
-170
375
-55
-55
-60
-170
375
-45
-55
-60
-170
375
-40
-55
-60
-170
375
-35
-55
-60
1
1
1
1
1
Anm.: Se anmærkningerne til tabel A.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om at opdatere svar på FIU alm. del spørgsmål 108 (folketingsåret 2019-20), så finansieringen i »Aftale om en ny ret til tidlig pension«, til finansministeren
2299766_0009.png
Side 9 af 11
Bilag 3: Virkning efter tilbageløb og adfærd af skatte- og afgiftsinitiativer
Den gennemførte samt aftalte skattepolitik siden regeringsskiftet i sommeren
2019 indebærer, at skatter og afgifter skønnes strammet (netto) med ca. 4,5 mia.
kr. efter tilbageløb og adfærd i 2025,
jf. tabel C.
Hertil kommer at regeringen har
fremlagt udspil, der vil indebære at skatter og afgifter forhøjes med yderligere ca.
0,1 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2025.
Tabel C
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2020-niveau), efter tilbageløb og
adfærd
Initiativer vedtaget i lovsamling 2019-2020
Ændring af reglerne for opgørelse af aktie-
avancer (L4)
Justering af reglerne, ved indirekte nedsæt-
telse af gæld (L4)
Ophævelse af fradragsret for inddrivelses-
renter (L64)
Samtidighed mellem ejendomsværdiskat og
grundskyld (L 71)
6)
Lempelse af registreringskravet i DIS-ordnin-
gen (L72)
Tilpasning af refusionsordning for sandsu-
gere (L72)
Fastholdelse af beskatningen af fri telefon
og datakommunikationsforbindelse (L73)
Forlængelse af elafgiftslempelserne ved op-
ladning af elbiler (L74)
Forhøjelse af emballageafgiften på bærepo-
ser og engangsservice (L75 A)
Forhøjelse af afgifterne på cigaretter og røg-
tobak mv. (L75 B)
Forhøjelse af bo- og gaveafgiften for er-
hvervsvirksomheder (L76)
Lempeligere indfasning af elbiler (L90)
Lempelse af beskatning af grønne firmabiler
(L90)
Stramning af beskatning af leasede firmabi-
ler (L91)
Afskaffelse af hovedaktionærnedslaget
(L91)
Nedsættelse af bundskatten (L91)
Indeksering af afgifter (L97)
Genindførelse af registreringsafgift på fly
(L97)
Modernisering af momsregler for grænse-
overskridende handel (L137)
1)
Udskydelse af boligskatteomlægning fra
2021 til 2024
Resterende udmøntning af Aftale om Kom-
pensation til boligejerne og fortsat tryghed
om boligbeskatningen
Nedsættelse af ejendomsværdiskattesats
samt justering af nedslag (L194)
Nedsættelse af stigningsbegrænsning for
grundskyldsgrundlaget (L194)
0-forrentning af midlertidig indefrysningsord-
ning (L194)
Nye regler for fastsættelse af beskatning-
sværdier (L 194)
Aflysning af bilafgiftsforhøjelser
Annullering af vejafgiften
40
20
135
120
-10
20
570
-30
295
500
1.000
-100
-25
10
150
-255
65
-
-
-
-
-
-
-
-
-300
-320
40
20
135
-
-10
20
600
-50
275
645
1.000
-
-
55
190
-255
155
5
300
3.330
-
-910
-
-75
-70
-
-320
40
20
135
-
-10
20
630
-
270
490
1.000
-
-
90
210
-255
145
5
300
4.815
-
-895
-390
-150
-140
-
-320
40
20
135
-
-10
20
670
-
265
475
1.000
-
-
95
240
-255
225
5
300
4.990
-
-880
-1.055
-300
-210
-
-320
40
20
135
-
-10
20
700
-
260
460
1.000
-
-
95
260
-255
295
5
300
290
-55
-130
-1.800
-
-
-
-320
40
20
135
-
-10
20
740
-
260
445
1.000
-
-
95
280
-255
295
5
300
775
-65
-130
-1.800
-
-
-
-320
1
2
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
2020
2021
2022
2023
2024
2025
Lem- Stram-
pelser ninger
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om at opdatere svar på FIU alm. del spørgsmål 108 (folketingsåret 2019-20), så finansieringen i »Aftale om en ny ret til tidlig pension«, til finansministeren
2299766_0010.png
Side 10 af 11
Tabel C
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2020-niveau), efter tilbageløb og
adfærd
Annullering af afgiftslempelsen for hotellers
rumvarme
2)
Udskydelse af midlertidig energiafgift
I alt, vedtaget i lovsamling 2019-2020
2020
60
-
1.950
2021
50
-1.100
4.050
2022
50
-900
5.200
2023
50
300
5.800
2024
50
200
1.550
2025
50
600
2.500
1
14
Lem- Stram-
pelser ninger
1
1
17
Initiativer af endnu ikke vedtagne politiske aftaler
Afgift på væsker til e-cigaretter
Afskaffelse af forældrekøb under virksom-
hedsordningen
Genindførelse af afgift på PVC og ftalater
samt PVC-folier
Forhøjelse af afgifterne på væddemål og on-
linekasino
Forhøjelse af CFC-afgiften
3)
Lavere afgift på elvarme
Forhøjelse af rumvarmeafgiften for fossile
brændsler
Midlertidig forhøjelse af fradrag for udgifter til
FoU
Midlertidig forhøjelse af bundfradrag ved ud-
lejning af sommerhuse
Fastholdelse af loft i investorfradrag
Fastholdelse af loft i aktiesparekontoen
Lagerbeskatning af selskabers ejendoms-
avancer
Loft over fradrag i selskabsskatten for høje
lønninger på 7 mio. kr.
Særlig selskabsskat for den finansielle sek-
tor
I alt, endnu ikke vedtagne politiske aftaler
I alt (gennemført og aftalt)
-
-
-
-
-
-
-
-1.350
-70
-
-
-
-
-
-1.400
550
-
130
35
150
5
-520
300
-1.250
-
0
50
0
0
0
-1.100
2.950
10
150
40
150
5
-595
190
-
-
0
85
0
0
0
50
5.200
20
160
40
150
5
-665
80
-
-
105
85
850
155
1.000
2.000
7.800
15
170
35
150
5
-665
-25
-
-
105
85
850
155
1.260
2.150
3.700
15
180
35
150
5
-690
-125
-
-
105
85
850
155
1.260
2.050
4.500
3
17
1
1
1
1
1
1
1
11
28
1
1
1
1
1
1
1
Midlertidige likviditetslempelser sfa. Coronakrisen:
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
AM-bidrag (L134)
Udskydelse af betalingsfrister for moms
(L134)
Moms- og lønsumsafgiftslån (L175)
4)
Fremrykkelse og udbetaling af skattekredit-
ter (L175)
Udskydelse af betalingsfrister for A-skat og
AM-bidrag (L199)
Udskydelse af betalingsfrister for moms
(L199)
Genåbning af låneordningen for moms og
lønsumsafgift (L75)
Forlængelse af tilbagebetalingsfristen for lån
i ordningen (L75)
I alt, midlertidige likviditetslempelser
I alt (gennemført og aftalt), inkl. midlerti-
dige likviditetslempelser
Initiativer foreslået i udspil
Forøgelse af arbejdsskadeafgift og mén-
godtgørelse
Aflysning af forudsat indeksering af punktaf-
gifter
Klimaudspil om vejtransport
Lempelse af BoligJobordningen for service-
ydelser
-
-
-
-
75
-50
200
-165
140
-110
0
-
260
-175
-100
-
310
-250
-100
-
310
-330
100
-
1
1
1
2
-80
-20
-420
-25
-5
-5
-
8
-
-550
0
-
-
-155
-
-90
-15
-
8
-200
-450
2.500
-
-
-
-
-
-
-
-
-
5.200
-
-
-
-
-
-
-
-
-
7.800
-
-
-
-
-
-
-
-
-
3.700
-
-
-
-
-
-
-
-
-
4.500
2
1
1
1
2
1
1
1
10
27
28
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 97: Spm. om at opdatere svar på FIU alm. del spørgsmål 108 (folketingsåret 2019-20), så finansieringen i »Aftale om en ny ret til tidlig pension«, til finansministeren
2299766_0011.png
Side 11 af 11
Tabel C
Virkning af skatte- og afgiftsinitiativer, der er gennemført, aftalt eller foreslået i udspil siden
sommeren 2019
Mio. kr. (2020-niveau), efter tilbageløb og
adfærd
Lempelse af BoligJobordningen for hånd-
værksydelser
I alt, initiativer foreslået i udspil
I alt (gennemført, aftalt og foreslået)
I alt (gennemført, aftalt og foreslået), inkl.
midlertidige likviditetslempelser
Beskatning ved overdragelse af erhvervs-
virksomheder til erhvervsdrivende fonde
(L150)
Ophævelse af fradragsregler for renteudgif-
ter på hybrid kernekapital m.v. (L22)
Indførelse af sælgerpantebrevsmodel (L36)
Omlægning af beskatning af overskuds-
varme (L82)
Forhøjelse af loft i aktiesparekontoen (L165
A)
2020
-
-
550
0
2021
-175
-100
2.850
2.350
2022
-
50
5.250
5.250
2023
-
0
7.750
7.750
2024
-
-50
3.700
3.700
2025
-
100
4.600
4.600
Lem- Stram-
pelser ninger
1
3
20
30
3
31
31
Memopost (Initiativer, der er aftalt under den tidligere regering)
-170
335
-65
-130
-30
-170
335
-60
-130
-55
-170
335
-55
-130
-55
-170
335
-45
-130
-55
-170
335
-40
-130
-55
-170
335
-35
-130
-55
1
1
1
1
1
Anm.: Se anmærkningerne til tabel A.
Kilde: Skatteministeriet og Finansministeriet.