Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2300238_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 8622
8. december 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 10. november 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 96 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 96:
”Vil
ministeren opgøre den effektive og formelle gennemsnitlige tilbagetræknings-
alder i Danmark nu, samt når »Aftale om en ny ret til tidlig pension« gennemføres
sammenlignet med øvrige OECD-lande?”
Svar:
Jeg er rigtig glad for regeringens aftale med Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti og Enhedslisten om ret til tidlig pension.
Aftale om en ny ret til tidlig pension
(oktober 2020) giver fra 2022 mennesker med
lange og ofte hårde fysiske arbejdsliv ret til at trække sig tidligere tilbage.
Retten til tidlig pension baseres på anciennitet på arbejdsmarkedet som objektivt
kriterium. Personer, som opfylder et krav til anciennitet på arbejdsmarkedet, vil
kunne opnå ret til tidlig pension 1, 2 eller 3 år før den til enhver tid gældende folke-
pensionsalder.
Tabel 1 viser den formelle pensionsalder og den effektive tilbagetrækningsalder i
OECD-landene. Tallene er opgjort af OECD for 2018 på baggrund af OECDs me-
toder.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om at opgøre den effektive og formelle gennemsnitlige tilbagetrækningsalder i Danmark nu, samt når »Aftale om en ny ret til tidlig pension« gennemføres sammenlignet med øvrige OECD-lande, til beskæftigelsesministeren
2300238_0002.png
Tabel 1
Den formelle pensionsalder og effektive tilbagetrækningsalder i OECD lan-
dene i 2018, opgjort af OECD og ekskl. virkningerne af tidlig pension
Formel*
Island
Norge
Italien*
Irland
USA
Nederlandene*
Tyskland*
Portugal*
Australien
Belgien
Canada
Chile
Danmark*
Finland*
Mexico
New Zealand
Spanien*
Sverige*
Schweiz
Japan*
OECD gennemsnit
Estland*
Frankrig
Letland
UK
Tjekkiet
Slovakiet
Israel
Ungarn
Grækenland
Luxembourg*
Litauen*
Slovenien
Sydkorea
67
67
66,6/67,0
66
66
65,8
65,5
65,2
65
65
65
65
65
65
65
65
65
65
64,0/65,0
64,0/65,0
63,5/64,2
63,3
63,3
62,8
62,7/65,0
62,7/63,2
62,2
62,0/67,0
62,0/63,5
62
62
61,9/63,6
61,7/62,0
61
Effektiv (kvinder)
65,9
64,1
61,5
64,1
66,5
62,5
63,6
65,4
64,3
60,5
64
66,7
62,5
63,4
66,5
66,4
61,3
65,4
65
69,1
63,7
65,7
60,8
64,7
63,6
61,3
59,9
66
60
60
61,3
63
60,1
72,3
Effektiv (mænd)
68,1
66,1
63,3
65,6
67,9
65,2
64
68,5
65,3
61,6
65,5
70
65,1
64,3
71,3
69,8
62,1
66,4
66,4
70,8
65,4
65,5
60,8
65,7
64,7
63,2
61,1
69,4
63,4
61,7
60,5
64,3
63,1
72,3
Anm.: Den formelle pensionsalder er i nogle lande opdelt efter køn, i tabeller fremgår de to forskellige aldre som
xx/xx, med kvinders pensionsalder først efterfulgt af mændenes.
*Landet har en regulering af pensionsalderen og/eller pensionsudbetalingerne, som følger fx forventes levetid
eller holdbarheden i pensionssystemet.
Kilde: OECD
Pensions at a Glance 2019.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om at opgøre den effektive og formelle gennemsnitlige tilbagetrækningsalder i Danmark nu, samt når »Aftale om en ny ret til tidlig pension« gennemføres sammenlignet med øvrige OECD-lande, til beskæftigelsesministeren
Bemærkninger vedr. formel pensionsalder
Tallene for formel pensionsalder er behæftet med en række forbehold. Der henvises
til svaret på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 149 (Alm. del) af 4. december
2018 for en uddybning.
Det skal bl.a. bemærkes, at den formelle pensionsalder kun er ét aspekt af mange
ved landenes pensionssystemer, som varierer betydeligt fra land til land, hvorfor en
sammenligning af pensionsalderen isoleret set ikke giver et fuldstændigt billede af
forskellene mellem systemerne. Nogle lande har således i stedet for stigninger i
pensionsalderen bl.a. indført mekanismer, som reducerer de offentlige pensions-
ydelser, når levetiden stiger (fx Sverige). Derudover giver nogle lande (herunder
Danmark) visse muligheder for tidlig tilbagetrækning.
Herudover afhænger den konkrete pensionsalder i nogle lande
ud over personens
køn
også af fx antal år på arbejdsmarkedet, antallet af børn og faggruppe.
Der er ligeledes variationer i dækningsgraden af pensionsudbetalingerne og reg-
lerne for bidrag til pensionsordningerne. Det skal også bemærkes, at der kan være
enkelte lande, som har gennemført reformer af deres pensionssystem, siden
OECD’s opgørelse blev lavet.
I Danmark er der en lovgivningsfastsat formel pensionsalder, om end der også er
forskellige muligheder for både fleksibel senere tilbagetrækning (opsat folkepen-
sion) og frivillig tidlig tilbagetrækning.
Bemærkninger vedr. effektiv tilbagetrækningsalder
Det bemærkes, at beregningen af den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder ikke er
identisk med tilsvarende beregninger for Danmark foretaget af Finansministeriet.
Beregningen er baseret på OECDs metode, som bl.a. adskiller sig ved at måle tilba-
getrækning allerede fra 40-årsalderen, hvilket bidrager til et lavere gennemsnit end
Finansministeriets opgørelse, der måler tilbagetrækning fra 50-årsalderen.
OECD anvender Eurostats spørgeskemaundersøgelser, de såkaldte
labour force
surveys
(i Danmark kaldet Arbejdskraftundersøgelsen eller AKU). Oplysninger om
beskæftigelsesstatus er selvrapporterede og kan afvige fra Finansministeriets
registerbaserede opgørelser af gennemsnitlig tilbagetrækningsalder.
Ændring i gennemsnitlige tilbagetrækningsalder som følge af ret til tidlig pension
Der er foretaget en illustrativ beregning over virkningen på den gennemsnitlige til-
bagetrækningsalder af at indføre en ny ret til tidlig pension. Skønnet er baseret på
antallet personer, som forventes at benytte tidlig pension. Det forventes, at den
gennemsnitlige tilbagetrækningsalder for alle personer vil blive reduceret med
knap 0,2 år. For kvinder og mænd forventes den gennemsnitlige tilbagetræknings-
alder reduceret med hhv. ca. 0,1 år og 0,2 år.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 96: Spm. om at opgøre den effektive og formelle gennemsnitlige tilbagetrækningsalder i Danmark nu, samt når »Aftale om en ny ret til tidlig pension« gennemføres sammenlignet med øvrige OECD-lande, til beskæftigelsesministeren
Virkningen på den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder er dog ikke direkte sam-
menlignelig med OECDs opgørelse pga. forskelle i datagrundlag. Desuden er tilba-
getrækningsalderen opgjort for 2018, hvor folkepensionsalderen var 65 år, mens
tidlig pension først indføres fra 2022, hvor folkepensionsalderen er 67 år.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
4