Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
8. december 2020
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 91 (Alm. del) af
10. november 2020 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Ministeren bedes redegøre for, hvor meget der vil skulle justeres på nedenstående
elementer for at øge arbejdsudbuddet med 9.800 personer:
a.
b.
c.
d.
e.
f.
g.
Forkortelse af dagpengeperioden
Reduktion af SU-taksten
Reduktion af dimittendsatsen for dagpenge
Sænkning af topskatten
Forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
Forhøjelse af den generelle pensionsalder
Sænkning af beløbsgrænsen i beløbsordningen for udenlandsk arbejdskraft
Svar
Beskæftigelsen bliver som følge af aftalen om tidlig pension og sidste års finanslov
reduceret med 11.000 personer varigt. Regeringen mener, at det skal modsvares af
tiltag, der øger beskæftigelsen tilsvarende. Derfor vil vi i 2021 fremlægge initiati-
ver, som øger beskæftigelsen varigt med 11.000 personer.
For at løse den opgave vil regeringen blandt andet bede kommissionen for 2. ge-
nerationsreformer om at fremrykke den del af sit arbejde, som har størst potenti-
ale til at øge beskæftigelsen, til 2021. Derudover vil regeringen øge den varige be-
skæftigelse som en del af de næste faser af en grøn skattereform ligesom vi vil se
på hvilke andre områder, der kan bidrage til at opfylde målet.
Regeringen ser det som en bunden opgave, og det vil ske inden for de rammer for
den økonomiske politik, der er aftalt i forståelsespapiret.
Nedenfor er der foretaget skøn for, hvor meget der skal justeres på de enkelte ele-
menter nævnt i spørgsmålet, for at den pågældende regelændring isoleret set øger
arbejdsudbuddet til omtrent det efterspurte niveau.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at øge arbejdsudbuddet med 9800 personer, til finansministeren
2300212_0002.png
Side 2 af 8
Opnåelse af en arbejdsudbudsvirkning på 9.800 fuldtidspersoner gennem en isole-
ret ændring på et enkelt område indebærer for flere af de betragtede ændringer, at
der vil være tale om så relativt store ændringer, at ændringerne hovedsagelig må
betragtes som illustrative beregningseksempler. Dertil kommer, at markante æn-
dringer indebærer, at erfaringsgrundlaget, som beregningsforudsætningerne er ba-
seret på, har mindre relevans end ved marginale ændringer, og at usikkerheden
ved skønnene derfor er betydelige.
Endvidere beskrives alene de kvantitative effekter på strukturel beskæftigelse mv.,
som Finansministeriets beregningsprincipper giver anledning til. Der er ikke be-
skrevet øvrige fordele og ulemper ved de forskellige ændringer.
De efterspurgte ændringer, som hver især vurderes at øge arbejdsudbuddet sva-
rende til knap 10.000 fuldtidspersoner, fremgår af tabel 1.
Tabel 1
Ændringer som skønnes at lede til en forøgelse af arbejdsudbud på ca. 10.000 personer i 2025.
Initiativ
Ændring
Forkortelse af dagpenge-
perioden fra 24 måneder til
19 måneder og to uger
samt afskaffelse af mulig-
heden for fleksibel forlæn-
gelse af dagpengeperio-
den.
SU-satsen reduceres med
20 pct. og den maksimale
periode med SU på videre-
gående uddannelser redu-
ceres med 10 måneder til
5 år.
1
Dimittendsatsen for dag-
penge reduceres til kon-
tanthjælpsniveauet for
ikke-forsørgere under 30
år.
Afskaffelse af topskatten.
Beskæftigelsesfradraget
øges med 19,18 pct.-point
til 29,83 pct. suppleret med
en forhøjelse af det maksi-
male beskæftigelsesfra-
drag med 73.900 kr. til
115.000 kr.
Folkepensionsalderen hæ-
ves fra 67 til 67,5 i 2025.
Det er indregnes ikke ar-
bejdsudbudsvirkninger af
ændringer i beløbsordnin-
gen.
Stigning i arbejdsudbud i
2025
a.
Forkortelse af dagpengeperioden
9.800
b.
Reduktion af SU-taksten
9.300
c.
Reduktion af dimittendsatsen for dagpenge
8.700
d.
Sænkning af topskatten
9.400
e.
Forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
9.800
f.
g.
Forhøjelse af den generelle pensionsalder
Sænkning af beløbsgrænsen i beløbsordningen
for udenlandsk arbejdskraft
12.000
-
Anm.: 1: Den maksimale periode med SU på videregående uddannelser er i dag 5 år og 10 måneder. Reduktionen af
SU-taksten gælder for ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Forslag b er først fuldt indfaset
med arbejdsudbudsvirkningen på 9.300 i 2026.
”-” angiver, at der pga. usikkerhed om virkningerne af forsla-
get ikke er foretaget skøn for den pågældende ændring.
Kilde: Finansministeriets egne beregninger.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at øge arbejdsudbuddet med 9800 personer, til finansministeren
Side 3 af 8
Det skal i forhold til de betragtede ændringer bemærkes, at der er betydelig forskel
i de økonomiske konsekvenser forbundet ved ændringerne. Således skønnes den
betragtede forhøjelse af beskæftigelsesfradraget at være forbundet med en saldo-
svækkelse på i størrelsesorden 32 mia. kr., mens fx den forkortede dagpengeperi-
ode skønnes at være forbundet med forbedring af saldoen med i størrelsesorden
2,3 mia. kr. (begge opgjort efter tilbageløb og adfærd i 2021-niveau).
De betragtede ændringer i tabel 1 er nærmere beskrevet nedenfor.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at øge arbejdsudbuddet med 9800 personer, til finansministeren
2300212_0004.png
Side 4 af 8
a. Forkortelse af dagpengeperioden
Dagpengeperioden består af en ordinær dagpengeperiode på to år (3.848 timer) in-
den for en periode på tre år. Personer, der har haft beskæftigelse under ledigheds-
forløbet, har mulighed for at forlænge dagpengeperioden, hvor hver arbejdstime
giver mulighed for at forlænge dagpengeperioden med to timer. Dagpengeperio-
den kan maksimalt forlænges i op til et år (1.924 timer) inden for en periode på
halvandet år efter den ordinære dagpengeperiode ophører.
Det vurderes, at en forkortelse af dagpengeperioden til 19 måneder og to uger
uden mulighed for forlængelse af dagpengeperioden vil øge den strukturelle be-
skæftigelse med 9.800 fuldtidspersoner. Ændringen skønnes at forbedre de offent-
lige finanser med omkring 2,3 mia. kr.
Så store ændringer i dagpengesystemet risikere at påvirke balancen mellem dag-
pengesystemets forsikringsegenskaber og betalingen for medlemskab af dagpenge-
systemet i et sådan omfang at forsikringsgraden falder. Det kan som afledt virk-
ning reducere fleksibiliteten og dermed dynamikken på arbejdsmarkedet, ligesom
det risikerer at gøre dansk økonomi mere følsom over for konjunkturtilbageslag.
b. Reduktion af SU-taksten
Hvis den månedlige SU-sats reduceres med 20 pct. for SU-modtagere på ung-
domsuddannelser og videregående uddannelser, forventes det at føre til et forøget
arbejdsudbud på ca. 6.500 fuldtidspersoner fuldt indfaset
1
. Det kan kombineres
med fx en reduktion af SU-rammen til videregående uddannelser fra 70 til 60
klip, svarende til at SU-modtagere på de videregående uddannelser maksimalt vil
kunne modtage SU i 5 år (mod 5 år og 10 måneder efter gældende regler). Fuld
indfaset forventes en sådan justering at give et arbejdsudbud på ca. 3.300 fuldtids-
personer.
2
Dog vil der være overlap mellem justeringerne, hvorfor den samlede
stigning i arbejdsudbuddet forventes at udgøre i størrelsesordenen 9.300 fuldtids-
personer.
c. Reduktion af dimittendsatsen for dagpenge
Dimittenddagpengesatsen er i dag opdelt i to satser. Dimittender, der ikke har for-
sørgerpligt, får udbetalt 71,5 pct. af den maksimale dagpengesats. Dimittender
med forsørgerpligt får udbetalt 82 pct. af den maksimale dagpengesats. Dette sva-
rer til en bruttoudbetaling på henholdsvis 13.644 kr. (2020-pl) og 15.648 kr. (2020-
pl) om måneden for fuldtidsforsikrede.
Det skønnes, at antallet dimittendledige udgør ca. 21.000 personer svarende til ca.
¼ af alle dagpengemodtagerne. Dimittender uden forsørgerpligt udgør ca. 80 pct.
af den samlede population af dimittender på dagpenge.
1
Effekten er beregnet med udgangspunkt i forudsætningerne fra
Helhedsplan
for et stærkere Danmark (2016),
idet der dog er sket en opdatering af bl.a. målgruppe, forbrug af SU-klip og erhvervsfrekvenser.
2
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 122 (Alm. del) af 7. februar 2020.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at øge arbejdsudbuddet med 9800 personer, til finansministeren
Side 5 af 8
Det vurderes, at en ændring i den månedlige dimittendsats til kontanthjælpsni-
veauet for ikke forsørgere under 30 år vil øge den strukturelle beskæftigelse med
ca. 8.700 personer. Reduktionerne indebærer en bruttoudbetaling på 7.448 kr.
(2020-pl) om måneden for fuldtidsforsikrede. Ændringen skønnes at forbedre de
offentlige finanser med omkring 2,6 mia. kr.
Endvidere er der i beregningerne taget højde for, at en række dimittender i dag-
pengesystemet vil kunne få suppleret deres dagpengeydelse op til niveauet for en
ydelse i kontanthjælpssystemet efter en reduktion af den månedlige dimittendsats
til 7.448 kr. pr. måned.
En yderligere reduktionen af dimittendsatsen vil derfor hovedsagligt medføre en
lavere sats for dimittendledige, der ikke er berettigede til kontanthjælp. Såfremt
der skal opnås en arbejdsudbudsvirkning på 9.800 personer vil dimittendsatsen
skulle sænkes til et lavere niveau end niveauet i kontanthjælpssystemet. Dette ville
i så fald dog kun påvirke de unge, som ikke er kontanthjælpsberettigede. Der vil
være væsentlig usikkerhed ved at skønne over et sådan tiltag.
Det bemærkes, at der i tidligere beregninger af en reduktion af dimittendsatsen til
8.500 kr. pr. måned er lagt til grund, at 30 pct. af dimittendledige vil overgå til at
modtage dagpenge under ordinære vilkår til en gennemsnitlig dagpengesats på 80
pct. af den højeste dagpengesats. Forudsætningen om overgang til at modtage
dagpenge under ordinære vilkår var baseret på indkomstregisteroplysninger for di-
mittender forud for ledighed for 2013. En tilsvarende opgørelse for 2018 viser, at
20 pct. af dimittendledige opfylder kravet for at optjene dagpenge på ordinære vil-
kår. Der vurderes på den baggrund, at en reduktion i dimittendsatsen til kontant-
hjælpsniveau vil reducere ydelsesniveauet for 80 pct. af dimittendledige, mens de
resterende 20 pct. vil overgå til en ordinær dagpengesats med et uændret satsni-
veau.
De adfærdsmæssige virkninger for dimittender er vurderet ud fra den generelle af-
gangsadfærd fra ledighed ved en ydelsesreduktion for alle dagpengemodtagere i
dagpengemodellen. Ændrede dagpengeregler for dimittender opgøres derfor som
gennemsnitlige ydelsesændringer for hele dagpengebestanden. Dette betyder, at en
ydelsesreduktion for dimittendledige på 40 pct. vil svare til en generel ydelsesned-
sættelse for alle ledige på omtrent 10 pct.
Endvidere er opgørelsen af den generelle ydelsesreduktion beregnet som den gen-
nemsnitlige ydelsesændring det første halve år af dagpengeperioden, da andelen er
dimittendledige er faldende hen over dagpengeperioden. Dette adskiller sig margi-
nalt fra tidligere vurderinger, hvor ydelsesændringen blev opgjort ved indplace-
ringstidspunktet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at øge arbejdsudbuddet med 9800 personer, til finansministeren
2300212_0006.png
Side 6 af 8
d. Sænkning af topskatten
Der betales topskat på 15 pct. af indkomst over et bundfradrag (også kaldet tops-
kattegrænsen). Som led i 2012-skattereformen hæves topskattegrænsen gradvist
frem mod 2022 til 546.000 kr. i 2021-niveau.
Beskatningsgrundlaget for topskatten udgøres af den personlige indkomst med til-
læg af positiv nettokapitalindkomst ud over et grundbeløb på 46.800 kr. for ugifte
og ud over det dobbelte beløb for ægtepar. Der er i personbeskatningen et loft
over, hvor høj en samlet skatteprocent, man kan komme til at betale af nogen del
af sin indkomst
det såkaldte skrå skatteloft. Det skrå skatteloft for positiv netto-
kapitalindkomst er på 42 pct., mens det for personlig indkomst er på 52,07 pct. fra
2022 og frem. Det skrå skatteloft indebærer et nedslag i topskatten svarende til en
reduktion i topskattesatsen.
En afskaffelse af topskatten indebærer en reduktion i marginalskatten på op til
13,8 pct.-point
3
for personer med en indkomst over 546.000 kr., svarende til en
lønindkomst på ca. 593.500 kr. før AM-bidrag.
En afskaffelse af topskatten skønnes at bidrage til en stigning i arbejdsudbuddet
svarende til godt 9.400 fuldtidspersoner. Der kan således ikke helt opnås en stig-
ning i arbejdsudbuddet på 9.800 fuldtidspersoner gennem en sænkelse af topskat-
ten.
En afskaffelse af topskatten indebærer et umiddelbart mindreprovenu på 17,1 mia.
kr., svarende til ca. 9,9 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2025 opgjort i 2021-ni-
veau.
En afskaffelse af topskatten vil øge incitamentet for nuværende topskatteydere til
at anvende muligheden for at flytte en del af deres indbetalinger til ratepension og
livrenteordninger over på en aldersopsparing. En øget omlægning til aldersopspa-
ring vil bidrage til en øget fremrykning af skatteprovenu fra pensionsopsparing,
dvs. bidrage til en styrkelse af saldoen på kort sigt mod en svækkelse på længere
sigt. Det skønnes, at en afskaffelse af topskatten vil bidrage til fremrykning af
skatteprovenu på 0,7 mia. kr. i 2025 i 2021-niveau. Denne fremrykning er ikke
indregnet i den ovenfor opgjorte saldovirkning af en afskaffelse af topskatten.
Det skal understreges, at der er tale om en markant ændring af indkomstbeskat-
ningen. Markante ændringer indebærer, at erfaringsgrundlaget, som beregningsfor-
udsætningerne er baseret på, har mindre relevans end ved marginale ændringer, og
at usikkerheden ved skønnene derfor er markant.
3
I kommuner med en høj skatteprocent indebærer det skrå skatteloft, at reduktionen i marginalskat bliver
mindre end 13,8 pct.-point. For borgere i Langelands kommune, som har landets højeste kommuneskattesats,
udgør reduktionen i marginalskat 11,2 pct.-point.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at øge arbejdsudbuddet med 9800 personer, til finansministeren
Side 7 af 8
e. Forhøjelse af beskæftigelsesfradraget
Når skattereglerne i 2012-skattereformen er fuldt indfaset i 2022, udgør beskæfti-
gelsesfradraget 10,65 pct., dog maks. 41.100 kr. (2021-niveau).
Det skønnes, at en forhøjelse af beskæftigelsesfradraget med 19,18 pct.-point til
29,83 pct. suppleret med en parallel forhøjelse af det maksimale beskæftigelsesfra-
drag med 73.900 kr. til 115.000 kr., så det maksimale fradrag opnås ved samme
indkomstniveau, som efter gældende regler, vil bidrage til en stigning i arbejdsud-
buddet svarende til 9.800 fuldtidspersoner.
Tages der udgangspunkt i en person i en gennemsnitskommune vil forhøjelsen in-
debære en reduktion i marginalskatten på arbejdsindkomst med godt 4,9 pct.-po-
int for personer med arbejdsindkomst på op til ca. 390.000 kr., mens personer
med en arbejdsindkomst på over 390.000 kr. vil opnå en skattelempelse på godt
18.900 kr.
Forhøjelsen af beskæftigelsesfradraget indebærer et umiddelbart mindreprovenu
på 43�½ mia. kr., svarende til ca. 31,9 mia. kr. efter tilbageløb og adfærd i 2025 op-
gjort i 2021-niveau.
Det skal understreges, at der er tale om en markant ændring af indkomstbeskat-
ningen. Markante ændringer indebærer, at erfaringsgrundlaget, som beregningsfor-
udsætningerne er baseret på, har mindre relevans end ved marginale ændringer, og
at usikkerheden ved skønnene derfor er markant.
f. Forhøjelse af den generelle pensionsalder
Finaministeriets skøn over forøgelser af folkepensionsalderen peger på, at en for-
øgelse af folkepensionsalderen med et halv år i 2025 øger beskæftigelsen med
knap 12.000 fuldtidspersoner, jf. fx
DK2025
et stærkere Danmark, kapitel 6.
I for-
bindelse med ændringer af den generelle pensionsalder foretages der som ud-
gangspunkt ikke ændringer af mindre end et halvt år.
Forøgelsen vil konkret betyde, at folkepensionsalderen i 2025 vil være 67,5 år
frem for 67 år med gældende regler. Det forudsættes at efterlønsalderen ligeledes
forøges med et halvt år, således at efterlønsperioden er uændret. Efterlønsalderen
vil dermed skulle stige allerede fra 2021, og nogle generationer må dermed ud-
skyde deres overgang til efterløn til et senere tidspunkt.
Det, at efterlønsalderen i 2025 vil være hævet svarende til stigningen i pensionsal-
deren, resulterer igen i en reduktion i antallet af årgange, der er på efterløn i 2025.
Reduktion i antallet af efterlønnere i 2025 bidrager til at øge den strukturelle be-
skæftigelse
Det bemærkes, at der i skønnet ikke tages højde for effekterne af
Aftale om en ny ret
til tidlig pension (oktober 2020),
som vil mindske effekten af at øge folkepensionsal-
deren.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at øge arbejdsudbuddet med 9800 personer, til finansministeren
Side 8 af 8
g. Sænkning af beløbsgrænsen i beløbsordningen for udenlandsk arbejdskraft
Beløbsordningen og beløbssporet på fast-track ordningen giver udlændinge mulig-
hed for at opholde sig og arbejde i Danmark, hvis de er tilbudt et arbejde med en
årsløn over beløbsgrænsen, der i 2020 udgør ca. 436.000 kr.
Provenueffekten af at sænke beløbsgrænsen afhænger af, hvor mange ekstra per-
soner, der vil benytte ordningen, disses lønfordeling og nettobidrag til de offent-
lige finanser samt antallet af familiemedlemmer til personer på beløbsordningen
og fast-track ordningens beløbsspor, som følger med til Danmark.
Det er uvist hvor mange ekstra personer, der vil benytte beløbsordningen og fast-
track ordningens beløbsspor, hvis beløbsgrænsen sænkes, og det er forbundet
med betydelig usikkerhed at skønne herover.
Praksis på området er, at der pga. betydelig usikkerhed samt manglende empirisk
grundlag ikke indregnes hverken positive eller negative beskæftigelsesvirkninger af
ændringer i internationale rekrutteringsordninger, med undtagelse af forskerskatte-
ordningen. Der blev således heller ikke medregnet hverken mindre- eller merind-
tægter, da man sidst forhøjede beløbsordningen
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister