Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
15. december 2020
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 89 (Alm. del) af
10. november 2020 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder for hver år-
gang (fra 1957 og frem til 2020) med »Aftale om en ny ret til tidlig pension«?
Svar
Med
Aftale om en ny ret til tidlig pension
får personer med lange og ofte hårde fysiske
arbejdsliv fra 2022 ret til at trække sig tidligere tilbage.
Finansministeriet opgør løbende fremskrivninger af den gennemsnitlige tilbage-
trækningsalder til bl.a. svar på udvalgsspørgsmål fra Folketinget på baggrund af Fi-
nansministeriets mellemfristede fremskrivninger. Metoden har været anvendt si-
den
Finansredegørelse 2014,
og der henvises hertil for en uddybning.
Der er endnu ikke er offentliggjort en ny mellemfristet fremskrivning, hvor virk-
ningerne af
Aftale om en ny ret til tidlig pension
(oktober 2020) er indarbejdet. Til dette
svar er der derfor foretaget en foreløbig indregning af effekten af aftalen på bag-
grund af den seneste mellemfristede fremskrivning til
DK2025
–
en grøn, retfærdig og
ansvarlig genopretning af dansk økonomi
(august 2020).
Det bemærkes, at der i modelberegningerne for tidlig pension kun er skønnet over
virkningerne til og med 2035. Herfra er effekten på de enkelte årgange bereg-
ningsteknisk holdt fast som andel af de relevante aldersgrupper.
1
I forlængelse
heraf bemærkes, at der er aftalt et politisk serviceeftersyn af ordningen i 2030 med
henblik på at vurdere, om udviklingen på arbejdsmarkedet har ændret forudsæt-
ningerne for ordningen, og om den fortsat omfatter de personer, den var tiltænkt.
Aftalen om tidlig pension vurderes at påvirke tilbagetrækningsalderen for personer
født fra 2. halvår af 1955. Det er muligt at fremskrive den gennemsnitlige tilbage-
trækningsalder frem til årgang 2005. På baggrund af den foreløbige indregning af
effekterne, skønnes den samlede aftale at sænke årgangenes gennemsnitlige tilba-
getrækningsalder med i størrelsesordenen ca. 0,2 år med variation over de enkelte
Dermed er der fx ikke indregnet eventuelle effekter af ændringer i uddannelsesmønsteret
–
hvilket kan på-
virke tidspunktet for start på arbejdsmarkedet
–
for årgange, der når alderen for tidlig pension efter 2035.
1
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk