Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christian Juhl
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20205001529
21. december 2020
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. november 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 83 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Chri-
stian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 83
”Medierne
har omtalt problemer med at få overblik over de personer, som arbejder
og kommer på coronaramte virksomheder, herunder minkfarme. Dette har betyd-
ning for myndighedernes mulighed for at føre en effektiv kontrol, det være sig Fø-
devaretilsyn, Arbejdstilsyn m.fl. fx med henblik på smittesopsporing af smittekæ-
der samt forebyggelse af smittespredning. CVR registret oplyser om antal ansatte
på en virksomhed, men ikke om der arbejder indlejede firmaer og personer på
adressen, hvilket ofte er tilfældet, når der anvendes udenlandsk arbejdskraft. Mini-
steren bedes på den baggrund besvare følgende spørgsmål:
1. Kan ministeren bekræfte at myndighederne mangler viden og overblik over,
hvem der arbejder på et produktionssted?
2. Har virksomheder pligt til at udlevere en aktuel mandskabsliste til myndighe-
derne over folk, som arbejder på en virksomhed når myndighederne kommer på til-
syn?
3. Er der hjemmel i lovgivningen til at myndighederne kan kræve disse oplysnin-
ger?
4. Hvis der mangler en effektiv hjemmel til dette vil ministeren tage initiativ til at
sikre dette?”
Svar
Jeg har indhentet følgende udtalelse fra Arbejdstilsynet, der fører tilsyn med over-
holdelse af anmeldelsespligten til Registret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT):
”Når
en udenlandsk virksomhed leverer tjenesteydelser til modtagere i Danmark og
i den forbindelse udstationerer eller beskæftiger lønmodtagere i Danmark, har den
udenlandske virksomhed efter udstationeringsloven pligt til at anmelde en række
oplysninger til Registret for Udenlandske Tjenesteydelser. Virksomheden skal bl.a.
anmelde tid og sted for levering af tjenesteydelsen samt navne på lønmodtagerne.