Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2327323_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Samira Nawa
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 4. november 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 77 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sa-
mira Nawa (RV).
Spørgsmål nr. 77:
”Vil
ministeren oplyse, hvad de økonomiske konsekvenser ved opsat pension er
både for staten og den enkelte, herunder om opsat pension er en nettogevinst for
staten? I svaret bedes ministeren både oplyse nettoeffekten med og uden
adfærdseffekter.”
Svar:
Alle, der har nået folkepensionsalderen, kan vælge at udskyde folkepensionen og
deltage aktivt på arbejdsmarkedet i væsentligt omfang mod senere at få forhøjet
den løbende folkepension med et tillæg for opsat pension (ventetillæg).
Mens folkepensionen er opsat optjenes ret til at få forhøjet den senere folkepension
med en procentdel
venteprocenten. Venteprocenten forhøjes jo længere tid pensi-
onen opsættes.
På denne måde kan en person, der ønsker at arbejde i væsentligt omfang efter at
folkepensionsalderen er nået, og som derfor ville få sin løbende folkepension ned-
sat på grund af arbejdsindkomst, vælge i stedet at opsætte pensionen til et tids-
punkt, hvor vedkommende ikke har betydelig indtægter fra arbejde.
Når en borger vælger at overgå til folkepension, udregnes en venteprocent, og den
løbende folkepension forhøjes med et ventetillæg svarende til denne procentdel i
resten af pensionistens levetid. For personer, der har opsat pensionen efter 1. juli
2018 er der desuden mulighed for at få tillægget udbetalt over en tiårig periode, el-
ler at tillægget der vedrører grundbeløbet udbetalt som et engangsbeløb ved over-
gangen til folkepension, mens den resterende del udbetales over 10 år.
Venteprocenten opgøres som forholdet mellem det antal måneder, pensionen har
været opsat, og den gennemsnitlige middellevetid for personer på den alder, som
borgeren har ved overgangen til folkepension. Udbetales tillægget over 10 år an-
vendes den forventede levetid over en 10-årig periode.
31. januar 2021
J.nr.
2020 - 9444
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om, hvad de økonomiske konsekvenser ved opsat pension er både for staten og den enkelte, herunder om opsat pension er en nettogevinst for staten, til beskæftigelsesministeren
2327323_0002.png
Opsat pension indebærer dermed på kort sigt ophør af udbetaling af pension mod et
ekstra tillæg senere ved overgangen til folkepension. I 2019 havde 22.400 personer
over folkepensionsalderen opsat pensionen mens 42.700 folkepensionister tidligere
har benyttet ordningen og modtager et ventetillæg, jf. tabel 1.
Tabel 1
Personer over folkepensionsalderen som har benyttet muligheden for opsat pen-
sion, 2019
Folkepensionister der Folkepensionister
Personer som har op-
ikke har benyttet mu- som tidligere har op-
sat pensionen ved op-
ligheden for opsat
sat pensionen og
gørelsestidspunktet
pension
modtager ventetillæg
Antal
Personer over folke-
pensionsalderen
1.061.900
Andel i
pct.
94,2
Antal
42.700
Andel i
pct.
3,8
Antal
22.400
Andel i
pct.
2,0
Antal
1.127.000
Alle
Andel i
pct.
100,0
Anm.: Opgørelse på baggrund af 1/3 af befolkningen primo 2019. Afrunding kan medføre, at tallene ikke summer til totalen.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag.
I gennemsnit fik de pensionister, der har optjent ret til et ventetillæg udbetalt et år-
ligt tillæg på 15.000 kr. per pensionist, svarende til en samlet bruttoudgift på ca.
640 mio. kr. eller 310 mio. kr. efter skat og tilbageløb (pl.-21).
Når folkepensionen opsættes indebærer venteprocenten dog grundlæggende, at den
udskudte folkepension under perioden med opsat pension udbetales over den reste-
rende pensionsperiode når borgeren senere overgår til folkepension. Isoleret set in-
debærer det over levetiden således hverken en gevinst eller et tab for det offentlige.
Da borgeren arbejder i den periode pensionen opsættes opnås imidlertid en økono-
misk gevinst for det offentlige i form af skatteindtægter af arbejdsindkomsten samt
tilbageløb i form af moms og afgifter af det forbrug som den ekstra indkomst inde-
bærer. Med udgangspunkt i en månedlig lønindkomst på ca. 55.000 kr. for en gen-
nemsnitlig person, der i 2019 har opsat sin pension, skønnes der en gevinst for det
offentlige på årligt ca. 350.000 kr. per person.
1
For den enkelte er den årlige ge-
vinst ved opsat pension givet ved lønnen efter skat, svarende til ca. 400.000 kr. for
en gennemsnitlig person med opsat pension. På den baggrund kan der, givet et
samlet årligt antal med opsat pension på 22.400 helårspersoner, skønsmæssigt op-
gøres en umiddelbar saldovirkning på årligt 7,8 mia. kr. (pl.-21).
Det bemærkes, at der i skønnet ikke indgår virkninger af eventuel øget pensionsop-
sparing som følge af øget beskæftigelse forud for overgangen til folkepension, og
dermed eventuelle besparelser for det offentlige som følge af øget indtægtsmodreg-
ning i den sociale pension efter overgangen til folkepension. En virkning som kan
forstærkes af en udsættelse af udbetaling af private pensioner i forbindelse med at
folkepensionen opsættes.
1
Egne beregninger på baggrund af lovmodellens datagrundlag. I beregningen er der forud-
sat en tilbageløbsfaktor på 38,7 pct. i skat og 23,0 pct. for moms og afgifter.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 77: Spm. om, hvad de økonomiske konsekvenser ved opsat pension er både for staten og den enkelte, herunder om opsat pension er en nettogevinst for staten, til beskæftigelsesministeren
Det bemærkes endvidere, at der i den opgjorte umiddelbare saldovirkning ikke er
taget højde for, at en andel af de personer, der vælger opsat pension formentlig
fortsat ville vælge at arbejde selvom muligheden for opsat pension ikke var til-
stede. Der foreligger umiddelbart ikke et tilstrækkelig empirisk grundlag for at
skønne denne (adfærds)effekt, hvorfor det ikke er muligt at opgøre den nærmere
beskæftigelsesvirkning ved ordningen.
Hertil skal bemærkes, at gennemførte ændringer med henblik for at øge det økono-
miske incitament for folkepensionister til at arbejde ved siden af folkepensionen er
styrket markant over de senere år. Yderligere tiltag i den retning vil alt andet lige
have betydning for den økonomiske gevinst ved opsat pension relativt til at arbejde
samtidig med modtagelse af folkepension.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3