Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2464425_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr.
15. oktober 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. september 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 700 (BEU alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
beskæftigelsesudvalget.
Spørgsmål nr. 700:
Vil ministeren kommentere materialet fra ReDi School of Digital Integration, jf.
BEU alm del
bilag 403?
Svar:
Det glæder mig, at frivillige organisationer brænder for at gøre en forskel i samfun-
det. Jeg noterer mig, at ReDi School har fokus på specifikt at opkvalificere indvan-
drer- og flygtningekvinder i digitalisering og IT for at øge deres kompetencer og
dermed gøre dem mere attraktive for arbejdsmarkedet. Organisationen har til hen-
sigt at aktivere to målgrupper: digitale begyndere, som er kvinder uden digitale
kompetencer og tech-elever, som er kvinder, der har forældede digitale kompeten-
cer. ReDi Schools vinkel med opkvalificering af de digitale kompetencer finder jeg
interessant, da arbejdsmarkedet i stadig højere grad efterspørger digitale kompeten-
cer.
At få indvandrer- og flygtningekvinder ind i det arbejdende fællesskab i højere
grad end i dag er en vigtig dagsordenen, som regeringen deler. Vi kan desværre
konstatere, at alt for mange indvandrerkvinder fra særligt ikke-vestlige lande står
uden for arbejdsmarkedet. Det er et problem for kvinderne, fordi det hæmmer deres
integration, men også for deres børn, som har brug for rollemodeller, så de også får
en mulighed for at bidrage til det danske samfund.
Det er på baggrund af denne alvorlige udfordring, at vi i regeringen har fremlagt
vores udspil om 37-timers arbejdspligt for nytilkomne og andre med et integrati-
onsbehov. En 37-timers arbejdspligt medfører, at de omfattede borgere får en hver-
dag med mødepligt, arbejdskollegaer og fyraften. Det vil medvirke til, at disse bor-
gere får en hverdag med ansvar og formål og bliver en del af et givende fællesskab
på arbejdspladsen. 37 timers arbejdspligt kan bestå af fx ordinær beskæftigelse
(småjobs), nytteindsats, virksomhedspraktik og danskundervisning. På den måde
får borgerne mulighed for styrke deres kompetencer og viden om arbejdslivet, som
kan gøre dem mere attraktive for arbejdsmarkedet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 700: Spm. om kommentere materialet fra ReDi School of Digital Integration, til beskæftigelsesministeren
Alt i alt deler jeg ReDi Schools mål om at byde indvandrerkvinder velkommen på
arbejdsmarkedet, og jeg vil gerne kvittere for foreningens arbejde med denne vig-
tige dagsorden.
Venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Fungerende beskæftigelses- og ligestillingsminister
2