Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20215200399
28. oktober 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 30. september 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 698 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 698:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 11. september 2021 fra snedker/tøm-
rere i København om håndtering af asbest, jf. BEU alm. del - bilag 417?”
Svar:
Det ligger mig meget på sinde, at lønmodtagere i Danmark kan gå trygge på ar-
bejde. Det er klart formuleret i arbejdsmiljøloven, at det er arbejdsgiverens ansvar
at sikre et sundt og sikkert arbejdsmiljø for de ansatte. Kontakt med asbest kan
være livsfarlig. Derfor har brug af asbest og genanvendelse af asbest været forbudt
i Danmark siden slutningen af 1980’erne. Asbest findes dog stadig i bygninger og
konstruktioner fra før 1990. Således kan der ved reparation og renoveringer fortsat
være risiko for at indånde asbeststøv.
Der gælder derfor skrappe regler, når der arbejdes steder, hvor der kan forekomme
asbeststøv. Arbejdsgiver har pligt til at sikre, at arbejde med asbest i alle led plan-
lægges og tilrettelægges, så det kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt. I den forbindelse skal der forud for ethvert arbejde være gennemført en
forundersøgelse for at fastslå, om og hvor der er asbest. Derudover er det arbejdsgi-
vers ansvar at sikre, at deres ansatte får tilstrækkelig oplæring og instruktion, samt
at arbejdet udføres i overensstemmelse med reglerne om asbest.
Til trods for at der allerede gøres meget på området, er der desværre fortsat virk-
somheder, der har udfordringer med at overholde reglerne for asbesthåndtering.