Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2465290_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelses-
og ligestillingsministeren
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 20215200386
19. oktober 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. september 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 686 (alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål 686:
”Vil
ministeren oplyse, hvilke muligheder Arbejdstilsynet har for at komme på
uanmeldt tilsyn på den del af Femernbyggeriet, der foregår på havet? I svaret bedes
ministeren oplyse, om Arbejdstilsynet har egne skibe til rådighed, eller om tilsynet
har mulighed for at benytte skibe fra andre offentlige myndigheder i forbindelse
med deres tilsyn.”
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne beskrive fordelingen af myndighedsansvaret mellem
Søfartsstyrelsen og Arbejdstilsynet på havet i forbindelse med byggeriet på Femern
Bælt.
Søfartsstyrelsen fører tilsyn efter søfartslovgivningen med arbejdsmiljøet på skibe
og andre søfartøjer med enkelte undtagelser.
Arbejdstilsynet fører tilsyn efter arbejdsmiljøloven med arbejdsmiljøet i de til-
fælde, hvor fartøjet anses som en forlængelse af landjorden, fx pramme, som er
fæstnet til havbunden. Herudover fører Arbejdstilsynet tilsyn med arbejdsmiljøet,
når der er tale om lastning og losningsarbejde til og fra landjorden samt værftsar-
bejde og arbejde, der må ligestilles hermed. Det omfatter også fartøjer, der ikke an-
ses som en forlængelse af landjorden.
Det er også Arbejdstilsynet, der fører tilsyn med udstationeringsloven på havet,
dvs. kontrol med registreringer i Registeret for Udenlandske Tjenesteydere (RUT).
Jeg har indhentet oplysninger fra Arbejdstilsynet og Søfartsstyrelsen om mulighe-
derne for uanmeldte tilsyn med arbejde på havet i forbindelse med Femern Bælt-
byggeriet.
Arbejdstilsynet oplyser følgende:
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 686: Spm. om, hvilke muligheder Arbejdstilsynet har for at komme på uanmeldt tilsyn på den del af Femernbyggeriet, der foregår på havet, til beskæftigelsesministeren
”Arbejdstilsynet
har ikke egne skibe eller adgang til skibe fra andre offentlige myn-
digheder.
Hvis Arbejdstilsynet får indikationer på en overtrædelse af arbejdsmiljøloven, i til-
fælde, hvor AT er tilsynsmyndighed, eller en overtrædelse af udstationeringsloven,
benytter Arbejdstilsynet i øjeblikket den ene totalentreprenørs, Fehmarn Belt Cont-
ractors (FBC), skibe. Kontrol af RUT-registreringerne på vand foretages i øjeblik-
ket
også stikprøvevis fra FBC’s skibe.
FBC har indtil videre ved forespørgsel stillet
en transportbåd med besætning til rådighed for Arbejdstilsynet inden for 10-40 mi-
nutter.
Arbejdstilsynet har på denne måde ikke hidtil haft mulighed for at gennemføre til-
syn med entreprenørerne på den del af Femern Bælt-byggeriet, som foregår på ha-
vet, og som hører til Arbejdstilsynets myndighedsområde, uden at entreprenørerne
havde forudgående kendskab til disse tilsyn.
Arbejdstilsynet har været i dialog med bygherren, Femern A/S, om muligheden for
at sejle med på deres skib, og Arbejdstilsynet har for nyligt fået denne mulighed.
Dermed får Arbejdstilsynet bedre mulighed for at foretage uanmeldte tilsyn med
entreprenørerne på havet. Arbejdstilsynet vil i fremtiden, så vidt muligt, sejle med
Femern A/S i forbindelse med tilsyn på havet.”
Søfartsstyrelsen oplyser følgende:
”Søfartsstyrelsen fører tilsyn med de søsikkerhedsmæssige og arbejdsmiljømæssige
forhold på de fartøjer, der anvendes på havet ifm. Femern Bælt-byggeriet. Kravene
til indholdet af tilsynene er detaljeret fastlagt i søfartslovgivningen.
Tilsynet med både danske og udenlandske entreprenørfartøjer er baseret på uan-
meldte kontrolsyn. Tilsynet med udenlandske entreprenørfartøjer udføres som hen-
holdsvis havnestatskontrolsyn og et nationalt kontrolsyn. Ifm. begge former for til-
syn kontrolleres væsentlige forhold vedr. søsikkerhed, arbejdsmiljø og forebyg-
gelse af forurening.
Søfartsstyrelsen anvender skibe fra hhv. Femern A/S og Fehmarn Belt Contractors
ifm. transport til entreprenørfartøjerne, når Søfartsstyrelsens medarbejdere skal ud-
føre kontrolsyn. Søfartsstyrelsen oplever, at samarbejdet med bygherren fungerer
hensigtsmæssigt, og at det er muligt at føre tilsyn med de relevante fartøjer.
Søfartsstyrelsen og Arbejdstilsynet koordinerer på tværs, hvis der er tvivl om græn-
sefladerne, og der er mulighed for at foretage fælles tilsyn på havet, hvis myndig-
hederne vurderer, at det er nødvendigt.”
Jeg kan henholde mig til det af Arbejdstilsynet og Søfartsstyrelsen oplyste.
Endeligt vil jeg gerne understrege, at det for regeringen er helt centralt, at vi har et
effektivt tilsyn på byggepladser i Danmark, ikke mindst på store infrastrukturpro-
jekter. Derfor er jeg glad for, at Arbejdstilsynet har mulighed for at føre uanmeldte
tilsyn med entreprenører på havet på Femern Bælt-byggeriet via bygherrens skib.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 686: Spm. om, hvilke muligheder Arbejdstilsynet har for at komme på uanmeldt tilsyn på den del af Femernbyggeriet, der foregår på havet, til beskæftigelsesministeren
Venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Fungerende beskæftigelsesminister
3