Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2450695_0001.png
TALE
BEU alm. del - samrådsspørgsmål AD
22.
september 2021
8. september 2021
J.nr. 2021 - 5776
CAP
Bjørn Andreas Dreyer West
Tak til udvalget og ikke mindst også tak til Hans
Andersen for at indkalde til samrådet i dag. Emnet
er mangel på arbejdskraft, og det har jeg glædet
mig til at diskutere. Det er
som hr. Hans Ander-
sen også er inde på
et meget aktuelt emne, som
optager regeringen, og som fortjener en demokra-
tisk debat.
Det er på mange måder paradoksalt, at vi sidder
her i dag. For ikke så lang tid siden rasede coro-
nakrisen, og der var stor usikkerhed om, hvad
fremtiden ville bringe.
Nu sidder vi så her i et samråd og drøfter manglen
på arbejdskraft. Det vidner jo alt sammen om en
økonomi og et arbejdsmarked i voldsom fremgang.
En fremgang, som i min optik bygger på den dan-
ske håndtering af pandemien.
Danskerne, virksomhederne, arbejdsmarkedets
parter, lønmodtagerne og Folketinget var alle med
til at tage ansvar, da det virkelig gjaldt. Det bragte
os sikkert igennem krisen, og vi ser nu ind i en
markant lysere fremtid.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 685: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22. september 2021. om danske virksomheders adgang til arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Med det økonomiske opsving er der fulgt en sti-
gende efterspørgsel på arbejdskraft.
Ledigheden den falder og efterspørgslen hos virk-
somhederne den stiger. Selvom fremgangen er po-
sitiv, så skal vi handle på de udfordringer, som vi
ser her og nu. Hvis virksomhederne ikke kan få de
hænder, som de har brug for, taber vi alle sammen.
Det har vi ikke råd til.
***
Regeringen følger situationen og meldingerne om
mangel på arbejdskraft nøje. Og regeringen er na-
turligvis klar til at handle.
Derfor har regeringen indkaldt arbejdsmarkedets
parter til trepartsforhandlinger om netop mangel
på arbejdskraft. Målet er sammen at finde initiati-
ver, der
her og nu
kan skabe bedre match mellem
ledige og virksomheder der efterspørger arbejds-
kraft.
Regeringens tilgang er, at vi skal bruge opsvinget
klogt. Vi står nemlig med en enestående mulighed
for at få endnu flere ind på arbejdsmarkedet.
For selvom ledigheden er faldende, har vi stadig
ledige hænder i Danmark. Både jobparate ledige
og ledige lidt længere fra arbejdsmarkedet.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 685: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22. september 2021. om danske virksomheders adgang til arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Regeringen er derfor gået ind i trepartsforhandlin-
gerne med et ønske om at skabe bedre match mel-
lem ledige og virksomheder. Hvis vi kan blive
bedre til det, vil det være en gevinst for både den
enkelte ledige, for virksomhederne og samfundet
som hele. Det er en chance, vi ikke må forpasse.
Så når Venstre lige om lidt foreslår, at vi sætter be-
løbsgrænsen ned, så er jeg selvfølgelig bare også
nødt til at sige, at det ikke ligger øverst i regerin-
gens værktøjskasse.
Vi prioriterer danske ledige først.
Jeg vil nu sige lidt mere om, hvad regeringen ser
som mulige løsningsspor på rekrutteringsudfor-
dringerne. Jeg kan naturligvis ikke referere fra for-
handlingerne med arbejdsmarkedets parter, men
jeg kan sige lidt om, hvad regeringen lægger vægt
på.
***
[Bedre match]
Som jeg allerede har nævnt, er det paradoksalt, at
virksomhederne ikke kan få besat ledige stillinger,
når vi har ledige danskere.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 685: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22. september 2021. om danske virksomheders adgang til arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Derfor har regeringen fokus på, hvordan man kan
skabe et bedre match mellem ledige og virksomhe-
der. Det kræver en indsats fra flere kanter, hvis vi
skal lykkes.
Jobcentrene og a-kasserne skal blive endnu bedre
til at formidle job og til at opsøge virksomhederne.
Virksomhederne skal også blive endnu bedre til at
bruge de kanaler, der fx findes i jobcentrene og a-
kasserne for at komme i kontakt med de ledige.
Det handler om at skabe det rigtige match, og det
kræver, at alle lægger sig i selen.
***
[Rådighed]
Jobparate skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
Det er ret enkelt, og det gælder uanset, om der er
mangel på arbejdskraft eller ej.
Når der er mangel på arbejdskraft kommer rådig-
hedsspørgsmålet gerne til debat. Og med god
grund. For det er selvfølgelig afgørende, at ledige
står til rådighed for arbejdsmarkedet, og at de er
aktivt jobsøgende, når virksomhederne skriger ef-
ter arbejdskraft.
Derfor er et fokuspunkt også for regeringen lø-
bende at følge op på, om rådighedsreglerne bliver
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 685: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22. september 2021. om danske virksomheders adgang til arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
efterlevet, og om kommuner og a-kasser håndhæ-
ver dem korrekt.
Og ender vi et sted, hvor der er behov for at
stramme reglerne, så er vi naturligvis klar til at
diskutere det.
***
[Seniorer]
Et tredje fokuspunkt for regeringen er at styrke se-
niorernes tilknytning til arbejdsmarkedet. Det
handler om at drage nytte af, at nogle gerne vil
blive lidt længere på arbejdsmarkedet, og ikke lade
gode, erfarne kræfter gå til spilde.
Seniorer er ikke mere ledige end andre, når vi ser
ned i tallene. Men bliver man som senior ledig, er
vejen tilbage i beskæftigelse ofte længere end for
andre aldersgrupper.
Seniorernes kompetencer, erfaring og rutine burde
være noget, som virksomheder, der mangler ar-
bejdskraft, efterspørger.
Som jeg tidligere har sagt, mener jeg, at vi skal
have et forbud mod, at arbejdsgivere kan kræve, at
ansøgere skal oplyse deres alder. Jeg ved godt, at
man kan regne alderen ud, når man læser ansøge-
rens cv., men hele pointen er, at arbejdsgiveren
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 685: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22. september 2021. om danske virksomheders adgang til arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
ikke på forhånd sorterer kandidater fra på deres al-
der, men at de bliver nødt til at læse ansøgningen
og CV’et
og forholde sig til dens indhold.
***
[Udenlandsk arbejdskraft]
Det fjerde fokuspunkt er udenlandsk arbejdskraft.
Jeg ved godt, at det fylder meget hos nogle af Fol-
ketingets partier, men lige nu ligger vi på et histo-
risk højt niveau af udenlandske arbejdstagere i
Danmark. Danmark er en åben, dynamisk øko-
nomi, som allerede i dag tiltrækker udenlandsk ar-
bejdskraft.
Som jeg nævnte tidligere, er regeringens udgangs-
punkt, at så længe der er jobparate ledige i Dan-
mark, så er det der, vi starter. Og lige nu er der en
unik mulighed for at få flere med.
Hvis der er områder, hvor det ikke er muligt at re-
kruttere dansk arbejdskraft, skal vi naturligvis se
ud over landets grænser.
Når vi retter blikket mod udenlandsk arbejdskraft,
er regeringens udgangspunkt, at vi meget i højere
grad skal udnytte mulighederne i arbejdskraftens
frie bevægelighed i EU.
***
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 685: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22. september 2021. om danske virksomheders adgang til arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
[Danmark kan mere I]
Nu går samrådsspørgsmålet på, hvilke initiativer
regeringen vil tage nu og her for, at danske virk-
somheder har adgang til den arbejdskraft, de har
brug for. Vi håber snart vi kommer i mål med tre-
partsforhandlingerne.
Hvis vi sætter det lidt længere lys på, har regerin-
gen netop lanceret udspillet
Danmark kan mere I.
Heri indgår en række forskellige initiativer. Både
ændringer i dimittendsatsen, som gerne skulle
sikre, at nyuddannede ledige begynder jobsøgnin-
gen lidt hurtigere.
Men også initiativerne om omlægningen af for-
skellige afgifter på skatteområdet, som samlet set
fører til nogle skattelempelser, og samtidig også at
afskaffe modregning i ægtefælles pension er alt
sammen noget, der bidrager til, at flere gerne vil
og skal kunne bidrage på arbejdsmarkedet.
***
[Afslutning]
Når vi taler om akut mangel på arbejdskraft er der
i sagens natur en kort bane med her-og-nu-udfor-
dringer, men det er vigtigt ikke at glemme det lidt
længere perspektiv.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 685: Spm. om at sende udvalget sit talepapir fra samrådet den 22. september 2021. om danske virksomheders adgang til arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Regeringen forhandler lige nu med arbejdsmarke-
dets parter om initiativer, som på den korte bane
kan afhjælpe manglen på arbejdskraft.
Danmark kan mere I
adresserer manglen på ar-
bejdskraft på den lidt længere bane.
Er det det sidste, der kommer fra regeringens hånd
til dagsordenen om mangel på arbejdskraft? Det
må tiden selvfølgelig vise. Men der er selvfølgelig
også en grund til, at det hedder
Danmark kan mere
I.
Regeringen følger løbende udviklingen, og vi er
klar til at håndtere de udfordringer med mangel på
arbejdskraft, som måtte opstå. Til gavn for dan-
skerne og til gavn dansk økonomi.
Tak for ordet.
8