Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2462559_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-9063
14. oktober 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 20. september 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 662 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet af efter ønske fra
Hans Andersen (V).
Spørgsmål nr. 662:
”Vil
ministeren redegøre for, hvor meget der samlet set er udbetalt i ekstra offent-
lige ydelser som følge af regeringens beslutning om at indføre et nyt midlertidigt
børnetilskud og reducere integrationsydelsen for forsørgere siden tiltagene trådte i
kraft?”
Svar:
Med Aftale om et nyt midlertidigt børnetilskud fra 2019 (Regeringen, RV, SF og
EL) blev det besluttet at indføre et nyt midlertidigt børnetilskud. Formålet med ind-
førelsen af det midlertidige børnetilskud er, at tilskuddet skal bidrage til at afhjælpe
problemer med børnefattigdom indtil et nyt ydelsessystem er trådt i kraft.
Det midlertidige børnetilskud blev indført den 1. januar 2020 med virkning fra den
1. august 2019 til den 30. juni 2021. Tilskuddet er efterfølgende blevet forlænget til
og med den 31. december 2021.
Der er samlet set udbetalt 429,7 mio. kr. (2021-pl) i midlertidigt børnetilskud for
perioden den 1. august 2019 til og med den 31. august 2021. Det bemærkes, at
eventuelle afledte merudgifter til kontanthjælp, uddannelseshjælp samt selvforsør-
gelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse som følge af adfærdsmæssige
konsekvenser ved udbetaling af det midlertidige børnetilskud ikke er opgjort.
Som en del af aftalen om det midlertidige børnetilskud blev aftalepartierne enige
om at annullere den tidligere VLAK-regerings vedtagne reduktion af integrations-
ydelsen for forsørgere pr. 1. januar 2020. Annulleringen af reduktionen i integrati-
onsydelsen (nu kaldet selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangsydelse)
blev efterfølgende vedtaget af Folketinget med lov nr. 1550 af 27. december 2019.
Ydelsesreduktionen for forsørgere, som den tidligere VLAK-regering havde aftalt,
trådte derfor aldrig i kraft.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 662: Spm. om, hvor meget der samlet set er udbetalt i ekstra offentlige ydelser som følge af regeringens beslutning om at indføre et nyt midlertidigt børnetilskud, til beskæftigelsesministeren
Da ydelsesreduktionen i integrationsydelsen er blevet annulleret
og derfor ikke er
trådt i kraft
har den ikke betydet en reduktion i ydelsen for forsørgere og dermed
ikke påvirket de samlede udbetalte offentlige ydelser.
Det bemærkes, at det fremgår af tidligere besvarelse af BEU alm. del spørgsmål nr.
447, at ydelsesreduktionen i selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller overgangs-
ydelse for forsørgere med virkning fra d. 1. januar 2022 med betydelig usikkerhed
skønnes at medmedføre et provenu efter skat og tilbageløb samt kommunale mer-
udgifter til friplads på ca. 33 mio.kr. i 2022. Provenuet er beregnet på baggrund af
de økonomiske konsekvenser, der var lagt til grund for lov om midlertidige børne-
tilskud for visse forsørgere (Lov. nr. 1550 af 27. december 2019) med en opdateret
målgruppe. Svaret er vedlagt som bilag.
Venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Fungerende beskæftigelsesminister
2