Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Karsten Hønge
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 6879
27. september 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. september stillet følgende spørgsmål nr.
661 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karsten
Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 661:
”
Med henvisning til artiklen »Tænketank: 300.000 arbejder som vor tids dagle-
jere« i Politiken den 13. september 2021 bedes ministeren besvare følgende spørgs-
mål:
A. Hvilke konsekvenser har 0-timers kontrakter i forhold til arbejdsgiverens ansvar
for at leve op til funktionærloven?
B. Vil ministeren redegøre for, hvorvidt det er det reelle antal af arbejdstimer eller
formuleringen i ansættelsesbrevet, der har betydning for, hvorvidt arbejdsgiveren
har forpligtelser overfor lønmodtageren, idet det af artiklen fremgår, at arbejdsgive-
ren ved 0-timers-kon-trakter ikke er forpligtet til at betale løn under sygdom eller i
en opsigelsesperiode og det af funktionærloven fremgår, at det "er en betingelse for
lovens anvendelse, at den pågældende beskæftiges af vedkommende arbejdsgiver
gennemsnitlig mere end 8 timer ugentlig, og at han indtager en tjenestestilling, så-
ledes at han er undergivet arbejdsgiverens instruktioner"?
C. I hvilket omfang og med hvilke instrumenter kontrolleres det, at funktionærlo-
ven håndhæves?
D. Hvad er status for implementeringen af arbejdsvilkårsdirektivet?
E. Hvilke konsekvenser får arbejdsvilkårsdirektivet for 0-timers-kontrakter?
”
Svar:
Brugen af 0-timers-kontrakter er et eksempel på, at det traditionelle arbejdsmarked
er udfordret. Generelt er udviklingen på arbejdsmarkedet med bl.a. atypiske ansæt-
telser noget, der optager både mig og regeringen meget.
I forhold til funktionærloven og 0-timeskontrakter kan jeg oplyse, at hvis der arbej-
des mere end 8 timer ugentligt i gennemsnit, og hvis betingelserne for at være om-
fattet af funktionærloven i øvrigt er opfyldt, vil en lønmodtager være funktionær og