Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2459577_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-357
8. oktober 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 13. september stillet følgende spørgsmål nr.
645 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (Venstre).
Spørgsmål nr. 645:
Vil ministeren
i tabelform
redegøre for samtlige nye lovændringer og aftaler
på FFL22 på Beskæftigelsesministeriet område, herunder hvor mange personer ini-
tiativerne berører, og hvad de koster?”
Svar:
Af nedenstående
tabel 1
fremgår de nye aftaler og lovændringer, som er indarbej-
det på FFL22 på Beskæftigelsesministeriets område. Hovedparten af de nye aftaler
er COVID-19-tiltag, der er blevet vedtaget for at sikre ydelsesmodtagere, selvstæn-
dige og virksomheder under COVID-19.
COVID-19-hjælpepakkerne er midlertidige, men flere af dem har også effekt i
2022 og frem, og de indgår derfor på FFL22.
I
tabel 1
angives de offentlige udgifter før skat og tilbageløb i 2022. De offentlige
udgifter er taget fra de lovforslag og ændringsforslag, der udmønter aftalerne på
Beskæftigelsesministeriets område. I enkelte tilfælde kan der være små uoverens-
stemmelser mellem den økonomi, der fremgår af de vedtagne love og det indbud-
getterede på finanslovsforslaget for 2022, f.eks. hvis økonomien er blevet yderli-
gere konsolideret efter vedtagelse af lovene.
Bemærk at
tabel 1
kun indeholder Beskæftigelsesministeriets egne lovforslag. An-
dre ministeriers lovforslag kan have betydning for budgetteringen på § 17 Beskæf-
tigelsesministeriet. I de økonomiske konsekvenser af Beskæftigelsesministeriets
lovforslag indgår ligeledes udgifter på andre ministerområder.
De offentlige udgifter i
tabel 1
angives i 2021-pl, som er det pl-niveau, der anven-
des i lov- og ændringsforslagene.
I den tekniske budgettering af udgifter på FFL22 indgår der ikke oplysninger om
antal berørte personer, da der i stedet indbudgetteres fuldtidspersoner. For nogle af-
taler, lovforslag eller delforslag giver det bedst mening at angive antallet af berørte
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 645: Spm. om ministeren i tabelform vil redegøre for samtlige nye lovændringer og aftaler på FFL22 på Beskæftigelsesministeriet område, herunder hvor mange personer initiativerne berører, og hvad de koster, til beskæftigelsesministeren
2459577_0002.png
personer, mens det for andre er mere meningsfuldt at angive antallet af fuldtidsper-
soner. Det bemærkes desuden, at det i flere tilfælde kan være personer, der er be-
rørt af flere aftaler/lovforslag. Antallet af personer kan derfor ikke meningsfuldt
lægges sammen på tværs af aftaler/lovforslag.
Tabel 1.
Oversigt over nye aftaler og lovændringer på FFL22
Aftale/lovændring
Udmøntes gennem lov nr.
Offentlige udgifter før skat
og tilbageløb i 2022*
Den del af lov nr. 57 af januar
2021, der vedrører suspension
af dagpengeforbrug (januar og
februar), forventes at medføre
offentlige merudgifter i 2022 på
88,4 mio. kr.
Personer
Den del af lov nr. 57 af januar
2021, der vedrører suspen-
sion af dagpengeforbrug (ja-
nuar og februar), skønnes
med betydelig usikkerhed at
medføre ca. 550 flere helårs-
personer på dagpenge i 2022.
Lov nr. 59 af januar 2021
skønnes med betydelig usik-
kerhed at berøre ca. 16.000
personer i 2021-2022.
Lov nr. 467 af marts 2021 (jf.
lovforslag som fremsat)
skønnes med betydelig usik-
kerhed at medføre knap 700
flere helårspersoner på dag-
penge i 2022 som følge af su-
spension af dagpengeforbrug
(marts)
Den del af lov nr. 467 af
marts 2021, der vedrører
forlængelse af suspension af
dagpengeforbrug (april)
skønnes med betydelig usik-
kerhed at medføre 1.070
flere helårspersoner på dag-
penge i 2022.
Den del af lov nr. 467 af
marts 2021, der vedrører
forlængelse af 12-måneders-
perioden i 225-timersreglen
skønnes med betydelig usik-
kerhed at berøre ca. 18.000
personer i 2021-2022.
Aftale om tillæg til aftale
Lov nr. 57 og lov nr.59 af
om genåbning af gene-
januar 2021
relle kompensationsord-
ninger af december 2020
Lov nr. 59 af januar 2021 for-
ventes at medføre offentlige
merudgifter i 2022 på 16,6 mio.
kr.
Lov nr. 467 af marts 2021 (jf.
lovforslag som fremsat) forven-
tes at medføre offentlige mer-
udgifter i 2022 på 110,5 mio. kr.
til suspension af dagpengefor-
brug (marts).
Den del af lov nr. 467 af marts
2021, der vedrører forlængelse
af suspension af dagpengefor-
brug (april), forventes at med-
føre offentlige merudgifter i
2022 på 170,1 mio. kr.
Aftale om erstatning m.v.
Lov nr. 466-467 af marts
til minkavlerne og følge-
2021
erhverv berørt af covid-
19. af januar 2021
Aftale om yderligere for-
bedringer af hjælpepak-
Lov nr. 467 af marts 2021
kerne for ikke mindst de
mindre erhvervsdri-
vende af februar 2021
Den del af lov nr. 467 af marts
2021, der vedrører forlængelse
af 12-månedersperioden i 225-
timersreglen, forventes at med-
føre offentlige merudgifter i
2022 på 29,4 mio. kr.
Førtidig udbetaling af re-
Lov nr. 164 af marts 2021
sterende feriemidler
Aftale om ingen modreg-
ning i pension for ekstra-
Lov nr. 707 af april 2021
indtægter i relation til
COVID-19 af februar
2021
Forlængelse af perioden
med forebyggelse af
smitte med covid-19 når
arbejdsgiverne stiller
bolig til rådighed for an- Lov. nr. 235 af maj 2021
satte og sikre covid-19
test af tilrejsende ar-
bejdskraft efter indrejse
i Danmark
Ændring af lov om et
midlertidigt børnetil-
Lov. nr. 781 af maj 2021
skud til visse forsørgere
Lov nr. 164 af marts 2021 for- Er ikke opgjort
ventes at medføre en forbedring
af den faktiske saldo på 249
mio. kr. i 2022
Lov nr. 707 af april 2021 for-
ventes at medføre offentlige
merudgifter i 2022 på 116,0
mio. kr.
Lov nr. 707 af april 2021
skønnes med betydelig usik-
kerhed, at vil
omfatte ca. 20.000 pensioni-
ster.
Lov nr. 235 af maj 2021 forven- Er ikke opgjort.
tes at medføre offentlige mer-
udgifter på 4,9 mio. kr. i 2022.
Lov nr. 781 af maj 2021 skøn-
nes at medføre offentlige mer-
udgifter i 2022 på 1,8 mio. kr.
Det skønnes, at omkring
7.000 fuldtidspersoner vil
modtage det midlertidige
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 645: Spm. om ministeren i tabelform vil redegøre for samtlige nye lovændringer og aftaler på FFL22 på Beskæftigelsesministeriet område, herunder hvor mange personer initiativerne berører, og hvad de koster, til beskæftigelsesministeren
2459577_0003.png
børnetilskud i forlængelses-
perioden fra d. juli 2021 til
og med d. 31. december
2021. De offentlige udgifter
på 1,8 mio. kr. i 2022 vedrø-
rer administration i Udbeta-
ling Danmark.
Den del af lov nr. 877 af maj
2021, der vedrører suspension
af dagpengeforbrug (maj og
juni) forventes at medføre of-
fentlige merudgifter i 2022 på
508,1 mio. kr.
Den del af lov nr. 877 af maj
2021, der vedrører suspen-
sion af dagpengeforbrug (maj
og juni) skønnes med betyde-
lig usikkerhed at medføre
knap 3.200 flere helårsperso-
ner på dagpenge i 2022.
Rammeaftale om plan
for genåbning af Dan-
mark af marts 2021
Lov nr. 877 af maj 2021
Lov nr. 878 af maj 2021
Lov nr. 878 af maj 2021 forven- Lov nr. 878 af maj 2021
tes at medføre offentlige mer-
skønnes med betydelig usik-
udgifter i 2022 på 37,7 mio. kr. kerhed at berøre ca. 20.000
personer i 2021-2022.
Den del af lov nr. 877 af maj
2021, der vedrører ændret sats-
beregning for selvstændige er-
hvervsdrivende i forbindelse
med modtagelse af dagpenge og
efterløn forventes at medføre
offentlige merudgifter i 2022 på
24,7 mio. kr.
Den del af lov nr. 877 af maj
2021, der vedrører ændret
satsberegning for selvstæn-
dige erhvervsdrivende i for-
bindelse med modtagelse af
dagpenge og efterløn skøn-
nes med betydelig usikker-
hed at berøre knap 2.000
personer i 2021-2023.
BEK nr. 1090-1091 af juni
2021 skønnes samlet set at
berøre 3.700 personer i
2021-2022.
Ændring af satsbereg-
ninger for selvstændige
ved dagpenge, efterløn,
sygedagpenge og bar-
selsdagpenge i forbin-
delse med COVID-19
Lov nr. 877 af maj 2021
samt BEK nr. 1090-1091 af
juni 2021
BEK nr. 1090 af juni 2021 skøn-
nes at medføre offentlige mer-
udgifter på 5,2 mio. kr. i 2022,
mens BEK nr. 1091 af juni 2021
skønnes at medføre offentlige
merudgifter på 13,9 mio. kr. i
2022.
Lov nr. 1438 af juni 2021 (jf.
lovforslag som fremsat), der
vedrører lempeligere adgang til
dagpenge for selvstændige er-
hvervsdrivende forventes at
medføre offentlige merudgifter i
2022 på 11,8 mio. kr.
Aftale om sommer- og
erhvervspakke mv. af
juni 2021
Lov nr. 1438 af juni 2021
Lov nr. 1438 af juni 2021 (jf.
lovforslag som fremsat)
skønnes med betydelig usik-
kerhed at medføre knap 100
flere helårspersoner på dag-
penge i 2022.
Aftale om tiltag målret-
tet langtidsledige under
coronakrisen af maj
2021
Lov nr. 1437 af juni 2021
Ud over lov nr. 1437 udmøntes Samlet skønnes med betyde-
aftalen gennem bekendtgørelse lig usikkerhed ca. 11.000 per-
om forsøg og puljer. Samlet for- soner berørt.
ventes offentlige udgifter for
104,7 mio. kr.
Den del af lov nr. 1438 af juni
2021 (fremsat som ændrings-
forslag) der vedrører en lem-
pelse af beskæftigelseskravet
for ret til syge- og barselsdag-
penge, skønnes at medføre of-
fentlige merudgifter på 0,8 mio.
kr. i 2022.
Den del af lov nr. 1238 af juni
2021, der vedrører forlængelse
af uddannelsesløftet med forhø-
jet dagpengesats på 110 pct.
forventes at medføre offentlige
merudgifter i 2022 på 188,0
mio. kr.
Samlet set skønnes den del af
lov nr. 1438 af juni 2021, der
vedrører en lempelse af be-
skæftigelseskravet for ret til
syge- og barselsdagpenge
med betydelig usikkerhed at
berøre cirka 20 personer i
2021-2022.
Den del af lov nr. 1238 af juni
2021, der vedrører forlæn-
gelse af uddannelsesløftet
med forhøjet dagpengesats
på 110 pct. skønnes med be-
tydelig usikkerhed at berøre
1.100 fuldtidspersoner i
2022, heraf knap 500 flere
fuldtidspersoner på dag-
penge i 2022.
Den del af lov nr. 1238 af juni
2021, der vedrører undta-
gelse for genindplacering i en
ny dagpengeperiode for per-
soner omfattet af uddannel-
Lempelse af beskæftigel-
seskravet for ret til syge-
og barselsdagpenge for
de selvstændige, der
Lov nr. 1438 af juni 2021
midlertidigt ophører de-
res virksomhed som
følge af Lov nr. 1438 af
juni 2021
Aftale om yderligere for-
bedring er af hjælpepak-
kerne for ikke mindst de
mindre erhvervsdrivende
af februar 2021 (jf. for-
længelse af uddannelses-
løftet med forhøjet dag-
Lov nr. 1238 af juni 2021
pengesats på 110 pct. til
2022).
Samt undtagelse for gen-
indplacering i en ny dag-
pengeperiode for perso-
ner omfattet af uddannel-
sesløftet
Den del af lov nr. 1238 af juni
2021, der vedrører undtagelse
for genindplacering i en ny dag-
pengeperiode for personer om-
fattet af uddannelsesløftet for-
ventes at medføre offentlige
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 645: Spm. om ministeren i tabelform vil redegøre for samtlige nye lovændringer og aftaler på FFL22 på Beskæftigelsesministeriet område, herunder hvor mange personer initiativerne berører, og hvad de koster, til beskæftigelsesministeren
2459577_0004.png
merudgifter i 2022 på 4,0 mio.
kr.
Lov nr. 1160 af juni 2021 med-
fører samlet offentlige mindre-
udgifter i 2022 på 5,1 mio. kr.
sesløftet skønnes med bety-
delig usikkerhed at berøre
200 personer i 2021-2025.
Den del af lov nr. 1160 af
marts 2021, der vedrører at
seniorer ikke skal i ressour-
ceforløb, ny maksimal varig-
hed af ressourceforløb og
lempet fradrag for lønind-
komst under ressourceforløb
skønnes med betydelig usik-
kerhed at medføre ca. 460
færre helårspersoner i res-
sourceforløb og ca. 320 flere
helårspersoner på førtids-
pension i 2022.
Aftale om bedre ressour-
Lov nr. 1160 af juni 2021
ceforløb af december
2020
Aftale om første delaftale
om nytænkningen af be- Lovforslag er ikke fremsat
skæftigelsesindsatsen af endnu
juni 2021
Den del af aftalen der vedrø-
rer digitale samtaler, berører
alle ydelsesmodtagere med
mere end seks måneders le-
dighed eksklusiv personer
der modtagere selvforsørgel-
Den del af aftalen der vedrører ses- og hjemrejseydelse i
digitale samtaler, medfører of- introduktionsprogram. I juni
fentlige mindreudgifter på 39
2021 var der 201.731 perso-
mio. kr. årligt hvoraf 19 mio. kr. ner på ydelse, med mere end
er forligsbelagt.
seks måneders ledighed.
Den del af aftalen der vedrører
lempede proceskrav og styrket
understøttelse af overgangen
fra uddannelseshjælp til uddan-
nelseshjælp, medfører samlede
mindreudgifter på 334 mio. kr. i
2022 og 351 mio. kr. varigt.
Den del af aftalen der vedrø-
rer lempede proceskrav og
styrker understøttelse af
overgangen fra uddannelses-
hjælp til uddannelseshjælp
berører samtlige uddannel-
seshjælpsmodtagere. I august
2021 var der 29.577 perso-
ner, der modtog uddannel-
seshjælp.
Første delaftale om nytænkning
af beskæftigelsesindsatsen
medfører samlet set offentlige
mindreudgifter på 344 mio. kr. i
2022 og 371 mio. kr. varigt.
Anm.: *Beløb er angivet i 2021-pl
Kilde: Aftaletekster og vedtagne love samt egne beregninger.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
4