Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2446423_0001.png
TALE
Samråd AC om manglende anmeldelse af ar-
bejdsulykker
DET TALTE ORD GÆLDER
13. september 2021
J.nr.2021 -5903
UE
NAJU
Samrådsspørgsmål AC er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Spørgsmålets ordlyd:
Hos det polske byggefirma Budomex er to ansatte blevet opfordret til at
skjule arbejdsskader, ligesom firmaet har undladt at anmelde dem til myn-
dighederne. På den baggrund bedes ministeren besvare følgende spørgsmål:
1. Hvilke konsekvenser, mener ministeren, at det skal have, hvis virk-
somheder som Budomex prøver at skjule, at der er sket en arbejds-
ulykke på deres arbejdsplads og ikke anmelder arbejdsulykken,
selvom medarbejderen har brækket en arm og har været uarbejds-
dygtig i mange uger?
2. Hvilke myndigheder kan gribe ind i en sådan sag?
3. Mener ministeren, at indsatsen overfor ikke-anmeldte arbejdsulykker
er effektiv nok?
4. Mener ministeren, at straffen for at forsøge at skjule en arbejds-
ulykke og ikke at anmelde arbejdsulykke er høj nok?
Der henvises til artiklen »Ansatte anklager stort byggefirma for at skjule ar-
bejdsulykker: 'Jeg føler mig manipuleret'« på www.a4arbejdsmiljoe.dk den
4. august 2021.
Besvarelse
[Indledning]
Tak til Christian Juhl for at indkalde til det her
samråd her, så vi nu har lejlighed til at drøfte den
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 636: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 13. september 2021 om manglende anmeldelse af arbejdsulykker, til beskæftigelsesministeren
2446423_0002.png
væsentlige problemstilling, det er, når arbejdsgi-
vere ikke anmelder ulykker.
For mig skal der ikke herske tvivl om, at vi i Dan-
mark skal have et arbejdsmarked, hvor man som
lønmodtager kan passe sit arbejde også have tillid
til, at det er sikkert og sundt at gå på arbejde.
Arbejdsulykker skal forebygges, og hvis de sker,
skal ulykkerne selvfølgelig anmeldes efter de reg-
ler, vi har. Det skylder vi først og fremmest de an-
satte, men også de mange virksomheder, der over-
holder reglerne.
I dag vil jeg igen benytte lejligheden til at slå fast,
at arbejdsulykker skal anmeldes. Og det er ar-
bejdsgiverens klokkeklare ansvar, at det sker.
[De to konkrete ulykker er anmeldt til AT]
Jeg kan oplyse, at de to arbejdsulykker, der har
været omtalt i pressen, og som også er baggrund
for dette samråd, er anmeldt af virksomheden til
Arbejdstilsynet. Men de er ikke anmeldt til Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring i forhold til be-
handling af en erstatningssag.
[Ændring af anmelderegler]
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 636: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 13. september 2021 om manglende anmeldelse af arbejdsulykker, til beskæftigelsesministeren
2446423_0003.png
På den baggrund kan man måske undre sig over,
hvordan de to arbejdsulykker kan være anmeldt til
den ene myndighed, men ikke den anden.
Det er muligt i dag, hvor der er forskelle i reglerne
for anmeldelse til Arbejdstilsynet og Arbejdsmar-
kedets Erhvervssikring. Jeg er derfor meget til-
freds med, at vi med en lovændring i december
2020 har sikret det lovmæssige grundlag for frem-
adrettet at harmonisere reglerne for anmeldelse af
arbejdsulykker til Arbejdstilsynet og Arbejdsmar-
kedets Erhvervssikring.
Lovændringen betyder, at efter 1. juli 2022 vil
ulykker
automatisk
blive behandlet i forhold til
eventuel erstatning, hvis det i anmeldelsen af ulyk-
ken fremgår, at den tilskadekomne har fravær fra
arbejde på grund af ulykken.
Det betyder, at fremover vil der ikke opstå situati-
oner som i denne her sag, hvor en ulykke med fra-
vær kun anmeldes til Arbejdstilsynet.
[Konsekvenser ved manglende anmel-
delse]
Hvilke konsekvenser har det så, hvis en virksom-
hed ikke anmelder en arbejdsulykke?
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 636: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 13. september 2021 om manglende anmeldelse af arbejdsulykker, til beskæftigelsesministeren
Hvis en arbejdsgiver ikke anmelder en ulykke, har
både Arbejdsmarkedet Erhvervssikring og Ar-
bejdstilsynet mulighed for at reagere, som de to
ansvarlige arbejdsskademyndigheder.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring kan give en
bøde til arbejdsgiveren og en højere bøde ved gen-
tagelsestilfælde, når en arbejdsgiver ikke anmelder
en ulykke.
Arbejdsmarkedets Erhvervssikring vurderer de an-
meldelser, der anmeldes af andre end arbejdsgive-
ren med henblik på at vurdere, om der skal gives
en bøde til arbejdsgiveren for manglende anmel-
delse.
Arbejdstilsynet kan give et påbud om, at ulykken
skal anmeldes til Arbejdstilsynet, og hvis det ikke
sker, kan Arbejdstilsynet indstille til politiet, at
virksomheden straffes med bøde.
Jeg har dermed besvaret spørgsmål 1 og 2
og jeg
vil nu besvare spørgsmål 3 om indsatsen overfor
ikke-anmeldte arbejdsulykker.
[Ulykker skal anmeldes]
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 636: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 13. september 2021 om manglende anmeldelse af arbejdsulykker, til beskæftigelsesministeren
2446423_0005.png
Arbejdsgiveren har anmeldepligten. Men jeg vil
alligevel gerne opfordre til, at alle, der får kend-
skab til arbejdsulykker, som ikke er anmeldt, rea-
gerer og sikrer, at ulykken bliver anmeldt.
Det kan fx være en fagforening eller den, der er
kommet til skade, der anmelder ulykken.
Jeg vil generelt opfordre til, at arbejdsmarkedets
parter går ind i de konkrete sager, hvis de hører om
arbejdsulykker, der ikke er anmeldt.
Og lad mig understrege, at alle kan anmelde ulyk-
ker. Enten ved brug af NemID eller ved at ud-
skrive den formular, der ligger på Arbejdsmarke-
dets Erhvervssikrings hjemmeside, udfylde den og
sende den med posten.
Det er også en mulighed anonymt at kontakte Ar-
bejdstilsynets call center og klage over, at en ar-
bejdsulykke ikke er blevet anmeldt. Så vil Ar-
bejdstilsynet vurdere, hvilken opfølgning der er re-
levant i den konkrete situation.
Hvis der er tale om udenlandsk arbejdskraft, som
ikke taler dansk, kan der være hjælp at hente hos
virksomhedens arbejdsmiljøorganisation, i fagfor-
eningen eller i den engelske version af anmeldesy-
stemet EASY.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 636: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 13. september 2021 om manglende anmeldelse af arbejdsulykker, til beskæftigelsesministeren
2446423_0006.png
Jeg mener dermed, at der er gode muligheder for,
at alle, der får kendskab til ulykker, der ikke er an-
meldt, kan handle på det.
Jeg vil også gerne understrege, at det er uden be-
tydning for en erstatningssag, hvem der har an-
meldt ulykken.
Og der skal ikke herske tvivl om, at jeg ønsker, at
vi finder frem til de ulykker, der ikke anmeldes.
[Relancering af anmeldekampagne]
Derfor er jeg også tilfreds med, at Arbejdstilsynet
vil gentage den oplysningskampagne om anmel-
delse af arbejdsulykker, som tidligere er udviklet
og gennemført sammen med Arbejdsmiljørådet og
en række andre aktører på arbejdsmiljøområdet.
Det er min forventning, at Arbejdsmiljørådet bak-
ker op om kampagnen via deres egne kanaler.
Kampagnen skal være med til at udbrede kendska-
bet til, hvad arbejdsgivernes forpligtelser er, og
hvilke rettigheder man har som ansat, hvis man
kommer ud for en ulykke. Den skal dermed være
med til at styrke opmærksomheden omkring, at ar-
bejdsulykker skal anmeldes.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 636: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 13. september 2021 om manglende anmeldelse af arbejdsulykker, til beskæftigelsesministeren
[Trepartsaftale for arbejdsmiljø 2020]
Det skal have konsekvenser, når nogle virksomhe-
der igen og igen bryder arbejdsmiljøreglerne. Her
tænker jeg ikke kun på manglende anmeldelse af
arbejdsulykker, men også på problemer med det
psykiske og fysiske arbejdsmiljø på arbejdsplad-
serne.
Det er også baggrunden for, at arbejdsulykkerne
var i fokus for regeringens og arbejdsmarkedets
parters trepartsaftale fra december 2020, hvor vi
bl.a. sammen satte mål for en bedre sikkerhedskul-
tur og færre arbejdsulykker i Danmark.
I forbindelse med arbejdsmiljøaftalen fra 2019 af-
satte et bredt folketingsflertal yderligere 460 mio.
kr. til at forbedre kontrollen med arbejdsmiljøet.
Som svar på spørgsmål 4 kan jeg oplyse, at vi med
arbejdsmiljøaftalen også fordoblede grundbøderne,
hvis en ansat kommer alvorligt til skade, og virk-
somheden ikke har overholdt arbejdsmiljøloven.
Ændringerne af bødestørrelserne skal lige have lov
til at virke. Men jeg vil ikke udelukke at styrke
sanktionerne yderligere på et senere tidspunkt.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 636: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 13. september 2021 om manglende anmeldelse af arbejdsulykker, til beskæftigelsesministeren
Men disse sager viser også, at det er vigtigt at have
fokus på både oplysningsarbejdet og ensartede an-
melderegler. Jeg vil naturligvis følge, om initiati-
verne på området har den ønskede virkning.
[Afslutning]
Jeg vil gerne slutte af med at understrege:
At det er arbejdsgivernes ansvar at sikre, at ar-
bejdsulykker anmeldes
både til Arbejdstilsynet
og til Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.
At fra 1. juli 2022 sker der en harmonisering af
anmeldereglerne, så ulykker anmeldt til Arbejds-
tilsynet automatisk bliver sagsbehandlet i Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring, hvis ulykken er
anmeldt med fravær.
Og endelig, at når arbejdsskademyndighederne
får viden om arbejdsgivere, der ikke anmelder
arbejdsulykker i overensstemmelse med reg-
lerne, så anvendes der sanktioner i form af bøder
og påbud.
Og så jeg vil gentage min opfordring til arbejds-
markedets parter
og til alle andre
om at rea-
gere, hvis de hører om ulykker, der ikke er an-
meldt. Anmeld ulykken!
hellere i dag end i mor-
gen.
Tak for ordet.
8