Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2339796_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Jette Gottlieb
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2020 - 8175
23. februar 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 26. oktober 2020 stillet følgende spørgsmål
nr. 63 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette
Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 63:
”Hvad
vil det koste at give dagpengemodtagere et Coronatillæg i 2021, således at
dagpengesatsen bliver 23.000 kr. pr. måned? Svaret bedes opdelt med og uden ad-
færd og tilbageløb”
Svar:
Den maksimale dagpengesats i 2021 er 19.322 kr. pr. måned (2021-pl). Et tillæg i
2021, som hæver den maksimale dagpengesats til 23.000 kr. pr. måned, vil således
øge den maksimale dagpengesats med 3.678 kr. pr. måned eller ca. 19 procent.
Der er ved besvarelsen af spørgsmålet antaget, at tillægget gælder i hele 2021. Så-
fremt at man indfører et tillæg i løbet af 2021, vil udgifterne være lavere. I bereg-
ningerne er det forudsat, at ydelser, hvis sats fastsættes relativt til dagpengesatsen,
fx sygedagpenge, barselsdagpenge, efterløn, fleksjob mv. samt medlemsbidrag ikke
berøres af et midlertidigt tillæg til dagpengemodtagere i 2021.
Ved en forhøjelse af den maksimale dagpengesats er det ikke alle, som har et til-
strækkeligt forudgående indkomstgrundlag til at kunne få beregnet en dagpengesats
svarende til 23.000 kr. pr. måned. På baggrund af registerdata skønnes det samlet
set, at den gennemsnitlige dagpengesats for alle dagpengeledige vil stige fra ca.
17.500 kr. til 20.300 kr. pr. måned (2021-pl).
Det vurderes på den baggrund isoleret set at medføre en umiddelbar strukturel for-
værring af de offentlige finanser med ca. 2.090 mio. kr. efter skat i 2021.
Den højere ydelse til dagpengemodtagere medfører et øget forbrug, og dermed et
tilbageløb i form af øgede indtægter fra moms og afgifter mv., hvilket isoleret set
forbedrer den offentlige saldo med ca. 480 mio. kr. Den umiddelbar virkning efter
skat og tilbageløb er således ca. 1.610 mio. kr. i 2021,
jf. tabel 1.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om, hvad det vil koste at give dagpengemodtagere et Coronatillæg i 2021, til beskæftigelsesministeren
Forhøjelsen af den maksimale dagpengesats skønnes at medføre en negativ arbejds-
udbudsvirkning på knap 18.800 fuldtidspersoner i alt. Heraf skønnes ca. 2.100
fuldtidspersoner at ville være i 2022, som følge af en tilpasning fra den højere dag-
pengebestand og lavere beskæftigelse i 2021.
Det vil medføre øgede udgifter til dagpengeudbetaling mv. på ca. 4.800 mio. kr. før
skat og tilbageløb i alt, svarende til ca. 2.610 mio. kr. efter skat og tilbageløb. Ad-
færdsvirkningen medfører derudover tabt skat og tilbageløb fra arbejdsindkomst
som følge af en reduktion i antal beskæftigede på i alt ca. 3.590 mio. kr. Dermed
skønnes den samlede strukturelle adfærdsvirkning at medføre offentlige merudgif-
ter på ca. 6.200 mio. kr. efter skat og tilbageløb.
I alt skønnes en forhøjelse af den maksimale dagpengesats ved et midlertidigt til-
læg til 23.000 kr. pr. måned i hele 2021 at forværre den strukturelle saldo i størrel-
sesorden af 7.810 mio. kr. efter skat og tilbageløb (inkl. adfærd),
jf. tabel 1.
Virkningen er opgjort ud fra strukturelle niveau i 2021 svarende til ca. 99.000 fuld-
tidsledige dagpengemodtagere. Hvis der tages udgangspunkt i den faktiske forven-
tede dagpengeledighed i 2021 på ca. 101.200 fuldtidsledige, skønnes de samlede
offentlige merudgifter at være 7.980 mio. kr. efter skat og tilbageløb (inkl. adfærd).
Der er i adfærdsvirkningerne korrigeret for, at det er et midlertidigt tillæg gældende
i 2021, og derfor vil tilgangseffekterne ikke have fuld gennemslag.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 63: Spm. om, hvad det vil koste at give dagpengemodtagere et Coronatillæg i 2021, til beskæftigelsesministeren
2339796_0003.png
Tabel 1
Offentlige strukturelle merudgifter ved at give dagpengemodtagere et Co-
ronatillæg svarende til en ny maksimal dagpengesats på 23.000 i 2021,
2021-pl
Mio. kr. (2021-pl)
Umiddelbar virkning før tilbageløb
-
-
Heraf forsørgelsesudgifter før skat, inkl. OP
Heraf ændrede skattebetalinger på ydelsen
2021
2.090
3.340
-1.250
1.610
-480
2022
-
-
-
-
-
I alt
2.090
3.340
-1.250
1.610
-480
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
-
Heraf tilbageløb
Adfærdsvirkning
Forsørgelsesudgifter efter skat og tilbageløb, inkl. aktiverings-
udgifter og OP
-
-
-
Heraf forsørgelsesudgifter før skat og tilbageløb, inkl.
aktiveringsudgifter og OP
Heraf skat af forsørgelsesudgifter og OP
Heraf tilbageløb af forsørgelsesudgifter
2.310
4.260
-1.280
-670
3.190
2.240
950
5.500
290
540
-160
-80
400
280
120
700
2.610
4.800
-1.440
-750
3.590
2.520
1.070
6.200
Virkning fra tabt arbejdsindkomst efter skat og tilbageløb
-
-
Heraf tabt skat af arbejdsindkomst
Heraf tabt tilbageløb af arbejdsindkomst
Adfærdsvirkning efter skat og tilbageløb
Samlede offentlige merudgifter efter skat og tilbageløb (inkl.
adfærd)
7.110
700
7.810
Anm.: Tallene er afrundet til nærmeste 10 mio. kr. og kan derfor afvige ved summering. Virkningen er opgjort ud fra
strukturelle niveau i 2021 svarende til ca. 99.000 fuldtidsledige dagpengemodtagere. Der er i beregningen taget
højde for, at en andel af de dagpengeledige, som i dag modtager den maksimale dagpengesats, vil overgå til en
individuelt beregnet dagpengesats ved en forhøjelse af den maksimale dagpengesats. Derudover er der i ad-
færdsvirkningen korrigeret for, at der ikke er fuld gennemslag af tilgangseffekten. Det skyldes, at satsændrin-
gen er midlertidig, og derfor vil de dagpengeledige, som påbegynder forløbet i starten og slutningen af året,
ikke være fuldt påvirket af tilgangseffekten af ydelsesændringen.
Kilde: FLEUR, eindkomst. dagpengemodellen, og egne beregninger.
3