Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2444300_0001.png
TALE
Samråd Y den 8. september 2021 om dimit-
tendledighed
18. august 2021
J.nr. 2021
4206
APOC2
RMS
Samrådsspørgsmål Y
Arbejderbevægelsens Erhvervsråds analyse »Coronakrisen ramte nyuddan-
nede hårdt på ledigheden « fra den 4. maj 2021 viser, at nyuddannede aka-
demikere er blevet hårdt ramt af coronakrisen. Vil ministeren på baggrund
af analysen redegøre for, hvilke initiativer regeringen planlægger at tage for
at sikre, at nyuddannede akademikere kommer hurtigere i arbejde?
Indledning
Tak for det. Tak til Venstre og Hans Andersen for
at tage initiativ til samrådet i dag.
Samrådet handler jo som bekendt om, hvad rege-
ringen vil gøre for at sikre, at nyuddannede akade-
mikere hurtigst muligt kommer i arbejde.
Jeg har aftalt med uddannelses- og forskningsmi-
nisteren, at jeg starter med at redegøre for indsat-
sen i beskæftigelsessystemet.
Styrket indsats for dimittender
Da Danmark sidste forår lukkede ned, steg ledig-
heden markant, som alle ved
også blandt nyud-
dannede.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8. september 2021 om, hvilke initiativer regeringen planlægger at tage for at sikre, at nyuddannede akademikere kommer hurtigere i arbejde, til beskæftigelsesministeren og uddannelses- og forskningsministeren
Samtidigt faldt antallet af jobåbninger kraftigt, og
vi var nødsaget til at lukke midlertidigt ned for be-
skæftigelsesindsatsen. Det var bestemt ikke en øn-
skesituation for nogen.
***
Efter genåbningen kombineret med de mange ak-
tive finanspolitiske tiltag
som regeringen sam-
men med Folketinget har ført ud i livet
har det
danske arbejdsmarked rejst sig oven på krisen.
Flere virksomheder melder endda, at de nu står og
mangler arbejdskraft.
Når vi allerede på nuværende tidspunkt ser så po-
sitive takter, skyldes det i høj grad de tiltag, vi
sammen har taget siden krisens begyndelse.
Vi har ført en aktiv finanspolitik. Vi har prioriteret
at holde hånden under lønmodtagere og virksom-
heder fra begyndelsen med massive hjælpepakker.
Vi har investeret 1,7 mia. kr. i at opkvalificere le-
dige, og vi har givet økonomien en saltvandsind-
sprøjtning med udbetalingen af de indefrosne fe-
riepenge.
***
De positive takter på arbejdsmarkedet har som
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8. september 2021 om, hvilke initiativer regeringen planlægger at tage for at sikre, at nyuddannede akademikere kommer hurtigere i arbejde, til beskæftigelsesministeren og uddannelses- og forskningsministeren
nævnt også betydning for de nyuddannede. Men
det ændrer ikke på, at ledigheden er for høj for ny-
uddannede akademikere.
Alt for mange nyuddannede begynder deres ar-
bejdsliv med at være arbejdsløse
og sådan har
det været længe. Regeringen er stærkt optaget af,
at vi får dem hurtigst muligt ud på arbejdsmarke-
det og godt i gang med arbejdslivet.
[Danmark kan mere]
Regeringen tager de første skridt på den nye re-
formkurs med udspillet
Danmark kan mere I.
Vi vil investere i vores fælles fremtid og samtidig
styrke vores samfundsmodel.
Vi sætter ind de steder, hvor balancerne er skæve.
Der hvor pligten ikke er fulgt med retten
samti-
dig med, at vi værner om sikkerhedsnettet for dem,
som har behovet.
For mig er balancerne på det danske arbejdsmar-
ked særligt vigtige.
Kombinationen af ordentlige løn- og arbejdsvilkår.
Et solidt økonomisk sikkerhedsnet. Og stærke
virksomheder, der kan konkurrere i hele verden.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8. september 2021 om, hvilke initiativer regeringen planlægger at tage for at sikre, at nyuddannede akademikere kommer hurtigere i arbejde, til beskæftigelsesministeren og uddannelses- og forskningsministeren
Alt det har gjort Danmark til et rigt, trygt og lige
land.
Men der er også udfordringer, som vi ikke må
lukke øjnene for.
[Dimittender]
Det gavner hverken den enkelte, virksomheder el-
ler samfundet, at så mange ressourcestærke unge
indleder arbejdslivet på offentlig forsørgelse.
Derfor bliver jeg bekymret, når flere melder sig ud
af a-kassen i en ung alder. Når den stærke danske
model bliver taget for givet. Når flere tegner alter-
native lønsikringer
uden om det solidariske dag-
pengesystem.
Siden det i 2009 blev muligt at gå direkte fra SU
til dimittenddagpenge, er antallet af dimittender
steget kraftigt.
Og hver femte modtager i dag dimittenddagpenge i
mere end et år.
Hertil kommer, at langt flere udlændinge i dag
modtager dimittenddagpenge.
Det bliver vi nødt til at ændre på.
For det er nu engang meningen, at uddannelse skal
føre til et arbejde.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8. september 2021 om, hvilke initiativer regeringen planlægger at tage for at sikre, at nyuddannede akademikere kommer hurtigere i arbejde, til beskæftigelsesministeren og uddannelses- og forskningsministeren
Derfor har regeringen netop foreslået at justere di-
mittendordningen, så nyuddannede ikke-forsørgere
får større tilskyndelse til at søge intensivt efter et
job helt fra starten.
For det første
vil vi sænke dimittendsatsen for
ikke-forsørgere.
Og
justere dagpengeperioden for
dimittender.
Og
for det andet
vil vi indføre et sprogkrav. Så ud-
lændinge ikke har fri adgang til danske dimittend-
dagpenge.
Det giver os et økonomisk råderum til at investere
i dagpengesystemet og løse langsigtede samfunds-
problemer.
[Højere dagpengesats]
Der skal være en ordentlig og fair balance mellem
tryghed og økonomisk gevinst ved at komme i ar-
bejde.
Derfor vil regeringen indføre et beskæftigelsestil-
læg på op til 5.000 kr. om måneden. Det betyder
helt konkret, at dagpengesatsen hæves til 24.500
kr. i de første tre måneders ledighed.
Tillægget vil vi målrette de mange, der har været
medlem af en a-kasse i en længere periode og som
har en stærk tilknytning til arbejdsmarkedet.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8. september 2021 om, hvilke initiativer regeringen planlægger at tage for at sikre, at nyuddannede akademikere kommer hurtigere i arbejde, til beskæftigelsesministeren og uddannelses- og forskningsministeren
Det vil komme mange faggrupper til gavn og
styrke trygheden. Lige fra jord- og betonarbejde-
ren til juristen.
Solidaritet og tryghed skal gå hånd i hånd. Det er
nemlig forudsætningen for et attraktivt og stærkt
dagpengesystem.
***
[Styrkelse og forlængelse af trainee-ordningen]
Dimittendledig er som sagt ikke noget nyt fæno-
men, og vi har allerede igangsat flere initiativer
sammen med Folketingets partier.
Med
aftalen om ekstraordinært løft af ledige
af-
talte vi sidste sommer at styrke og forlænge trai-
nee-indsatsen, så flere ledige dimittender kan få
hjælp til at komme ud på en arbejdsplads.
Med
aftalen om tiltag målrettet langtidsledige un-
der corona-krisen
er indsatsen yderligere styrket
og forlænget til og med 2022.
[Graduate-pulje]
Med
aftalen om ekstraordinært løft af ledige
be-
sluttede vi også at afsætte en ny graduate-pulje på
10 mio. kr. til små og mellemstore virksomheder.
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8. september 2021 om, hvilke initiativer regeringen planlægger at tage for at sikre, at nyuddannede akademikere kommer hurtigere i arbejde, til beskæftigelsesministeren og uddannelses- og forskningsministeren
Idéen bag puljen er at udbrede større virksomhe-
ders gode erfaringer med at indsluse nyuddannede
gennem såkaldte graduate-forløb.
[Partnerskabet for dimittender i arbejde]
Endelig vil jeg kort fortælle om Partnerskabet for
dimittender i arbejde, som den forhenværende ud-
dannelses- og forskningsministeren og jeg i samar-
bejde nedsatte i 2020.
Konkret har partnerskabet drøftet, hvordan vi får
indsatsen til at virke bedre i a-kasser, jobcentre og
på uddannelsesinstitutionerne. Og hvordan vi i hø-
jere grad får virksomhederne til at åbne dørene
for dimittenderne.
På tværs af aktørerne i partnerskabet var der et
stort ønske om at styrke dimittendernes mulighed
for at få mere relevant erhvervserfaring ved at for-
længe virksomhedspraktikordningen.
Derfor har jeg igangsat et forsøg, hvor virksom-
hedspraktik for dimittender kan fordobles fra fire
til otte uger.
***
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 629: Spm. om oversendelse af talepapiret fra samrådet den 8. september 2021 om, hvilke initiativer regeringen planlægger at tage for at sikre, at nyuddannede akademikere kommer hurtigere i arbejde, til beskæftigelsesministeren og uddannelses- og forskningsministeren
Afslutning
Det er et problem, at mange nyuddannede starter
deres arbejdsliv med at være ledige
og vi har en
gruppe, som hænger fast i ledighed.
Det er
som jeg allerede har været inde på
hver-
ken godt for den enkelte, virksomhederne eller
samfundet. Og det er selvfølgelig også derfor, at vi
har så stort et fokus på det.
Vi har allerede igangsat en række initiativer, sær-
ligt med fokus på at matche dimittender og virk-
somheder, som nu skal have lov til at virke.
Derudover vil vi med regeringens nyeste forslag
om at skærpe dimittendordningen øge dimittender-
nes incitament til at komme hurtigere i arbejde.
Med de ord vil jeg nu give ordet til uddannelses-
og forskningsminister Jesper Petersen.
8