Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2455652_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Eva Kjer Hansen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 21/11114 / 2021-6293
4. oktober 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 6. september 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 621 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Eva
Kjer Hansen (V).
Spørgsmål nr. 621:
”Vil
ministeren redegøre for de sanktionsmuligheder, der i dag er for overtrædelser
af de lediges forpligtelser i jobcentrene? Ministeren bedes opgøre det som en liste
med en angivelse af den enkelte sanktionsmulighed.”
Svar:
Dagpengemodtagere og kontanthjælpsmodtagere sanktioneres ved manglende ud-
nyttelse af deres arbejdsmuligheder m.v. I dette svar redegøres først for sanktions-
muligheder for modtagere af selvforsørgelses og hjemrejseydelse, overgangs-
ydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp. Herefter redegøres for sanktionsmulig-
heder for dagpengemodtagere.
Sanktioner for modtagere af selvforsørgelses og hjemrejseydelse, overgangs-
ydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp
Sanktioner efter lov om aktiv socialpolitik sker som fradrag i eller nedsættelse af
hjælpen. Der er fire sanktionssatser fordelt på ydelsesintervaller, jf. tabel 1.1.
Tabel 1.1
Sanktionssatser
Sanktionssats
200 kr.
400 kr.
600 kr.
700 kr.
Ydelsesinterval
Mindre end 5.633 kr. pr. måned.
Mindst 5.633 kr. og højst 9.935 kr. pr. måned.
Mere end 9.935 kr. og højst 13.519 kr. pr. måned.
Mere end 13.519 kr. pr. måned.
Hvis modtagere af selvforsørgelses og hjemrejseydelse, overgangsydelse, uddan-
nelseshjælp og kontanthjælp ikke står til rådighed for arbejde eller uddannelse, bli-
ver de sanktioneret. Sanktionen afhænger af forseelsen, jf. tabel 1.2.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 621: MFU spm. om at redegøre for de sanktionsmuligheder, der i dag er for overtrædelser af de lediges forpligtelser i jobcentrene, til beskæftigelsesministeren
2455652_0002.png
Tabel 1.2
Sanktioner for modtagere af selvforsørgelses og hjemrejseydelse, over-
gangsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp
Forseelse
Ydelsesmæssige konsekvenser
Udeblivelse fra tilbud mv.
Kommunen foretager fradrag i hjælpen, hvis personen
uden rimelig grund udebliver fra
et tilbud efter lov om aktiv beskæftigelsesind-
sats,
tilbud efter kapitel 5 i lov om kompensation til
handicappede i erhverv m.v.,
en eller flere dele af selvforsørgelses- og hjem- Fradrag i hjælpen med én sanktionssats pr. dag, perso-
nen er udeblevet helt eller delvist (periodesanktion).
rejseprogrammet eller
introduktionsprogrammet efter integrationslo-
ven,
anden beskæftigelsesfremmende foranstaltning,
herunder tilbud eller foranstaltninger som led i
sygeopfølgning eller en læse-, skrive- og regne-
test.
Udeblivelse fra samtale eller undlade at booke
samtale
Kommunen foretager desuden fradrag i hjælpen, hvis
personen uden rimelig grund udebliver fra en jobsam-
tale eller en individuel samtale, herunder en samtale
som led i en sygeopfølgning, et møde i rehabiliterings-
teamet eller en rådighedsvurdering i jobcenteret eller
hvis en person ikke selv digitalt booker en jobsamtale
inden for fristen, som jobcenteret har fastsat.
Manglende tilmelding som arbejdssøgende og
manglende CV på jobnet
Kommunen foretager fradrag i hjælpen, hvis en jobpa-
rat eller åbenlyst uddannelsesparat person har
undladt at tilmelde sig som jobsøgende i jobcen-
teret, eller
undladt at lægge sit CV ind på Jobnet.
Fradrag i hjælpen med én sanktionssats pr. dag fra den
dag, hvor samtalen eller den digitale bookning af sam-
tale skulle have fundet sted, og indtil kontakten til job-
centeret er genoprettet eller den digitale bookning af
samtalen er foretaget (periodesanktion).
Fradraget foretages med en sanktionssats pr. dag for de
dage, hvor pågældende ikke har været tilmeldt, eller
hvor cv-oplysningerne ikke har været registreret, med-
mindre den manglende tilmelding og registrering af cv-
oplysningerne ikke skyldes personens forhold (perio-
desanktion).
Andre forseelser
Hjælpen nedsættes, hvis personen
uden rimelig grund ophører med sit arbejde el-
ler sin ansættelse med løntilskud efter kapitel
12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller
integrationslovens § 23 c,
uden rimelig grund afviser tilbud om arbejde,
uden rimelig grund afviser tilbud efter lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats, tilbud efter kapitel
5 i lov om kompensation til handicappede i er-
hverv m.v., en eller flere dele af selvforsørgelses-
og hjemrejseprogrammet eller introduktions-
programmet efter integrationsloven eller anden
beskæftigelsesfremmende foranstaltning, herun-
Hjælpen nedsættes med tre sanktionssatser. Der kan i
der foranstaltninger som led i sygeopfølgning,
en kalendermåned kun ske én nedsættelse med tre
eller har gentagne udeblivelser herfra og udebli-
sanktionssatser (punktsanktion).
velserne har et så betydeligt omfang, at det kan
sidestilles med en afvisning af tilbuddet, en eller
flere dele af selvforsørgelses- og hjemrejsepro-
grammet eller introduktionsprogrammet m.v.,
undlader at give meddelelse om sygdom til job-
centeret eller arbejdsgiveren, jf. § 13, stk. 2, nr.
6, eller stk. 3, nr. 6,
uden rimelig grund undlader efter krav fra job-
centeret at søge konkrete job,
uden rimelig grund undlader at give meddelelse
om sygdom til kommunen i tilfælde, hvor den le-
dige er indkaldt til en jobsamtale som led i sy-
geopfølgning eller foranstaltninger som led i sy-
geopfølgning,
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 621: MFU spm. om at redegøre for de sanktionsmuligheder, der i dag er for overtrædelser af de lediges forpligtelser i jobcentrene, til beskæftigelsesministeren
2455652_0003.png
uden rimelig grund ophører med en uddannelse,
der er påbegyndt på baggrund af et uddannel-
sespålæg, jf. § 30 i lov om en aktiv beskæftigel-
sesindsats eller integrationslovens § 16 a, eller
en uddannelse, der er påbegyndt som led i et til-
bud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
eller integrationslovens § 16 a, eller
uden rimelig grund har undladt at overholde af-
taler om jobsøgningsaktiviteter, eller uden rime-
lig grund har undladt at registrere sine jobsøg-
ningsaktiviteter i en joblog inden for den af kom-
munen fastsatte frist.
Den ledige mister retten til hjælp i en periode på op til
3 måneder.
Personen modtager hjælp for de dage, hvor den pågæl-
dende deltager i tilbud, møder til samtaler eller møder i
jobcenteret m.v.
Udebliver personen fra aktiviteter i en hel kalendermå-
ned ophører hjælpen helt, og personens sag lukkes.
Samtidig ophører ægtefællens hjælp, og den pågælden-
des sag lukkes.
Skærpet rådighedssanktion
Kommunen kan træffe afgørelse om en skærpet rådig-
hedssanktion, hvis personen har fået en afgørelse om
en af ovennævnte sanktioner og personen på ny uden
rimelig grund tilsidesætter pligten til at stå til rådig-
hed.
Det er en betingelse, at kommunen konkret vurderer,
at personen med sin adfærd udviser en manglende
vilje til at stå til rådighed for arbejde, uddannelse, til-
bud m.v.
Sanktioner for dagpengemodtagere
Hvis dagpengemodtagere ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet eller er selvfor-
skyldt ledige, har de ikke ret til dagpenge. Det er a–kassens ansvar på baggrund af
en konkret vurdering at sanktionere forholdet.
De dagpengemæssige konsekvenser/sanktioner kan ske som udelukkelse fra ret til
dagpenge i en periode, svarende til kr. 892 pr. dag ved maksimal dagpengesats, 3
ugers karantæne (111 timer) for selvforskyldt ledighed svarende til træk i dagpenge
på kr. 13.380 ved maksimal dagpengesats, tab af dagpengeret med opfyldelse af et
arbejdskrav.
1
De dagpengemæssige konsekvenser/sanktioner afhænger af dagpengemodtagerens
handlemåde, jf. tabel 2.
1
Dagpengesatsen udgør 90 pct. af den tidligere indkomst, dog maksimalt 19.322 kr. pr. måned (2021-pl).
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 621: MFU spm. om at redegøre for de sanktionsmuligheder, der i dag er for overtrædelser af de lediges forpligtelser i jobcentrene, til beskæftigelsesministeren
2455652_0004.png
Tabel 2
Dagpengemæssige konsekvenser/sanktioner for dagpengemodtagere
Forseelse
Dagpengemæssige konsekven-
ser/karantæne
Generhvervelse af dagpengeret-
ten
Udeblivelser
Udeblivelser fra møder og aktivite-
ter, herunder CV-samtaler, som a-
kassen/jobcenteret har indkaldt til,
eller som medlemmet selv har
Tab af dagpenge i en periode
booket, herunder udeblivelse i til-
bud, der er påbegyndt.
Manglende tilmelding som
arbejdssøgende og manglende
CV på jobnet
Ikke tilmeldt som jobsøgende
hos jobcenteret
Medlemmet har ikke senest 2
uger efter tilmeldingen som
jobsøgende oprettet CV, der
Tab af dagpenge i en periode
er godkendt af a-kassen, og
tilgængeligt på Jobnet.
Blevet afmeldt som arbejds-
søgende hos jobcenteret pga.
manglende booking af møde
hos a-kassen/jobcenteret in-
den for fastsat frist.
Den ledige kan igen få dagpenge, når
at medlemmet igen har etableret
kontakten til jobcenteret eller a-kas-
sen eller igen deltager i tilbuddet
Den ledige kan igen få dagpenge, når
at medlemmet er tilmeldt/oprettet
CV.
Selvforskyldt ledighed, medmin-
dre gyldige grunde
Manglende deltagelse i den aktive
beskæftigelsesindsats:
Afslår eller ophører i et tilbud
Afslår at medvirke til udar-
bejdelse af ”Min Plan”
Karantæne. Dagpengene bortfalder i
de første 3 uger (111 timer) hvor
Den ledige kan igen få dagpenge, når
Afslag på henvist arbejde
medlemmet i øvrigt ville have haft
karantæne er udstået
I forbindelse med ordinært arbejde:
ret til dagpenge
Opsigelse af et arbejde uden
en gyldig grund
Afskedigelse af en grund, der
væsentligt skyldes medlem-
met
Gentagelsesvirkning for selvfor-
skyldt ledighed
Et medlem mister dagpengeretten,
når medlemmet to gange inden for
12 måneder er blevet selvforskyldt Tab af dagpengeretten
ledig. Dette kaldes gentagelsesvirk-
ning
Begrundet tvivl om rådighed
Hvis a-kassen vurderer, at der er
tvivl om medlemmets rådighed for
arbejdsmarkedet f. eks på grund af
manglende jobsøgning. I denne vur-
Tab af dagpengeretten
dering indgår også om medlemmet
har søgt konkrete job efter pålæg af
jobcenteret, a-kassen.
Den ledige kan igen få dagpenge når
pågældende har bevist sin rådighed
for arbejdsmarkedet ved at arbejde
i mindst 300 timer i en sammen-
hængende periode på 3 måneder
Den ledige kan igen få dagpenge når
pågældende har bevist sin rådighed
for arbejdsmarkedet ved at arbejde
i mindst 300 timer i en sammen-
hængende periode på 3 måneder
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
4