Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2442062_0001.png
TALE
Samråd i BEU den 3. september 2021 om af-
skedigelse af frontpersonel på grund af fra-
vær som følge af corona-senfølger
DET TALTE ORD GÆLDER
September 2021
J.nr. 2021 - 5446
CAL
Samrådsspørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL) og Peder
Hvelplund (EL):
Samrådsspørgsmål AB
Hvordan vil ministrene vil sikre, at der i størst mulig grad tages hen-
syn til den særlige situation, som social- og sundheds-frontpersonale
er blevet sat i i forbindelse med Coronapandemien, hvor mange er
blevet smittet med Corona virus og siden har været plaget af senføl-
ger. Der henvises til konkrete sager, hvor personale er blevet fyret
pga for højt fravær og hvor der ikke er taget skyldigt hensyn til nød-
vendigheden af gradvis tilbagevenden.
[Indledning]
Tak for ordet og også fra min side tak for
invitationen til samrådet her i dag og også
tak for spørgsmålet, der jo handler om en
både relevant
men må jeg også være ærlig
og sige meget ærgerlig
problemstilling.
Jeg vil starte med at sige helt overordnet, at
da jeg læste om afskedigelser af frontperso-
nale på grund af fravær som følge af senføl-
ger efter corona, tænkte jeg, at det ikke lød
rimeligt. Der er tale om medarbejdere, som
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 612: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/9-21 om afskedigelse af SOSU-frontpersonale som følge af covid-19, til beskæftigelsesministeren
er gået foran og har ydet en ekstraordinær
indsats, da det virkelig brændte på.
Og det er også stadigvæk min holdning.
Men jeg vil også gerne understrege, at det
ikke tilkommer mig som beskæftigelsesmi-
nister at tage stilling i konkrete sager, hvor
en arbejdsgiver har afskediget en lønmodta-
ger.
Det gælder både i sager, hvor det drejer sig
om anvendelsen af de regler, der gælder om
afskedigelse. Og i forhold til konkrete sa-
ger, hvor det går mere overordnet på, om
det er fair eller i orden at afskedige.
I forhold til, om reglerne er overholdt, har
jeg forstået på medieomtalen af de konkrete
sager, at både de fagretlige regler, der gæl-
der i forbindelse med afskedigelse, og lov-
givningen er fulgt. Det fremgår, at der ikke
er noget juridisk at komme efter.
Man kan så spørge, om ikke reglerne bør
ændres, hvis de ikke tager højde for en situ-
ation som denne her. Om ikke arbejdsgive-
res manglende konduite bør føre til en æn-
dret regulering?
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 612: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/9-21 om afskedigelse af SOSU-frontpersonale som følge af covid-19, til beskæftigelsesministeren
Her må jeg understrege, at jeg som minister
ikke vil blande mig i de fagretlige regler,
for det er suverænt op til parterne at tage
stilling til. Overenskomsterne er parternes
domæne.
I forhold til, om sagerne bør føre til ændrin-
ger i lovgivningen, vil jeg sige, at det vil
være meget vidtgående og efter min opfat-
telse også på kant med den danske model,
hvis der fx gennem lovgivning indføres et
egentligt forbud mod afskedigelser i be-
stemte situationer.
Der er lovgivning om, at lønmodtagere, der
afskediges af bestemte årsager, kan blive
tilkendt en godtgørelse. Der er, fx i funktio-
nærloven, en bestemmelse om, at en urime-
lig afskedigelse kan udløse en godtgørelse.
Ligesom forskelsbehandlingsloven sikrer,
at en lønmodtager, der afskediges på grund
af fx race eller hudfarve, kan tilkendes en
godtgørelse. Men der er ikke generel lov-
givning om, at en afskedigelse er decideret
forbudt.
Hvis der skulle indføres lovgivning i den
retning - med et konkret forbud, vil det
være et indgreb i de beføjelser, som en ar-
bejdsgiver har i forhold til at afskedige. Det
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 612: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/9-21 om afskedigelse af SOSU-frontpersonale som følge af covid-19, til beskæftigelsesministeren
vil i mine øjne være usmidigt og svært at
lovgive om.
Jeg vil i den forbindelse pege på, at hvis en
ansat på grund af sygdom - herunder en
sygdom eller en skade som vedkommende
har pådraget sig på arbejdet - er helt ude af
stand til at udføre arbejdsopgaverne, og
hvis der ikke er udsigt til, at den pågæl-
dende kan komme tilbage i sin tidligere
funktion eller der kan tilbydes anden stil-
ling, så giver det ikke mening at lade ansæt-
telsesforholdet fortsætte.
Jeg mener ikke, at det er til at komme
udenom, at det ikke vil være hensigtsmæs-
sigt at have krav om ansættelser uden ar-
bejdsformål. Og derfor er det efter min op-
fattelse heller ikke vejen frem simpelthen at
forbyde afskedigelse ved lov.
Jeg anerkender altså, at der i nogle situatio-
ner kan være reelle grunde til, at et ansæt-
telsesforhold på et tidspunkt må ophøre, og
at det er arbejdsmarkedets parter, der skal
fastsætte de nærmere rammer for, hvornår
afskedigelsen kan ske.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 612: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/9-21 om afskedigelse af SOSU-frontpersonale som følge af covid-19, til beskæftigelsesministeren
Det, som jeg vil anfægte i forhold til afske-
digelser af frontpersonel, der er ramt af sen-
følger efter corona, er, om det er rimeligt, at
der sker afskedigelser af sådanne medarbej-
dere på nuværende tidspunkt.
Er der virkelig grund til at antage, at de på-
gældende ikke kan genvinde deres fulde ar-
bejdsevne? Har arbejdsgiverne overvejet
tilstrækkeligt, om der virkelig ikke var an-
dre muligheder end at afslutte ansættelses-
forholdet?
Jeg synes, at disse mulige indvendinger
mod afskedigelse har særlig vægt i betragt-
ning af, at der er tale om personer, der er
gået forrest i indsatsen for at inddæmme
COVID-19. Det betyder også, at de gennem
deres arbejde er blevet udsat for en øget
smitterisiko. Derfor vil jeg altså opfordre
til, at arbejdsgiver her overvejer, om det
ikke er rimeligt, at de påtager sig et særligt
ansvar i disse tilfælde.
Det er dertil også vigtigt for frontpersonale
eller andre medarbejdere, der er blevet syge
med corona, og hvor smitten antages at
være sket i forbindelse med arbejdet, at det
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 612: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/9-21 om afskedigelse af SOSU-frontpersonale som følge af covid-19, til beskæftigelsesministeren
anmeldes som en arbejdsskade. Kun i de til-
fælde, kan Arbejdsmarkedets Erhvervssik-
ring tage stilling til, om sygdomstilfældet
kan anerkendes som en arbejdsskade, og
om den sygdomsramte så også har ret til er-
statning.
Det skal i den forbindelse understreges, at
arbejdsgivere har pligt til at anmelde syg-
dom med corona, hvis
den ansatte kan være
blevet smittet i forbindelse med en konkret
hændelse eller en kortvarig udsættelse for
smitte i forbindelse med arbejdet.
Det er centralt for mig, at vi har et
arbejds-
skadesystem, der sikrer, at der bliver taget
hånd om de arbejdstagere, der bliver syge
med COVID-19 som følge af deres arbejde.
Vi skal fortsat være opmærksomme på, at
passe godt på vores arbejdstagere i denne
tid, hvor corona giver særlige udfordringer
for vores arbejdsliv.
Afslutningsvis vil jeg gerne sige, at jeg hå-
ber på, at arbejdsgiverne i hvert enkelt til-
fælde, hvor en medarbejder er syg med sen-
følger, vil overveje meget meget grundigt,
hvad der kan gøres som alternativ til afske-
digelse. Selvom en afskedigelse måtte være
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 612: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 3/9-21 om afskedigelse af SOSU-frontpersonale som følge af covid-19, til beskæftigelsesministeren
”efter bogen”, er det ikke forbudt at ind-
drage andre hensyn end de strikt juridiske.
Jeg vil gerne slutte med at udtrykke min
forhåbning til en konstruktiv drøftelse mel-
lem sundhedsministeren, KL og Danske
Regioner om det.
Tak for ordet.
7