Notat
Regneprincip for arbejdsudbudsvirkning af ændret pensionsalder
og levetid
I de senere år har stigende efterløns- og folkepensionsaldre bidraget til en stigende
erhvervsfrekvens blandt de ældre aldersgrupper. Erhvervsfrekvensen blandt de æl-
dre er imidlertid også steget i perioder med uændret pensionsalder, hvilket blandt
andet vurderes at hænge sammen med generelt bedre helbred og øget levetid.
Baseret på de senere års erfaringer har Finansministeriet gennemført et eftersyn af
antagelserne om tilbagetrækningsadfærden i befolkningsregnskabet, der ligger til
grund for Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger. Der er i den forbin-
delse fundet grundlag for, at en del af de virkninger, der hidtil er blevet henført til
stigende folkepensionsalder, fremover vil blive knyttet til udviklingen i levetiden.
Metodeændringen berører kun personer, der fortsætter med at arbejde efter folke-
pensionsalderen. Fremskrivningsprincippet for det flertal, der trækker sig tilbage
før eller ved selve folkepensionsalderen fastholdes, og dermed har metodeændrin-
gen relativt begrænset betydning for grundforløbet for de mellemfristede frem-
skrivninger, men den påvirker resultaterne for alternative forløb for folkepensi-
onsalderen.
Det hidtidige regneprincip blev i al væsentlighed udformet i forbindelse med Vel-
færdsaftalen 2006, hvor det var nødvendigt at gøre antagelser om erhvervsdelta-
gelse, brug af overførselsordninger mv. for de aldre, som ikke længere kunne
modtage folkepension (eller efterløn), når folkepensionsalderen (og efterlønsalde-
ren) blev sat op.
På det tidspunkt viste erfaringerne, at ældres tilbagetrækningsadfærd altoverve-
jende var bestemt af regler – fx regler vedrørende aldersgrænser for efterløn og
folkepension samt andre ordninger. Konkret havde den stigende levetid siden
1995 og bedre helbred blandt de ældre ikke udmøntet sig i senere tilbagetrækning.
Det var fortsat billedet i forbindelse med tilbagetrækningsaftalen 2011, jf.
Reform-
pakke 2020, Regeringen 2011.
Samtidig blev det i regnemetoderne implicit lagt til
grund, at folkepensionsalderen og levetiden ville stige ca. parallelt i overensstem-
melse med den overordnede intention i Velfærdsaftalen. Der var derfor hverken
grundlag eller behov for at adskille virkninger af stigende restlevetid og stigende
folkepensionsalder i den lange fremskrivning til bl.a. de årlige Konvergenspro-
grammer til EU.
September 2020