Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2284939_0001.png
Notat
Regneprincip for arbejdsudbudsvirkning af ændret pensionsalder
og levetid
I de senere år har stigende efterløns- og folkepensionsaldre bidraget til en stigende
erhvervsfrekvens blandt de ældre aldersgrupper. Erhvervsfrekvensen blandt de æl-
dre er imidlertid også steget i perioder med uændret pensionsalder, hvilket blandt
andet vurderes at hænge sammen med generelt bedre helbred og øget levetid.
Baseret på de senere års erfaringer har Finansministeriet gennemført et eftersyn af
antagelserne om tilbagetrækningsadfærden i befolkningsregnskabet, der ligger til
grund for Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger. Der er i den forbin-
delse fundet grundlag for, at en del af de virkninger, der hidtil er blevet henført til
stigende folkepensionsalder, fremover vil blive knyttet til udviklingen i levetiden.
Metodeændringen berører kun personer, der fortsætter med at arbejde efter folke-
pensionsalderen. Fremskrivningsprincippet for det flertal, der trækker sig tilbage
før eller ved selve folkepensionsalderen fastholdes, og dermed har metodeændrin-
gen relativt begrænset betydning for grundforløbet for de mellemfristede frem-
skrivninger, men den påvirker resultaterne for alternative forløb for folkepensi-
onsalderen.
Det hidtidige regneprincip blev i al væsentlighed udformet i forbindelse med Vel-
færdsaftalen 2006, hvor det var nødvendigt at gøre antagelser om erhvervsdelta-
gelse, brug af overførselsordninger mv. for de aldre, som ikke længere kunne
modtage folkepension (eller efterløn), når folkepensionsalderen (og efterlønsalde-
ren) blev sat op.
På det tidspunkt viste erfaringerne, at ældres tilbagetrækningsadfærd altoverve-
jende var bestemt af regler – fx regler vedrørende aldersgrænser for efterløn og
folkepension samt andre ordninger. Konkret havde den stigende levetid siden
1995 og bedre helbred blandt de ældre ikke udmøntet sig i senere tilbagetrækning.
Det var fortsat billedet i forbindelse med tilbagetrækningsaftalen 2011, jf.
Reform-
pakke 2020, Regeringen 2011.
Samtidig blev det i regnemetoderne implicit lagt til
grund, at folkepensionsalderen og levetiden ville stige ca. parallelt i overensstem-
melse med den overordnede intention i Velfærdsaftalen. Der var derfor hverken
grundlag eller behov for at adskille virkninger af stigende restlevetid og stigende
folkepensionsalder i den lange fremskrivning til bl.a. de årlige Konvergenspro-
grammer til EU.
September 2020
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om hvorledes »Aftale om en ny ret til tidlig pension« påvirker arbejdsudbuddet samt finansieringsbehovet i aftalen, til finansministeren
Side 2 af 11
Erfaringerne fra de senere års justeringer af efterløns- og folkepensionsalderen be-
kræfter overordnet, at de ændrede aldersgrænser har hævet beskæftigelsen og ud-
skudt den tilbagetrækning, der finder sted omkring aldersgrænserne i efterlønsord-
ningen og ved folkepensionsalderen, i det forventede omfang.
Siden tiden omkring finanskrisen i 2008 er de ældres erhvervsfrekvens imidlertid
også steget i perioder med uændrede aldersgrænser for pension. Det vurderes bl.a.
at hænge sammen med stigende uddannelsesniveau og gennemførte reformer (ud
over de ændrede aldersgrænser), herunder højere beskæftigelsesfradrag, adgang til
opsat pension og adskillige andre tiltag. Imidlertid er der indikationer på, at der
også er en selvstændig effekt af generelt bedre helbred og stigende levealder, som
primært viser sig ved, at flere fortsætter med at arbejde efter de har passeret folke-
pensionsalderen.
Metodeændringen berører ikke den gruppe, der antages at trække sig tilbage før
folkepensionsalderen på fx efterløn, førtidspension, seniorførtidspension, selvpen-
sionering mv.
I dette notat redegøres dels for beskæftigelsesvirkningerne af øget pensionsalder
og levetid, og dels for opdateringen af Finansministeriets regneprincipper.
Hovedbudskaberne er:
Reformer af efterløns- og folkepensionsalderen har betydelig beskæftigelsesvirkning:
Der er
en betydelig tilbagetrækning på efterløns- og folkepensionsaldrene, som er ble-
vet udskudt med forhøjelserne af efterløns- og folkepensionspensionsalderen.
Den udskudte tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet har øget beskæftigelsen be-
tydeligt, hvilket allerede afspejles i Finansministeriets regneprincipper.
Stigende beskæftigelse blandt ældre – også i perioder med uændret pensionsalder:
Beskæfti-
gelsesfrekvensen blandt ældre er også steget i perioder med uændrede pensi-
onsaldersgrænser, hvilket bl.a. skal ses i lyset af stigende levealder.
Finansministeriets regneprincip justeres, så der fremover indregnes en særskilt arbejdsudbuds-
virkning af øget levealder:
På baggrund af de senere års erfaringer medregnes der
frem over en særskilt virkning af øget levetid på de ældres erhvervsfrekvens i
Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger. Det gælder for alderstrin
over
folkepensionsalderen og vil i praksis sige, at en del af de virkninger, der
hidtil er blevet henført til stigende folkepensionsalder, fremover vil blive til-
skrevet udviklingen i levetiden.
Det opdaterede regneprincip medfører en nedjustering af den samlede beskæf-
tigelse i befolkningsregnskabets tilbagetrækningsmodul, som ligger til grund
for de mellemfristede fremskrivninger. Beskæftigelsesskønnet falder således
med ca. �½ pct. i 2050. Det skal ses i lyset af, at folkepensionsalderen frem
mod 2050 øges mere end restlevetiden stiger.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om hvorledes »Aftale om en ny ret til tidlig pension« påvirker arbejdsudbuddet samt finansieringsbehovet i aftalen, til finansministeren
2284939_0003.png
Side 3 af 11
Øges folkepensions- og efterlønsalderen med 1 år, vil en beskæftiget 57-årig i gen-
nemsnit udskyde sin tilbagetrækning med 0,41 år (svarende til knap 5 måneder)
med de opdaterede regneprincipper. Med Finansministeriets hidtidige regneprin-
cipper ville den forventede tilbagetrækningsalder stige med 0,58 år (svarende til ca.
7 måneder),
jf. tabel 1.
1
Derved reduceres den langsigtede virkning af at øge pensi-
onsalderen isoleret set med godt 30 pct., mens der omvendt indregnes en selv-
stændig positiv beskæftigelseseffekt fra øget levetid svarende til, at den forventede
tilbagetrækningsalder udskydes med omtrent 0,14 år (svarende til 1,7 måned) når
restlevetiden stiger med ét år,
jf. tabel 1.
Øget levetid kan gennem forbedret helbred og udsigten til længere tid som pensio-
nist bidrage til øget beskæftigelse blandt de ældre. Øget restlevetid betyder også, at
pensionisternes formue alt andet lige skal række i længere tid. Dette medfører et
økonomisk incitament til senere tilbagetrækning, når levetiden øges. Det anvendte
gennemslag af øget levetid på de ældres beskæftigelse er fastlagt på baggrund af
analyser af de historiske stigninger i de ældres erhvervsfrekvens, som er nærmere
beskrevet i afsnit 2.
Tabel 1
Ændring i forventet tilbagetrækningsalder fsa. virkning af øget folkepensionsalder og virkning af
øget restlevetid ifølge opdateret og hidtidigt regneprincip
År
1. Virkning af et års øget pensionsalder
- Heraf før gammel folkepensionsalder
a)
- Heraf på gammel folkepensionsalder
- Heraf efter gammel folkepensionsalder
2. Virkning af et års øget restlevetid
Hidtidig
0,58
0,14
0,21
0,23
-
Opdateret
0,41
0,14
0,25
0,02
0,14
Forskel
-0,18
0,00
0,04
-0,22
0,14
3. Virkning af et års øget pensionsalder og restlevetid (1+2)
0,58
0,54
-0,03
Anm.: Virkning af et års øget pensionsalder angiver de beregnede effekter af at hæve folkepensionsalderen fra 67 til
68 år (og efterlønsalderen fra 64 til 65 år) for årgang 1963, som vedtaget ved lov. Restlevetiden er målt for
årgangen ved 60 år. Effekterne angiver, hvor meget de 57-årige beskæftigede i gennemsnit forventes at
udskyde deres tilbagetrækningsalder, når der tages højde for arbejdsomfang (heltid/deltid) samt dødelighed.
a)
Denne virkning skyldes en stigning i efterlønsalderen på 1 år.
Kilde: Egne beregninger.
Samlet set medfører det fremadrettede regneprincip, at beskæftigelsen i befolk-
ningsregnskabets tilbagetrækningsmodul, som ligger til grund for de mellemfri-
stede fremskrivninger, falder med ca. 0,2 pct. i 2025 og med ca. 0,5 pct. i 2050
(godt 13.000 fuldtidsbeskæftigede i 2050),
jf. figur 1.
Faldet i beskæftigelsen skyldes
for det første, at beskæftigelsesstigninger over folkepensionsalderen i det opdate-
rede regneprincip følger udviklingen i restlevetiden frem for udviklingen i folke-
pensionsalderen, som stiger hurtigere end restlevetiden. Dernæst skyldes faldet, at
Effekten er mindre end 1, da højere folkepensionsalder medfører øget tilgang til førtidspension, efterløn og
selvpension.
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om hvorledes »Aftale om en ny ret til tidlig pension« påvirker arbejdsudbuddet samt finansieringsbehovet i aftalen, til finansministeren
2284939_0004.png
Side 4 af 11
gennemslaget af øget restlevetid i det opdaterede regneprincip er 2/3, hvor det
hidtidige regneprincip antog fuldt gennemslag af øget folkepensionsalder.
2
Det
opdaterede regneprincip medvirker alene et fald i beskæftigelsen på alderstrin på
og over folkepensionsalderen,
jf. figur 2.
Figur 1
Antal fuldtidsbeskæftigede, år 2015-2050
1.000 personer
2.900
2.800
2.700
2.600
2.500
2.400
1.000 personer
2.900
2.800
70
70
60
50
40
30
20
10
0
50
55
60
65
70
75
80
85
Hidtidigt regneprincip
Opdateret regneprincip
Figur 2
Beskæftigelsesprofil for årgang 1980, 50-85 år
Pct.
Pct.
Forventet
folkepensionsalder for
generation 1980
90
80
90
80
2.700
2.600
2.500
2.400
60
50
40
30
20
2015
2017
2019
2021
2023
2025
2027
2029
2031
2033
2035
2037
2039
2041
2043
2045
2047
2049
10
0
Hidtidigt regneprincip
Opdateret regneprincip
Anm.: Figur 1 sammenligner beskæftigelsen i befolkningsregnskabets tilbagetrækningsmodul ved det hidtidige og
opdaterede regneprincip. Beskæftigelsen er angivet i 1.000 fuldtidsbeskæftigede personer. Figur 2
sammenligner den samlede beskæfigelsesfrekvens for årgang 1980 for aldrene 50-85 år, for det hidtidige og
opdaterede regneprincip.
Kilde: Egne beregninger.
Afsnit 1 opsummerer de hidtidige og foreløbige erfaringer med ændringer af pen-
sionsalderen, mens afsnit 2 omhandler sammenhængen mellem stigende levetid og
stigende beskæftigelse blandt de ældre. Afsnit 3 beskriver Finansministeriets hidti-
dige regneprincip vedrørende reformvirkning, og afsnit 4 beskriver de justerede
regneprincipper i befolkningsregnskabet.
1.
Reformvirkning af højere pensionsalder
Reformer af efterløns- og folkepensionsalderen har haft en betydelig virkning på
beskæftigelsen. For folkepensionsalderen fremgår dette eksempelvis af figur 3 og
4, som viser effekten for ikke-efterlønsberettigede af at sænke folkepensionsalde-
ren fra 67 til 65 år i 2004 i forbindelse med
Efterlønsreformen (1999),
samt effekten
af at hæve folkepensionsalderen fra 65 til 65,5 år i 2019.
Figur 3 og 4 viser, at tilbagetrækningen på folkepensionsalderen rykker med, når
folkepensionsalderens ændres. Det medfører en stor beskæftigelseseffekt på de al-
dre, som ligger mellem den tidligere og den nye folkepensionsalder, mens der er
en beskeden effekt af at ændre folkepensionsalderen på de øvrige alderstrin.
Det skal dog bemærkes, at figur 3 viser effekten af at
sænke
folkepensionsalderen
med 2 år for gruppen af ikke-efterlønsberettigede i årgang 1938 og 1940, som ud-
gjorde en lille og selekteret gruppe. Endvidere viser figur 4 kun de foreløbige og
2
Gennemslaget af øget restlevetid er defineret i anmærkningen til tabel 3.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om hvorledes »Aftale om en ny ret til tidlig pension« påvirker arbejdsudbuddet samt finansieringsbehovet i aftalen, til finansministeren
2284939_0005.png
Side 5 af 11
endnu ukomplette erfaringer med at hæve folkepensionsalderen fra 65 til 65,5 år
og 66 år i 2019.
Figur 3
Lønmodtagerandel for udvalgte årgange, da
pensionsalderen blev sænketfra 67 til 65 år,
ikke-efterlønsberettigede
Pct.
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
64
65
66
67
årgang 1938 (folkepensionsalder 67 år)
årgang 1940 (folkepensionsalder 65 år)
68
Ingen effekt
over tidligere
folkepensions-
alder
Figur 4
Lønmodtagerandel for udvalgte årgange, da
pensionsalderen blev hævet fra 65 til 65,5 år,
ikke-efterlønsberettigede
Pct.
Pct.
Pct.
Under
Over
50
45
40
35
30
25
20
15
10
5
0
40
35
30
25
20
15
10
5
0
63
1953 OKT
1954 FEB
Ingen umiddelbar
effekt over ny
fol kepensionalder
40
35
30
25
20
15
10
5
0
64
1953 NOV
1954 MAR
65
1953 DEC
1954 JUL
66
1954 JAN
Anm.: Beskæftigelsesfrekvensen er beregnet på baggrund af lønmodtagerbeskæftigelse, og indeholder derfor ikke
selvstændige. I figur 4 er det er alene personer, der er født i henholdsvis oktober, november, december og
januar måned, der er medtaget. Efterlønsberettigelse er fastsat på baggrund af oplysninger om
efterlønsbeviser, fradrag for indbetalinger af efterlønsbidrag, samt udbetalinger af efterløn.
Kilde: Danmarks Statistiks lønmodtagerbeskæftigelse (MIA og BFL).
Finansministeriets hidtidige regneprincip stemmer overens med de observerede
virkninger for alderstrin under og på pensionsaldersgrænserne. Derimod peger de
foreløbige erfaringer med højere pensionsalder i 2019 på, at beskæftigelsesfre-
kvensen for personer i aldrene over folkepensionsalderen tilsyneladende er meget
lille. Der er hidtil regnet med en positiv effekt på beskæftigelsen også for disse al-
derstrin. Dette er baggrunden for en nedjustering af effekten af øget folkepensi-
onsalder på alderstrin over pensionsaldersgrænserne i Finansministeriets regne-
principper.
Med
Aftale om ret til seniorpension (2019)
og Finanslovsaftalen for 2019 blev der ind-
ført en skattefri seniorpræmie på 42.000 kr. ved beskæftigelse det første år efter
folkepensionsalderen, og 25.000 kr. det andet år. Beskæftigelsesvirkningen af ord-
ningen er skønnet til godt 750 personer det første år og 150 personer det andet år
efter folkepensionsalderen. Det medfører en stigning i den gennemsnitlige tilbage-
trækningsalder på ca. 0,02 år,
jf. tabel 2.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om hvorledes »Aftale om en ny ret til tidlig pension« påvirker arbejdsudbuddet samt finansieringsbehovet i aftalen, til finansministeren
2284939_0006.png
Side 6 af 11
Tabel 2
Beskæftigelsesvirkning af skattefri seniorpræmie, målt ved ændring i den gennemsnitlige
tilbagetrækningsalder.
Virkning
Seniorpræmie
År
0,02
Anm.: Skønnet virkning i 2025 opgjort ifm.
Aftale om ret til seniorpension, 2019.
Personer, der arbejder det
første år efter folkepensionsalderen, har ret til en skattefri seniorpræmie på 42.000 kr. Personer, der
arbejder det andet år efter folkepensionsalderen, har ret til en skattefri seniorpræmie på 25.000 kr.
Den beregnede virkning angiver, hvor meget de 57-årige beskæftigede i gennemsnit forventes at
udskyde deres tilbagetrækningsalder, når der tages højde for arbejdsomfang (heltid/deltid) samt
dødelighed. Virkningen varierer for fødselsårgange.
På baggrund af ovenstående vurderes det, at en etårs stigning i folkepensionsalde-
ren vil have en beskæftigelsesvirkning på alderstrin over den nye folkepensionsal-
der, som isoleret set bidrager til at øge den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder
med ca. 0,02 år i 2025. Dette skal ses i lyset af en samlet effekt på 0,41 år fra be-
skæftigelsesstigninger fra alle aldersgrupper,
jf. tabel 1.
2.
Beskæftigelseseffekt af højere restlevetid
På trods af uændrede pensionsaldre steg beskæftigelsesfrekvensen for aldersgrup-
perne over 60 år fra 2002-2014, mens den for de 35-50 årige var svagt aftagende,
jf. figur 5 og 6.
Årene frem til 2007 var præget af højkonjunktur, som blev afløst af
lavkonjunktur efter finanskrisen i 2008. Selv i år præget af lavkonjunktur, har be-
skæftigelsen blandt de ældre været stigende.
Fra midt 90’erne og frem er restlevetiden blandt de ældre steget betydeligt. Ek-
sempelvis steg restlevetiden for 60-årige fra 19,6 år i 1995 til 23,5 år i 2018. Det
lægges til grund, at en del af den historiske beskæftigelsesstigning blandt de ældre
skyldes stigende levealder - både gennem forbedret helbredsniveau, og på grund af
udsigten til, at den opsparede pensionsformue skal række i længere tid.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om hvorledes »Aftale om en ny ret til tidlig pension« påvirker arbejdsudbuddet samt finansieringsbehovet i aftalen, til finansministeren
2284939_0007.png
Side 7 af 11
Figur 5
Udvikling i beskæftigelsesfrekvenser under
folkepensionsalderen
Pct.
90
Ny efterlønsordning
2-års reglen
Højere
efterlønsalder
Figur 6
Udvikling i beskæftigelsesfrekvenser over
folkepensionsalderen
Pct.
Pct.
Pct.
90
35
30
25
20
15
10
5
0
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
35
30
25
20
15
10
5
0
80
70
60
50
40
30
20
10
0
80
70
60
50
40
30
20
10
0
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
35-50
60
61
62
63
64
65
66
67
69
71
73
75
77
Anm: I figur 6 er grafen for de 65 årige censoreret i 2005 og for de 66 årige i 2006. Folkepensionsalderen blev
sænket fra 67 år til 65 år i 2004. Således havde personer født før andet halvår 1939 en pensionsalder på 67 år
Kilde: Registerbaseret Arbejdsstyrke Statistik (RAS).
Med de hidtidige regneprincipper blev aldersprofilen for beskæftigelsen over fol-
kepensionsalderen parallelforskudt med 1 år, når folkepensionsalderen steg med 1
år,
jf. afsnit 3.
En parallelforskydning svarer til, at en given aldersgruppe over folke-
pensionsalderen opnår beskæftigelsesniveauet for den 1 år yngre aldersgruppe, og
kan derved tolkes som et fuldt gennemslag af øget folkepensionsalder. I de opda-
terede regneprincipper øges beskæftigelsen over folkepensionsalderen med sti-
gende restlevetid frem for stigende folkepensionsalder.
Den estimerede historiske sammenhæng mellem øget restlevetid og øget beskæfti-
gelse over folkepensionsalderen varierer væsentligt med den betragtede dataperi-
ode. For perioden 1996-2018 estimeres et gennemslag på 0,6, mens det estimeres
til at være omtrent 1,2 i perioden 2005-2018,
jf. tabel 3.
Forskellen i estimater afspejler, at beskæftigelsen blandt aldersgrupper over folke-
pensionsalderen primært er steget i årene efter 2008,
jf. figur 6,
hvor restlevetiden
blandt de ældre er steget siden 1996. Således har sammenhængen mellem stigende
levealder og de ældres beskæftigelse været markant mindre i perioden før 2008,
end efter.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om hvorledes »Aftale om en ny ret til tidlig pension« påvirker arbejdsudbuddet samt finansieringsbehovet i aftalen, til finansministeren
2284939_0008.png
Side 8 af 11
Tabel 3
Oversigtstabel over mål for gennemslag af sund aldring
Gennemslag
Estimeret på RAS beskæftigelse år 1996-2018
Estimeret på RAS beskæftigelse år 2000-2018
Estimeret på RAS beskæftigelse år 2005-2018
0,6
0,9
1,2
Teoretisk "fastholdt indkomst som pensionist"
2/3
Anm:
Det beregnede gennemslag af øget restlevetid angiver, i hvilket omfang forskellen i beskæftigel-
sesfrekvens til den ét år yngre aldersgruppe indsnævres, når restlevetiden stiger med et år, hvor
der korrigeres for stigende uddannelsesniveau. Et fuldt gennemslag af øget restlevetid på beskæf-
tigelsen på 1 skal i denne sammenhæng forstås på den måde, at en given aldersgruppe opnår
samme beskæftigelsesfrekvens som den ét år yngre aldersgruppe, når restlevetiden stiger med ét
år. Der er korrigeret for virkningen af øget uddannelsesniveau, som alene forklarer ca. 20 pct. af
den samlede beskæftigelsesstigning fra 2005.
Kilde: Registerbaseret Arbejdsstyrke Statistik (RAS) og egne beregninger.
Det er ikke givet, hvilken periode, der er mest retvisende at betragte, når den hi-
storiske sammenhæng mellem øget restlevetid og øget beskæftigelse skal kvantifi-
ceres med henblik på at skønne over sammenhængen fremover. I udgangspunktet
er det mest retvisende at anvende den længst mulige dataperiode, da det anvendte
gennemslag skal ligge til grund for de langsigtede fremskrivninger. På den anden
side peger nogle forhold på, at de seneste års sammenhæng mellem stigende leve-
tid og beskæftigelse er mest retvisende for det forventede levetidsgennemslag
fremadrettet. Dette skyldes bl.a., at de gældende regler i den seneste periode bedst
afspejler de fremadrettede regler. Fx var den effektive beskatning på arbejde høj
for personer over folkepensionsalderen før 2004, fordi der ikke var mulighed for
opsat folkepension. Således var tilskyndelsen til at udskyde tilbagetrækning ved
restlevetidsstigninger mindre i den tidlige dataperiode sammenlignet med i dag.
Derudover er de private pensionsopsparinger vokset, og niveauet for private pen-
sionsopsparinger er i den sidste del af perioden mest retvisende for det fremadret-
tede niveau. Den voksende betydning af pensionsopsparinger medfører et øget
økonomisk incitament til at udskyde tilbagetrækningstidspunktet, da øget restleve-
tid betyder, at pensionisternes formue – i modsætning til folkepensionsydelsen –
skal strækkes over længere tid.
Et tredje argument for at fokusere på den sidste del af perioden er, at der forven-
teligt må være en forsinket effekt af øget restlevetid på de ældre aldersgrupper.
Eksempelvis var mange 68-årige i 1996 allerede trukket tilbage, hvilket i sig selv
medfører en mindsket effekt af øget restlevetid på beskæftigelsen. Dermed har
restlevetidsstigninger en forsinket effekt på de sene aldersgrupper, da beskæftigel-
seseffekten først skal have påvirket de 60-64 årige, hvor flertallet trækker sig til-
bage, før den fulde effekt afspejler sig i beskæftigelsen for aldersgrupperne over
folkepensionsalderen.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om hvorledes »Aftale om en ny ret til tidlig pension« påvirker arbejdsudbuddet samt finansieringsbehovet i aftalen, til finansministeren
2284939_0009.png
Side 9 af 11
Estimatet af sammenhængen mellem øget restlevetid og øget beskæftigelse over
folkepensionsalderen, der tager udgangspunkt i den sene periode (2005-2018), for-
ventes til gengæld at udgøre et overkantskøn for det fremadrettede gennemslag af
øget restlevetid. Særligt i perioden efter 2008, har der været flere konkrete tiltag,
som har øget tilskyndelsen til at arbejde, og som forventeligt kan forklare en del af
den observerede beskæftigelsesstigning blandt de ældre aldersgrupper.
Tiltag som reformer af efterlønsordningen og afskaffelsen af mellemskatten for-
ventes at have bidraget særskilt til beskæftigelsesstigninger blandt de ældre. Der-
med vil en del af den observerede beskæftigelsesstigning blandt de ældre ikke blot
afspejle virkningen af stigende levetid, men snarere gennemførte regelændringer,
som øger tilskyndelsen til beskæftigelse.
Tabel 3 præsenterer et interval af estimater for det historiske gennemslag af øget
restlevetid på de ældres beskæftigelse, som går fra 0,6 til 1,2. På baggrund af de
ovenstående forhold, der kan tænkes at have påvirket estimaterne, vurderes et
gennemslag af øget restlevetid på beskæftigelsen på 2/3 at udgøre et plausibelt ni-
veau til brug for de langsigtede fremskrivninger. Det understreges, at det valgte
gennemslag er fastlagt med betydelig usikkerhed.
Det valgte gennemslag på 2/3 flugter i al væsentlighed også med, at indkomsten
som pensionist fastholdes, når restlevetiden stiger med 1 år. Til sammenligning
peger nogle epidemiologiske studier på, at ca. ¾ af levetidsstigningerne fra 1990-
2017 består af raske leveår.
3
For aldersgrupperne under folkepensionsalderen er beskæftigelsen steget siden
1996, samtidigt med at restlevetiden er steget. De opdaterede regneprincip med-
regner dog alene beskæftigelsesvirkninger af øget restlevetid
over
folkepensionsal-
deren. Dette skyldes bl.a., at effekten af øget levealder allerede indirekte indregnes
i beskæftigelsesudviklingen under folkepensionsalderen i det omfang, at øget leve-
alder har medvirket til den lavere tilslutning til efterlønsordningen. Faldet i antallet
af efterlønsberettigede bidrager betydeligt til at højne beskæftigelsesniveauet under
folkepensionsalderen i Finansministeriets mellemfristede fremskrivninger, og det i
forvejen høje beskæftigelsesniveau mindsker desuden det samlede potentiale for
levetidseffekter under folkepensionsalderen. Derudover medregnes der levetidsef-
fekter i Finansministeriets fremskrivninger for førtidspensionister og selvpensioni-
ster, hvilket indirekte bidrager til beskæftigelseseffekter af øget restlevetid under
folkepensionsalderen.
Se fx
” Global, regional, and national disability-adjusted life-years (DALYs) for 359 diseases and injuries and healthy life
expectancy (HALE) for 195 countries and territories, 1990–2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease
Study 2017”, The Lancet.
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om hvorledes »Aftale om en ny ret til tidlig pension« påvirker arbejdsudbuddet samt finansieringsbehovet i aftalen, til finansministeren
2284939_0010.png
Side 10 af 11
3.
Hidtidigt regneprincip for reform-effekt af øget folkepensionsalder
I Finansministeriets hidtidige regneprincipper er arbejdsdeltagelsen mekanisk
hængt op på folkepensionsalderen. På alderstrin under folkepensionsalderen for
-
længes tendensen til aftagende beskæftigelsesfrekvens frem mod efterlønsalderen,
når folkepensionsalderen stiger. På alderstrin over folkepensionsalderen parallel
-
forskydes beskæftigelsesprofilen med stigningen i folkepensionsalderen, således at
beskæftigelsesfrekvensen et givent antal år efter folkepensionsalderen forbliver
konstant.
Det fremgår af figur 7, der viser virkningen af at hæve folkepensionsalderen fra 69
år til 70 år i befolkningsregnskabet med de hidtidige regneprincipper. Bidraget til
stigningen i den gennemsnitlige tilbagetrækningsalder fra alderstrin under folke
-
pensionsalderen på 0,14 år er drevet af de efterlønsberettigede, da efterlønsalderen
øges samtidigt med folkepensionsalderen. Effekten på den gamle folkepensionsal
-
der kommer af antagelsen om, at personer, som før trak sig på den gamle folke
-
pensionsalder, udskyder deres tilbagetrækning til den nye folkepensionsalder. Både
effekten før og effekten på den gamle folkepensionsalder understøttes af de fore
-
løbige erfaringer for udskudte pensionsaldre.
Effekten af øget folkepensionsalder på alderstrin over folkepensionsalderen med
de hidtidige principper vurderes imidlertid at være stor (0,23 år) set i lyset af erfa
-
ringerne fra
Efterlønsreformen (1999)
og de foreløbige erfaringer fra
Tilbagetræknings
-
aftalen (2011), jf. afsnit 1.
Figur 7
Aldersspecifik erhvervsfrekvens, når folkpensionsalderen stiger fra 66 til på 67 år i hidtidigt
regneprinci
Pct.
80
Under
Pct.
Over
80
60
0,21
60
0,14
40
Parallel-
forskydning
0,23
40
20
20
0
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
Effekt af øget folkepensionsalder
0
Folkepensionsalder 67
Folkepensionsalder 68
Anm.: Figuren er lavet for årgang 1963, og viser den fuldtidssvarende erhvervsfrekvens på alderstrin, når
folkepensionsalderen er hhv. 67 og 68 år.
Kilde: Befolkningsregnskabet med hidtidige regneprincipper.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 60: Spm. om hvorledes »Aftale om en ny ret til tidlig pension« påvirker arbejdsudbuddet samt finansieringsbehovet i aftalen, til finansministeren
2284939_0011.png
Side 11 af 11
4.
Implementering af nyt regneprincip
For aldersgrupper under folkepensionsalderen er der ingen forskel mellem de hid
-
tidige og fremadrettede regneprincipper. For aldersgrupperne over folkepensions
-
alderen betyder de opdaterede regneprincipper, at beskæftigelsen parallelforskydes
delvist i takt med, at restlevetiden stiger, og delvist (men kun i lille udstrækning) i
takt med, at folkepensionsalderen øges, hvor beskæftigelsen i de hidtidige regne
-
principper blev parallelforskudt én til én med ændringer i folkepensionsalderen
(og ikke med ændringer i restlevetiden).
Figur 8 illustrerer den nye modellering af øget pensionsalder, hvor parallelforskyd
-
ningen af beskæftigelsen på og over folkepensionsalderen delvist afkobles fra stig
-
ninger i folkepensionsalderen, og i stedet kobles til stigninger i restlevetiden med
et gennemslag på 2/3. Således vil beskæftigelsen ved alderstrinene over folkepen
-
sionsalderen stige i takt med, at pensionsalderen og restlevetiden stiger. Effekten
af øget restlevetid medregnes løbende efterhånden som restlevetiden stiger.
Figur 8
Effekt af étårs stigning i folkepensionsalder og étårs stigning i restlevetid i opdateret regneprincip
Pct.
Pct.
80
70
60
50
0,14
Under
Over
80
70
0,25
60
50
40
30
20
10
0
62
63
64
65
Effekt af øget folkepensionsalder
66
67
Effekt af øget levetid
Effekt af øget
folkepensionsalder: 0,02
40
Effekt af øget
levetid: 0,14
30
20
10
0
68
69
Folkepensionsalder 67
70
71
72
Folkepensionsalder 68
Anm.: Figuren er lavet for årgang 1963, og viser stigningen i den fuldtidssvarende beskæftigelsesfrekvens på
alderstrin, når folkepensionsalderen er hhv. 67 og 68 år, og når restlevetiden målt ved 60 år stiger med 1 år.
Kilde: Befolkningsregnskabet med fremadrettede regneprincipper.
Som det grønne areal i figuren viser, medregner det nye regneprincip alene be-
skæftigelsesvirkning af øget restlevetid for aldersgrupper
over
folkepensionsalde-
ren.