Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
19. november 2020
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 60 (Alm. del) af
22. oktober 2020 stillet efter ønske fra Hans Andersen (V)
Spørgsmål
Det fremgår af »DK2025 - en grøn, retfærdig og ansvarlig genopretning af dansk
økonomi«, at Finansministeriet har ændret regneprincippet for arbejdsudbudsvirk-
ningen af ændret pensionsalder. Vil ministeren redegøre for, om metodeændrin-
gen påvirker vurderingen af, hvorledes »Aftale om en ny ret til tidlig pension« på-
virker arbejdsudbuddet samt finansieringsbehovet i aftalen? Ministeren bedes lige-
ledes redegøre for, hvad påvirkningen på arbejdsudbud og den offentlige saldo
ville være af aftalen med de tidligere regneprincipper.
Svar
Aftalen om en ny ret til tidlig pension betyder, at mennesker, som er startet tidligst
på arbejdsmarkedet og som har haft et langt og ofte hårdt arbejdsliv, får ret til at
trække sig værdigt tilbage, inden de er slidt helt ned. Personer med 42, 43 eller 44
års anciennitet på arbejdsmarkedet får ret til hhv. 1, 2 eller 3 år med tidlig pension
i de sidste 3 år op til folkepensionsalderen.
Den samlede aftale inkl. finansiering vurderes at indebære et fald i arbejdsudbud-
det svarende til ca. 5.000 fuldtidspersoner i 2022, stigende til ca. 9.800 fuldtidsper-
soner i 2025.
Regneprincipperne for arbejdsudbudsvirkning af ændret pensionsalder vedrører
kun tilbagetrækningsadfærd på selve folkepensionsalderen samt alderstrin over
folkepensionsalderen.
1
Metodeændringen har dermed ingen betydning for vurderingen af de økonomiske
konsekvenser af
Aftale om en ny ret til tidlig pension
(oktober 2020).
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
1
Jf. notatet
Regneprincip for arbejdsudbudsvirkning af ændret pensionsalder og levetid,
som er offentliggjort på fm.dk
som en del af den løbende dokumentation af Finansministeriets regneprincipper.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk