Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Torsten Gejl
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 1376
Beskæftigelsesudvalget har af 25. august 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 599
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl
(ALT).
Spørgsmål nr. 599:
”Vil
ministeren i forlængelse af svaret på B 142 - spørgsmål 7 (Folketingsåret
2020-21) oplyse, hvilken andel af den samlede indsats over for borgerne den gensi-
dige forsørgerpligt/modregningen kan tillægges, når 14% (546 borgere) af de ca.
3.900 er overgået til beskæftigelse, og hvad de samlet administrationsomkostninger
har været samlet for gruppen forbundet med gensidig forsørgerpligt, og samtidig
udgifter til kontrolindsatser?”
Svar:
Kommunerne registrerer i henhold til den kommunale kontoplan udgifter til drift af
jobcentre samlet (løn til fx sagsbehandlere og administrative medarbejdere, husleje,
varme m.v.). De administrationsomkostninger, der er samlet for gruppen forbundet
med gensidig forsørgerpligt, kendes derfor ikke. Der kan således ikke skønnes over
udgifterne, da der ikke kendes en enhedsomkostning eller tidsforbruget for kom-
munerne ved at administrere den gensidige forsørgerpligt, ligesom udgifter til kon-
trolindsatser heller ikke konteres særskilt.
Det er dog vigtigt at slå fast, at kontanthjælpssystemet er det underliggende økono-
miske sikkerhedsnet og bygger derfor på selvforsørgelsesprincippet. Der kan derfor
ikke ydes hjælp til en borger, som kan forsørge sig selv, eller som har mulighed for
at blive forsørget af andre. Efter de gældende regler har enhver mand og kvinde i
forhold til det offentlige ansvar for at forsørge sig selv, sin ægtefælle og sine børn
under 18 år. En gift kontanthjælpsansøger skal derfor som udgangspunkt forsørges
af sin ægtefælle. Først hvis ægtefællen ikke kan løfte forsørgelsespligten, kan der
ydes kontanthjælp.
Det betyder, at der ved beregning af hjælp til ægtefæller tages hensyn til begge æg-
tefællers økonomiske forhold, herunder indtægter og formue. Det betyder også, at
både kontanthjælpsmodtageren og ægtefællen har pligt til at søge arbejde og tage
imod tilbud om arbejde eller tilbud, i det omfang den enkelte er i stand til det.