Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2526377_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Torsten Gejl
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2022 - 1376
Beskæftigelsesudvalget har af 25. august 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 599
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Torsten Gejl
(ALT).
Spørgsmål nr. 599:
”Vil
ministeren i forlængelse af svaret på B 142 - spørgsmål 7 (Folketingsåret
2020-21) oplyse, hvilken andel af den samlede indsats over for borgerne den gensi-
dige forsørgerpligt/modregningen kan tillægges, når 14% (546 borgere) af de ca.
3.900 er overgået til beskæftigelse, og hvad de samlet administrationsomkostninger
har været samlet for gruppen forbundet med gensidig forsørgerpligt, og samtidig
udgifter til kontrolindsatser?”
Svar:
Kommunerne registrerer i henhold til den kommunale kontoplan udgifter til drift af
jobcentre samlet (løn til fx sagsbehandlere og administrative medarbejdere, husleje,
varme m.v.). De administrationsomkostninger, der er samlet for gruppen forbundet
med gensidig forsørgerpligt, kendes derfor ikke. Der kan således ikke skønnes over
udgifterne, da der ikke kendes en enhedsomkostning eller tidsforbruget for kom-
munerne ved at administrere den gensidige forsørgerpligt, ligesom udgifter til kon-
trolindsatser heller ikke konteres særskilt.
Det er dog vigtigt at slå fast, at kontanthjælpssystemet er det underliggende økono-
miske sikkerhedsnet og bygger derfor på selvforsørgelsesprincippet. Der kan derfor
ikke ydes hjælp til en borger, som kan forsørge sig selv, eller som har mulighed for
at blive forsørget af andre. Efter de gældende regler har enhver mand og kvinde i
forhold til det offentlige ansvar for at forsørge sig selv, sin ægtefælle og sine børn
under 18 år. En gift kontanthjælpsansøger skal derfor som udgangspunkt forsørges
af sin ægtefælle. Først hvis ægtefællen ikke kan løfte forsørgelsespligten, kan der
ydes kontanthjælp.
Det betyder, at der ved beregning af hjælp til ægtefæller tages hensyn til begge æg-
tefællers økonomiske forhold, herunder indtægter og formue. Det betyder også, at
både kontanthjælpsmodtageren og ægtefællen har pligt til at søge arbejde og tage
imod tilbud om arbejde eller tilbud, i det omfang den enkelte er i stand til det.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 599: Spm. om i forlængelse af svaret på B 142 - spørgsmål 7 (Folketingsåret 2020-21) oplyse, hvilken andel af den samlede indsats overfor borgerne den gensidige forsørgerpligt/modregningen kan tillægges, når 14% (546 borgere) af de ca. 3.900 er overgået til beskæftigelse, til beskæftigelsesministeren
Ydelserne i kontanthjælpssystemet til et ægtepar beregnes som summen af de be-
løb, som hver af ægtefællerne er berettiget til, med fradrag krone for krone af even-
tuelle indtægter. Er der tale om arbejdsindtægter, ses der ved beregningen bort fra
28,66 kr. pr. udført arbejdstime (2022-niveau). Fradrag for en evt. ægtefælles ind-
tægter i kontanthjælpssystemet skal ses i lyset af, at hjælpen kun kan udbetales,
hvis der ikke kan ydes andre offentlige forsørgelsesydelser, eller hvis der er adgang
til private forsørgelsesmuligheder, herunder egen eller en evt. ægtefælles indtægter
og/eller formue.
Hvis kun en af ægtefællerne er berettiget til hjælp i kontanthjælpssystemet, og den
anden ægtefælle modtager en offentlig forsørgelsesydelse f.eks. folkepension eller
førtidspension, beregnes der ikke hjælp til denne ægtefælle. Det betyder, at der kun
udmåles hjælp til den ægtefælle, der er berettiget til hjælp (kombinationsægtepar).
Når hjælpen beregnes for kombinationsægtepar, trækker kommunen kun den del af
den anden ægtefælles indtægt fra, som overstiger beløbet for kontanthjælpssatsen
for personer fyldt 30 år på henholdsvis 15.570 kr. eller 11.716 kr. (2022-niveau) af-
hængigt af, om den pågældende har forsørgelsespligt over for børn eller ikke.
Der stilles ikke særskilte krav til borgere berørt af gensidig forsørgerpligt, ligesom
der heller ikke er særlig indsatser målrettet denne målgruppe. Det vil sige, at de er
omfattet af de almindelige regler om ret- og pligt til tilbud (fx virksomhedspraktik
og løntilskud) og af reglerne for kontaktforløbet på lige fod med andre kontant-
hjælpsmodtagere.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2