Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2447353_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
17. september 2021
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 593 (Alm. del) af
23. august 2021 stillet efter ønske fra Victoria Velasquez (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren opgøre fordelingsvirkningerne af Venstres forslag om at sænke
dimittendsatsen for dagpengemodtagere for forsørgere og ikke-forsørgere fra hhv.
15.844 kr. til 11.600 kr. og fra 13.815 kr. til 9.555 kr., opdelt på de 10
indkomstdeciler og hver af percentilerne i den 10. indkomstdecil? Ministeren
bedes endvidere oplyse effekten på Gini-koefficienten samt effekten på antallet af
hhv. forsørgere og ikke-forsørgere under lavindkomstgrænsen.
Der henvises til artiklen »Jakob Ellemann melder ud: Skær markant i
nyuddannedes dagpenge og brug pengene på klima« i Berlingske den 11. august
2021.
Svar
Den foreslåede reduktion af dimittendsatsen skønnes at øge indkomstforskellene
målt ved Gini-koefficienten med omkring 0,03 pct.-point.,
jf. tabel 1,
hvor også
virkningerne for indkomstdecilerne fremgår.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 593: Spm. om at opgøre fordelingsvirkningerne af Venstres forslag om at sænke dimittendsatsen for dagpengemodtagere for forsørgere og ikke-forsørgere, til finansministeren
2447353_0002.png
Side 2 af 3
Tabel 1
Fordelingsvirkninger af en reduktion af dimittendsatsen
Gennemsnitlig
virkning som andel af
disponibel indkomst,
pct.
-0,33
-0,14
-0,07
-0,05
-0,04
-0,03
-0,02
-0,01
-0,01
0,00
-0,04
Gennemsnitlig
virkning som andel af
disponibel indkomst,
pct.
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
0,00
Decil
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
Hele befolkningen
Percentil
91.
92.
93.
94.
95.
96.
97.
98.
99.
100.
Alle i 10. decil
Ændring
pct.-point
Gini-koefficient
0,03
Anm.: Familieækvivaleret disponibel indkomst. Opgørelserne tager udgangspunkt i befolkningssammensætningen
og arbejdsmarkedstilknytningen i 2018.
Kilde: Egne beregninger.
Den foreslåede reduktion af dimittendsatsen skønnes samlet set at øge lavind-
komstgruppen med omkring 3.480 personer, heraf kommer omkring 580 personer
fra børnefamilier,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Personer i lavindkomstgruppen før og efter virkningen af en reduktion af dimittendsatsen, 2018
Lavindkomstgruppen
før reduktion
Personer i børnefamilier
Personer i øvrige familier
I alt
151.580
313.310
464.900
Lavindkomstgruppen
efter reduktion
152.150
316.390
468.540
Virkning af en reduktion
af dimittendsats
+580
+2.900
+3.480
Anm.: Afrundet til nærmeste 10 personer. Det anvendte familiebegreb følger Danmarks Statistiks E-familiebegreb,
hvor hjemmeboende børn optil 25 år indgår i familien. Børnefamilier er her defineret som E-familier hvor i,
der indgår mindst en person under 18 år Opgørelserne tager udgangspunkt i befolkningssammensætningen
og arbejdsmarkedstilknytningen i 2018.
Kilde: Egne beregninger.
Virkningen på antal personer i lavindkomstgruppen er behæftet med nogen usik-
kerhed. Det skyldes blandt andet, at det skønnes, at omkring 20 pct. af de dimit-
tendledige opfylder kravene for at modtage dagpenge på ordinære vilkår ved gæl-
dende regler. I opgørelsen er det skematisk indregnet, at godt 12 pct. af de dimit-
tendledige i stedet vil modtage dagpenge på ordinære vilkår, hvis dimittendsatsen
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 593: Spm. om at opgøre fordelingsvirkningerne af Venstres forslag om at sænke dimittendsatsen for dagpengemodtagere for forsørgere og ikke-forsørgere, til finansministeren
Side 3 af 3
reduceres for forsørgere fra 15.844 kr. til 11.600 kr. og for ikke-forsørgere fra
13.815 kr. til 9.555 kr.
Endvidere er der i beregningerne taget højde for, at nogle dimittender i dagpenge-
systemet vil kunne få suppleret deres dagpengeydelse op til niveauet for en ydelse i
kontanthjælpssystemet efter de foreslåede reduktioner af månedlige dimittendsat-
serne. Det gælder blandt andet for forsørgere over 30 år, hvor den foreslåede di-
mittendsats på 11.600 kr. er væsentligt lavere end den tilsvarende alternative kon-
tanthjælpssats på 15.547 kr. for forsørgere over 30 år.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister