Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2447744_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
20. september 2021
J.nr. 21/10662
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. august 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
592 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 592:
”Vil
ministeren oversende en oversigt over reglerne for modregning i arbejdsind-
komst, når man - eller ens ægtefælle - modtager en offentlig ydelse?”
Svar:
Med regeringens udspil
Danmark kan mere I,
foreslår regeringen at afskaffe mod-
regningen for en ægtefælle eller samlevers arbejdsindtægt i folke- førtids- og seni-
orpension. Pensionistens forsørgelsesgrundlag gøres dermed uafhængig af, om
partneren tager et arbejde eller får en højere løn.
Forslaget bidrager til, at langt flere seniorer og pensionister vil fortsætte med at ar-
bejde, fordi det at have en arbejdsindtægt ikke længere går ud over partnerens pen-
sion. Jeg ser frem til de kommende forhandlinger om udspillet med folketingets
partier.
Dernæst kan jeg oplyse, at følgende ydelser på Beskæftigelsesministeriets område
efter gældende regler påvirkes af ens egen eller ægtefælles arbejdsindkomst:
Folkepension
Folkepension består af et grundbeløb og et pensionstillæg. Grundbeløbet bliver kun
nedsat på baggrund af pensionistens egen indtægt ved arbejde. Alle pensionister
har et bundfradrag på 122.004 kr. om året for arbejdsindkomst, som dermed ikke
indgår i beregningen af pensionstillægget. Pensionstillægget bliver nedsat på bag-
grund af både pensionistens egen indtægt og en eventuel ægtefælles/samlevers
samlede indtægt, herunder indtægter ved arbejde og andre indtægter såsom udbeta-
linger fra privat pensionsopsparing, arbejdsmarkedspension, kapitalindkomst og
aktieindkomst over et vist niveau. Det betyder, at pensionstillæggets størrelse af-
hænger dels af pensionistens egen indtægt ved arbejde og andre indtægter såsom
privat pensionsopsparing, kapitalindkomster og arbejdsmarkedspensionister, dels
ægtefællens/samleverens samlede indtægter.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 592: Spm. om at oversende en oversigt over reglerne for modregning i arbejdsindkomst, når man – eller ens ægtefælle – modtager en offentlig ydelse, til beskæftigelsesministeren
Førtidspension (ny ordning) og seniorpension
Førtidspension bliver nedsat på baggrund af indtægt ved egen og en eventuel ægte-
fælles/samlevers samlede indtægt, herunder indtægter ved arbejde, og andre ind-
tægter såsom udbetalinger fra privat pensionsopsparing, arbejdsmarkedspension,
kapitalindkomst og aktieindkomst over et vist niveau . Der er dog en grænse for,
hvor meget førtidspensionen kan nedsættes på baggrund af førtidspensionistens
ægtefælles/samlevers indtægt og førtidspensionen kan aldrig helt bortfalde som
følge af ægtefællens/samleverens indtægt, hvis pensionisten ikke selv har supple-
rende indtægter over et vis niveau.
Førtidspension (gammel ordning)
Førtidspension fra reglerne før 2003 består af et grundbeløb og et pensionstillæg.
Grundbeløbet bliver kun nedsat på baggrund af pensionistens egen indtægt, mens
pensionstillægget bliver nedsat på baggrund af både pensionistens egen indtægt og
en eventuel ægtefælles/samlevers samlede indtægt herunder indtægter ved arbejde
og andre indtægter såsom udbetalinger fra privat pensionsopsparing, arbejdsmar-
kedspension, kapitalindkomst og aktieindkomst over et vist niveau.
Boligstøtte
Boligstøtte kan ydes som boligsikring eller boligydelse. I beregningen af boligstøtte
indgår husstandens indkomst (dog uden børns indkomst) og formue over en vis stør-
relse, huslejens størrelse, husstandens sammensætning og boligens størrelse. Som
medlemmer af husstanden medregnes ansøgeren, dennes ægtefælle, hjemmeværende
børn og andre, der har fast ophold i boligen uden at være logerende.
Efterløn
Efterløn er uafhængig af ægtefælles indtægt og formue. Efterlønsmodtagerens ar-
bejde og indtægter medfører fradrag i efterlønnen efter de samme principper som
fradrag for arbejde og indtægter i dagpenge. Det vil sige, at der sker fradrag i efter-
lønnen således, at der for hver times arbejde fradrages et beløb svarende til en ti-
mes efterløn. Hvis arbejdet ikke kan opgøres i timer (ukontrollabel arbejdstid), om-
regnes indtægten til timer ved hjælp af en årligt fastsat omregningssats.
Fleksydelse
Fleksydelse, som er en efterlønslignende ordning for personer, der er visiteret til
fleksjob, nedsættes efter de samme principper som efterløn.
Sygedagpenge
Sygedagpenge udbetales på grundlag af det ugentlige timetal under sygefraværet.
Derfor er der regler om nedsatte sygedagpenge ved delvis genoptagelse af arbejdet,
så man kun får udbetalt sygedagpenge for timerne med sygefravær. Der er ikke
regler om nedsættelse pga. andre indtægter, heller ikke f.eks. ægtefællens arbejds-
indkomst.
Arbejdsløshedsdagpenge
Arbejdsløshedsdagpenge udbetales som erstatning for tabt arbejdsfortjeneste. Ret
til dagpenge er uafhængig af ægtefællens indkomst og formue. Dagpengene bliver
nedsat på baggrund af arbejde og andre indtægter, der træder i stedet for løn såsom
udbetalinger, der træder i stedet for løn, rådighedsløn og arbejdsmarkedspensioner.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 592: Spm. om at oversende en oversigt over reglerne for modregning i arbejdsindkomst, når man – eller ens ægtefælle – modtager en offentlig ydelse, til beskæftigelsesministeren
Ledighedsydelse
Ledighedsydelse udbetales til personer, der er ledige og visiteret til fleksjob. Satsen
for ledighedsydelse udbetales på forskellige niveauer alt efter, om personen f.eks.
var berettiget til syge- eller barselsdagpenge på visitationstidspunktet eller ej.
Hvis en modtager af ledighedsydelse har arbejde af kortere varighed, nedsættes le-
dighedsydelsen med lønindtægten. Beløb, som den pågældende modtager fra ar-
bejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af en ansættelse, medfø-
rer også nedsættelse af ledighedsydelse.
Ledighedsydelsen nedsættes med en procentdel, dels af lønindtægten, dels af anden
indtægt, der træder i stedet for løn, dog til en vis grænse.
Ledighedsydelse er ikke ægtefælleafhængig.
Ressourceforløbsydelse
Ressourceforløbsydelse udbetales til personer i ressourceforløb eller jobafklarings-
forløb. Satsen for ressourceforløbsydelse svarer til satsen for kontanthjælpsmodta-
gere, som er fyldt 30 år. Som udgangspunkt nedsættes ressourceforløbsydelsen
krone for krone pga. indtægter. Dog er der en særlig regel for indtægter fra løn,
hvor ressourceforløbsydelsen nedsættes med 30 pct., dels af lønindtægt, dels af an-
den indtægt, der træder i stedet for løn indtil den samlede lønindtægt inkl. pension
pr. måned udgør 15.264 kr. (2021-niveau), og herefter med 55 pct.
Fra 1. januar 2022 ændres fradragsreglerne således, at ressourceforløbsydelsen
alene nedsættes, når den samlede lønindtægt inklusive pension overstiger 15.264
kr. (2021-niveau) pr. måned.
Ressourceforløbsydelse er ikke ægtefælleafhængig.
Fleksløntilskud
Fleksløntilskud udbetales til personer, der er ansat i fleksjob (ny ordning). Fleks-
løntilskuddet udbetales som supplement til den løn, en person i fleksjob modtager
for sin arbejdsindsats, der ydes.
Lønindtægt medfører nedsættelse i fleksløntilskuddet med en procentdel af lønind-
tægten inkl. pension, indtil en vis grænse.
Fleksløntilskud er ikke ægtefælleafhængigt.
Hjælp i kontanthjælpssystemet (selvforsørgelses- og hjemrejseydelse, overgangs-
ydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp)
Arbejdsindtægter fratrækkes i selvforsørgelses- og hjemrejseydelsen, overgangs-
ydelsen, uddannelseshjælpen eller kontanthjælpen efter fradrag for arbejdsmarkeds-
bidrag, ATP-bidrag, henlagte feriepenge og eventuelle bidrag til kollektive pensi-
onsordninger. Kommunen skal dog se bort fra et beløb på 28,40 kroner (2021-ni-
veau) pr. udført arbejdstime; det beløb, der samlet kan ses bort fra, kan ikke beregnes
på grundlag af mere end 160 timer pr. måned pr. person (for hver ægtefælle). En
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 592: Spm. om at oversende en oversigt over reglerne for modregning i arbejdsindkomst, når man – eller ens ægtefælle – modtager en offentlig ydelse, til beskæftigelsesministeren
supplerende kontanthjælp ophører, hvis personen opnår fuldtidsbeskæftigelse (37 ti-
mer ugentligt) eller opnår beskæftigelse med en indtægt, der overstiger satsen og
maksimalt timefradrag.
En eventuelt ægtefælles indtægter skal også trækkes fra i hjælpen. Det sker som ud-
gangspunkt på samme måde, som når ydelsesmodtagerens egne indtægter trækkes
fra, men på grund af ægtefællernes gensidige forsørgelsespligt foretages fradraget i
summen af de beløb, som hver af ægtefællerne er berettiget til. Når en ægtefælle
modtager en anden offentlig forsørgelsesydelse, fratrækker kommunen dog kun den
del af ægtefællens indtægter i form af anden offentlig forsørgelsesydelse, som over-
stiger den hjælp, ægtefællen ville have modtaget i kontanthjælp som henholdsvis
forsørger eller ikke-forsørger, der er fyldt 30 år.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
4