Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2490595_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 9478
30. november 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 19. august 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
586 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (Enhedslisten).
Spørgsmål nr. 586:
”Vil
ministeren skønne over udgifter for årene 2022-2025 samt varige udgifter for-
bundet med at indføre krav om, at udenlandske virksomheder, der allerede er regi-
streret i RUT-registreret, såvel som de virksomheder, der fremover indregistreres i
RUT-registret, skal indbetale et depositum for indregistreringen? Konkret bedes
ministeren skønne over udgifterne ved en hhv. model, hvor depositum fastsættes på
20.000 kr. uanset antal medarbejdere, samt en model hvor det krævede depositum
er på 20.000 kr. plus 1.500 kr. pr. ansat, hvis virksomheden har 50 eller flere an-
satte. I sine skøn bedes ministeren opgøre de provenumæssige virkninger ved hver
af de to modeller hhv. uden og med adfærd.”
Svar:
Indledningsvis vil jeg bemærke, at det er vigtigt for regeringen, at der er ordentlige
løn- og arbejdsvilkår på det danske arbejdsmarked, og derfor sætter regeringen
bredt ind i indsatsen mod social dumping. Aktuelt findes der ikke en ordning, hvor
der opkræves depositum eller lignende fra udenlandske virksomheder, der leverer
tjenesteydelser i Danmark. Derfor er besvarelsen baseret på bidrag fra Erhvervssty-
relsen og Arbejdstilsynet om en ny ordning, hvor det har været nødvendigt at lægge
en række forudsætninger til grund.
Forudsætninger for besvarelsen
Følgende forudsætninger er lagt ned over ordningen til brug for beregningen af
udgifter forbundet med indførelsen af et krav om depositum for udenlandske
tjenesteydere ved anmeldelse til RUT som følge af model 1 (depositum på
20.000 kr.) og model 2 (depositum på 20.000 kr. og 1.500 kr. pr. ansat):Alle
udenlandske tjenesteydere med anmeldelsespligt til RUT skal betale depositum
én gang, som gælder for hele deres aktive periode i RUT uanset antal tjeneste-
ydelser. Dette gælder allerede anmeldte virksomheder og virksomheder, som
anmelder sig i RUT fremadrettet.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om et skønne over udgifter for årene 2022-2025 samt varige udgifter forbundet med at indføre krav om, at udenlandske virksomheder, der allerede er registreret i RUT-registreret, såvel som de virksomheder, der fremover indregistreres i RUT-registret, skal indbetale et depositum for indregistreringen, til beskæftigelsesministeren
Det vil være en myndighedsopgave at inddrive og administrere depositum både
i forhold til ind- og tilbagebetaling og at vejlede de virksomheder, der måtte
have spørgsmål til ordningen.
Hvis virksomhederne ikke betaler depositum, vil sagen gå videre til Gældssty-
relsen på samme måde, som andre manglende betalinger til offentlige myndig-
heder gør i dag.
Ordningen vedrører overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen. Hvis der i peri-
oden fra indbetaling af depositummet og frem til afslutningen af den sidste tje-
nesteydelse, ikke er sket overtrædelser, vil depositummet blive betalt tilbage til
den udenlandske virksomhed senest 30 dage efter den seneste tjenesteydelse er
afsluttet.
Konstaterer Arbejdstilsynet en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, som
kan føre til en bøde, vil Arbejdstilsynet tilbageholde depositummet, frem til sa-
gen er afsluttet.
Udgifter forbundet med ordningen
Idet der er tale om indbetaling af depositum, hvor det forudsættes, at beløbet tilba-
gebetales til tjenesteyderen ved afslutning af tjenesteydelsen i Danmark, vil der
ikke være provenumæssige virkninger af forslaget.
Der vil imidlertid være administrative udgifter forbundet med indførslen af model-
lerne. Skønnet over de administrative udgifter vurderes ikke at indebære nævne-
værdige forskelle ift., om det er model 1 (depositum på 20.000 kr.) eller model 2
(depositum på 20.000 kr. og 1.500 kr. pr. ansatte). De estimerede økonomiske ud-
gifter fremgår af
tabel 1.
Det bemærkes, at udgifterne afhænger af den endelige
model, og at nedenstående skøn er forbundet med usikkerhed.
Det vurderes, at der med ovenstående ordning følger lønudgifter til sagsbehandling
og it-understøttelse. Det første år skønnes lønudgifterne at beløbe sig til 4,1 mio.
kr. og efterfølgende til 3,3 mio. kr. årligt. Det estimeres, at omkostninger forbundet
med udviklingen af it-understøttelse af ordningen vil beløbe sig til ca. 10-13 mio.
kr. Hertil kommer 1,0-1,3 mio. kr. årligt til efterfølgende drift og vedligehold.
Derudover vil ordningen indebære udgifter til udvikling af et selvstændigt system,
som på baggrund af data registreret i RUT beregner det depositum, som den uden-
landske tjenesteyder skal indbetale, og herefter kan virksomheden indbetale gen-
nem et betalingssystem.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 586: Spm. om et skønne over udgifter for årene 2022-2025 samt varige udgifter forbundet med at indføre krav om, at udenlandske virksomheder, der allerede er registreret i RUT-registreret, såvel som de virksomheder, der fremover indregistreres i RUT-registret, skal indbetale et depositum for indregistreringen, til beskæftigelsesministeren
2490595_0003.png
Tabel 1
Udgifter til model om krav om depositum for udenlandske tjenesteydere
ved anmeldelse til RUT
2022 2023 2024 2025
Va-
rigt
Systemunderstøttelse i Erhvervsstyrelsen inkl. løn, udvikling, drift, vedligehold, afskriv-
ninger mv.
Systemunderstøttelse i Arbejdstilsynet inkl. løn, udvikling drift, vedligehold, afskrivnin-
ger mv.
Driftsudgifter i Arbejdstilsynet
I alt
2,1
1,5
1,4
1,4
0,9*
2,0
2,0
2,4
2,4
1,3**
4,1
8,2
3,3
6,8
3,3
7,1
3,3
7,1
3,3
5,5
Anm.: *Der vil være udgifter i Erhvervsstyrelsen til afskrivninger, drift og vedligehold på 1,4 mio. kr. årligt frem til
2026 samt en varig udgift på 0,9 mio. kr. årligt derefter til vedligehold og drift. **Der vil være udgifter i Arbejds-
tilsynet til afskrivninger, drift og vedligehold på 2,4 mio. kr. årligt frem til 2031 samt på 1,3 mio. kr. årligt deref-
ter til vedligehold og drift.
Kilde: Erhvervsstyrelsen og egne beregninger.
Det er Beskæftigelsesministeriets vurdering, at et generelt lovkrav om betaling af
depositum ved anmeldelse i RUT for samtlige udenlandske tjenesteydere vil være
for vidtgående i forhold til EU-rettens principper om fri bevægelighed for tjeneste-
ydere. Den tværministerielle arbejdsgruppe om beskyttelse af sårbare udenlandske
arbejdstagere har imidlertid i sin afrapportering fra september 2021 anbefalet, at
der indledes en dialog med EU-Kommissionen om muligheden for at etablere en
ordning, hvor der opkræves et depositum ved anmeldelse til RUT af udenlandske
tjenesteydere, som før har overtrådt dansk lovgivning, når overtrædelsen har en vis
grovhed. Beskæftigelsesministeriet vil indlede dialogen med Kommissionen i star-
ten af det nye år.
I overvejelserne om at etablere en ordning med depositum for udenlandske tjene-
steydere bør indgå, at et sådan krav vil kunne medføre en risiko for, at udenlandske
tjenesteydere vælger ikke at anmelde sig i RUT. Det kan derfor ikke udelukkes, at
færre ville anmelde sig i RUT, hvilket vil gøre det mere vanskeligt for bl.a. Ar-
bejdstilsynet at lokalisere udenlandske tjenesteydere i forbindelse med deres tilsyn.
Venlig hilsen
Mattias Tesfaye
Fungerende beskæftigelsesminister
3