Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2444202_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Ellen Trane Nørby
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021-5682
13. september 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 16. august 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
576 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ellen
Trane Nørby (V).
Spørgsmål nr. 576:
Vil ministeren redegøre for, hvad gevinsten
i kroner og øre - er for de enkelte
kommuner i Region Syddanmark, når følgende grupper overgår til beskæftigelse:
En person på kontanthjælp
En person på dagpenge
En person på integrationsydelse
Ministeren bedes i sin opgørelse oplyse specifikt gevinsten for de enkelte kommu-
ner hhv. gevinsten for staten, så der i opgørelsen er taget højde for forskelle i kom-
munernes udgifter til fx aktivering, forskelle i udligning m.m.
Svar:
Hvis en modtager af en offentlig forsørgelsesydelse overgår til beskæftigelse, vil
det medføre en mindreudgift for det offentlige i form af lavere udbetaling af forsør-
gelsesydelser og udgifter til aktivering. Samtidig vil det offentlige miste skat og til-
bageløb af afgifter af ydelsen, men omvendt få skat og tilbageløb af afgifter af løn-
indkomst.
Det er på baggrund heraf skønnet, hvad gennemsnitsgevinsten er, ved at en person
på enten kontanthjælp, dagpenge eller selvforsørgelses- og hjemrejseydelse eller
overgangsydelse (SHO-ydelse - tidligere integrationsydelse) overgår til beskæfti-
gelse. Gevinsten varierer fra ydelse til ydelse som følge af forskellige ydelsesstør-
relser, og ligeledes skønnes alternativindkomsten til ydelsen, i form af løn, at vari-
ere for de tre ydelser.
Af
tabel 1
fremgår det, at når en person på hhv. kontanthjælp, dagpenge eller SHO-
ydelse overgår til beskæftigelse, vil det offentlige provenu heraf være på hhv. ca.
262.000, 309.000 og 243.000 kr. om året pr. person.
Til beregning af fordelingen af de besparede forsørgelsesudgifter mellem stat og
kommune er der benyttet en gennemsnitlig refusionssats for hver af ydelserne. Det
bør i den henseende bemærkes, at den gennemsnitlige refusionssats ændrer sig over
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 576: MFU spm. om, hvad gevinsten er i kroner og øre for de enkelte kommuner i Region Syddanmark, personer på kontanthjælp, dagpenge eller integrationsydelse overgår til beskæftigelse, til beskæftigelsesministeren
2444202_0002.png
tid, da den afhænger af, hvordan ydelsesmodtagerne fordeler sig på de respektive
refusionstrappetrin for den enkelte ydelse. Det medfører således, at gevinsten for-
delt mellem stat og kommune potentielt set vil kunne ændre sig over tid.
Tabel 1
Gevinst om året ved overgang til beskæftigelse for udvalgte ydelsesmodta-
gere, pr. person
Kontanthjælp
Kommunal
Forsørgelsesudgifter
Forsørgelsesudgifter
efter skat og tilbageløb
- Heraf tabt skat
- Heraf tabt tilbageløb
Skatteværdi af lønindkomst
Tilbageløb af lønindkomst
Obligatorisk pension
Aktiveringsudgifter
116.000
90.000
25.000
0
55.000
0
0
13.000
Statslig
33.000
-6.000
13.000
25.000
59.000
50.000
1.000
0
Dagpenge
Kommunal
134.000
95.000
40.000
0
65.000
0
0
4.000
Statslig
71.000
17.000
20.000
33.000
69.000
57.000
1.000
0
SHO-ydelse
Kommunal
83.000
67.000
16.000
0
47.000
0
0
35.000
Statslig
26.000
-1.000
8.000
20.000
51.000
44.000
0
0
Gevinst
Samlet gevinst
158.000
262.000
105.000
164.000
309.000
145.000
149.000
243.000
94.000
Anm.: Det bør bemærkes, at den gennemsnitlige refusionssats ændrer sig over tid, da den afhænger af, hvordan ydel-
sesmodtagerne fordeler sig på de respektive refusionstrappetrin for den enkelte ydelse. Det medfører således,
at gevinsten fordelt mellem stat og kommune potentielt set vil kunne ændre sig over tid. Tallene er afrundet til
nærmeste tusinder og kan derfor afvige ved summering.
Kilde: Finansloven og egne beregninger
Det er ikke muligt at udregne gevinsten for enkelte kommuner i Region Syddan-
mark, da det ikke er muligt at opgøre aktiveringsudgifter, udgiftsprofiler, mm. Spe-
cifikt for hver kommune. Beregningen tager derfor udgangspunkt i, hvilken gevinst
det offentlige som helhed i gennemsnit opnår, ved at en af de respektive ydelses-
modtagere overgår til beskæftigelse.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2