Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2437263_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Mads Andersen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 5142
26. august 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. juli 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 558
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mads An-
dersen (KF).
Spørgsmål nr. 558:
”Vil
ministeren oplyse besparingspotentialet ved at afholde alle samtaler i beskæf-
tigelsesindsatsen telefoniske og digitale samtaler efter seks måneds ledighed?”
Svar:
I juni 2021 indgik Regeringen, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og En-
hedslisten første delaftale om nytænkning af beskæftigelsesindsatsen. Med aftalen
åbnes der op for muligheden for telefoniske og digitale samtaler for ledige med mi-
nimum seks måneders ledighed.
Aftalen bygger videre på de positive erfaringer med at afholde samtaler i jobcentre
og a-kasser digitalt under COVID-19. Blandt andet viser en erfaringsopsamling fra
STAR, at digitale samtaler - som supplement til fysiske samtaler, kan afvikles mere
effektivt end fysiske samtaler.
1
I aftaleøkonomien er det forudsat, at det samlede
ressourceforbrug ved digitale samtaler er cirka 15 min. lavere (inklusiv
forbere-
delse, samtale og efterbehandling)
end fysiske samtaler.
På baggrund af erfaringerne fra nedlukningsperioden skønnes det, at hhv. 25 pct. af
samtalerne for modtagere af ressourceforløbsydelse, ledighedsydelse, sygedag-
penge, jobafklaring samt aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og uddannelses-
hjælpsmodtagere vil være digitale, mens det gælder for hhv. 35 pct. af samtalerne
med jobparate og uddannelsesparate kontanthjælps- og uddannelseshjælpsmodta-
gere og 45 pct. af samtalerne med dagpengemodtagere. Det er dermed forudsat, at
digitale samtaler er et supplement til fysiske samtaler frem for en erstatning for fy-
siske samtaler.
Jeg må også bemærke, at jeg ikke kan forestille mig et scenarie, hvor fysiske sam-
taler ikke er en mulighed. Fysiske samtaler kan eksempelvis være bedste løsning,
Erfaringsopsamling
digitale samtaler under suspensions- og genåbningsperiode, STAR,
december 2020.
1
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 558: Spm., om besparingspotentialet ved at afholde alle samtaler i beskæftigelsesindsatsen telefoniske og digitale samtaler efter seks måneds ledighed, til beskæftigelsesministeren
2437263_0002.png
for borgere der enten ikke ønsker eller ikke har kompetencerne til at deltage i digi-
tale samtale. Der kan også være tilfælde, hvor sagsbehandleren vurderer, at borge-
ren har gavn af en fysisk samtale. En undersøgelse om erfaringerne med digitale
samtaler under COVID
2
viser også, at knap 70 pct. af jobcentermedarbejderne vur-
derer, at kvaliteten af digitale samtaler afhænger af den enkelte borger. Derfor har
Regeringen og aftalepartierne bag første delaftale om nytænkning af beskæftigel-
sesindsatsen også fastholdt, at både borger og sagsbehandler altid kan kræve en fy-
sisk samtale.
Hvis det forudsættes, at alle samtaler
3
med personer med minimum seks måneders
ledighed afvikles digitalt og at digitale samtaler (inklusiv
forberedelse, samtale og
efterbehandling)
er cirka 10-15 minutter mere effektive end fysiske samtaler, sva-
rer det til en årlig besparelse på cirka 85-130 mio. kr. Jeg skal bemærke, at der er
tale om en teknisk beregning.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2
3
Medarbejderundersøgelse om erfaringerne under corona, KL, juni 2019
Der er udelukkende tale om de samtaler, som jobcenteret er forpligtiget til at afvikle jf.
lov om aktiv beskæftigelsesindsats.
2