Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Mads Andersen
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 5142
26. august 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. juli 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 553
(alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mads An-
dersen (KF).
Spørgsmål nr. 553:
”Vil
ministeren forklare stigningen i serviceudgifter fra 2011 til 2019, jf. svaret på
BEU alm. del spørgsmål nr. 267 tabel 1?”
Svar:
Kommunerne opgør og registrerer udgifterne til administration af jobcentrene (ser-
viceudgifterne) under ét.
Det fremgår af kommunernes budget- og regnskabssystem, at udgifterne til admini-
stration af jobcentrene
skal
omfatte udgifter til personale (kommunens eget og eks-
terne konsulenter) på beskæftigelsesområdet, herunder beskæftigelseskonsulenter,
administrative udgifter til andre aktører og udgifter til administrative medarbejdere.
Men derudover er der ikke bestemmelser om, hvad udgifterne skal omfatte eller
krav til en mere opdelt registrering og indberetning. Det skyldes blandt andet, at de
registrerede udgifter til administration af jobcentrene afhænger af, hvordan beskæf-
tigelsesindsatsen er organiseret i den enkelte kommune. I nogle kommuner vil ud-
gifterne derfor dække over udgifter til ydelsesudbetaling, husleje, analyse, økonomi
og sekretariatsfunktioner mv., mens andre kommuner enten ikke har disse udgifter
eller konterer dem andetsteds.
Det er ikke muligt at dekomponere udgifterne til administration af jobcentrene og
derfor heller ikke muligt at redegøre nærmere for, hvad der driver de stigende regi-
strerede udgifter til administration af jobcentrene, men i den anførte periode er der
gennemført en række reformer, som har tilført jobcentrene en række nye opgaver,
herunder til afholdelse af møder i rehabiliteringsteams samt en intensiveret kontakt
til en række af beskæftigelsesindsatsens målgrupper.