Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2451218_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 4952
27. september 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. Juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
533 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 533:
Vil ministeren redegøre for, hvad mindreprovenuet vil være, hvis man ændre op-
tjeningsreglerne for dagpenge således, at man har optjent fuld dagpengeret, hvis
man efter et halvt års medlemskab af en a-kasse har tjent 121.998 kroner inden for
det sidste halve år? Provenuvirkningen bedes opgjort i umiddelbar virkning, efter
tilbageløb, efter tilbageløb og skat, og efter tilbageløb, skat og adfærd. Dette bedes
opgjort for alle årene 2021-2025 samt i varig virkning. Der bedes her anvendt
2021-niveau og faste 2021-priser. Ministeren bedes i sit svar angive, hvad provenu-
virkningen ville være, hvis de ændrede optjeningsregler udelukkende gjaldt unge
op til 25 år samt, hvad provenuvirkningen ville være, hvis de ændrede optjenings-
regler gjaldt alle danskere uanset alder. Ministeren bedes endvidere redegøre for
indkomstvirkningen fordelt på indkomstdeciler samt den forventede påvirkning af
den disponible indkomst fordelt på aldersgrupperne 15-19 år, 20-24 år, 25-29 år,
15-25 år og 15-30 år samt virkningen på Gini-koefficienten.
Svar:
Retten til dagpenge optjenes ved at have mindst 12 måneders a-kassemedlemskab
samt en indkomst på 246.924 kr. (2021-tal) inden for de seneste tre år, dog maks.
20.577 kr. pr. måned. Ved tidligere indplacering i dagpengesystemet genoptjenes
retten til dagpenge på baggrund af beskæftigelseskravet på 12 måneders beskæfti-
gelse inden for tre år, svarende til 1.924 timers ordinær beskæftigelse.
Før dagpengereformen fra 2017 var optjeningskravet det samme som genoptje-
ningskravet, dvs. et krav om 1.924 timers ordinær beskæftigelse inden for tre år.
I spørgsmålet spørges der til virkningen af en ændring i optjeningskravet. I svaret
er det antaget, at der også menes at genoptjeningsreglerne for dagpenge vil justeres
tilsvarende.
En konkret vurdering de forslåede ændringer til optjeningskravet for dagpenge vil
være kræve et betydeligt analysearbejde. Der henvises i stedet til Dagpengekom-
missionens
Teknisk analyserapport, afsnit 6.11,
hvor der er foretaget et skøn for
virkningen af at reducere gen- og optjeningskravet fra 12 til 6 måneder.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om, hvad mindreprovenuet vil være, hvis man ændre optjeningsreglerne for dagpenge således, at man har optjent fuld dagpengeret, hvis man efter et halvt års medlemskab af en a-kasse har tjent 121.998 kroner inden for det sidste halve år, til beskæftigelsesministeren
I rapporten skønnes det, at en halvering af optjeningskravet vil indebære en stig-
ning i antallet af dagpengemodtagere med ca. 4.900 fuldtids personer, mens der vil
ske et fald i beskæftigelsen på ca. 3.200 fuldtidspersoner samt et fald i antallet af
personer på anden offentlig forsørgelse mv. på ca. 1.600 fuldtidspersoner. På bag-
grund heraf skønnes en halvering, af optjeningskravet at medføre offentlige merud-
gifter på 1 mia. kr. (2015-pl).
Den skønnede virkning afspejler dels en mekanisk effekt, som følge af at en lem-
pelse af genoptjeningskravet effektivt vil forlænge dagpengeperioden, og dels en
adfærdsvirkning som følge af ændrede incitamenter til beskæftigelse.
De skønnede økonomiske konsekvenser vurderes at give et retvisende billede på
trods af, at optjeningskravet i dag er baseret på lønindkomst frem for løntimer.
Dette skyldes, at skønnede økonomiske konsekvenser ved indførelsen af indkomst-
baseret optjening er relativt små ift. de økonomiske konsekvenser af ændret optje-
ningskrav.
Det bemærkes dog, at med dagpengereformen fra 2017 blev det muligt at forlænge
dagpengeperioden i op til ét år pba. beskæftigelse under ledighedsperioden. Mulig-
heden for fleksible forlængelse vil reducere virkningen af at halvere genoptjenings-
kravet. Det skyldes, at personer, der har haft 6-12 måneders beskæftigelse under le-
dighedsperioden i dag, har mulighed for fleksibel forlængelse af dagpengeperioden
i op til et år, men vil med en halvering af genoptjeningskravet kunne optjene retten
til en ny toårige dagpengeperiode.
Hertil kommer det, at de skønnedes økonomiske konsekvenser i rapporten er basse-
ret på en sammensætning af ledige i 2013-2014 og et strukturelt skøn for ledig-
hedsniveauet i dagpengesystemet. Som følge af ændringer i ledighedssammensæt-
ningen vil de skønnede økonomiske konsekvenser være behæftede med betydelig
usikkerhed. Eksempelvis udgør dimittender en betydelige større andel i dagpenge-
systemet i dag, hvilket alt andet lige må forventes at øge de skønnede økonomiske
konsekvenser, da de i højere grad må forventes at være berørt af det lempede optje-
ningskrav.
Der vil være stor usikkerhed i at skønne over, hvad virkningen vil være, hvis det
lempede optjeningskrav kun gælder for personer under 25 år. Dette skyldes, at de
fleste personer, der er under 25 år og bliver ledig, vil være dimittender, som ikke
behøves at opfylde de ordinære krav for ret til dagpenge. Omvendt vil lempede op-
tjeningskrav medføre, at flere dimittender vil kunne blive optaget på ordinære vil-
kår. Det vil være mere økonomisk attraktivt for de dimittender, der vil kunne få be-
regnet en individuel dagpengesats, som er højere end dimittendsatsen. Der er derfor
modsatrettede virkninger, der gør det svært at foretage en konkret vurdering et me-
get betydeligt yderligere analysearbejde.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 533: Spm. om, hvad mindreprovenuet vil være, hvis man ændre optjeningsreglerne for dagpenge således, at man har optjent fuld dagpengeret, hvis man efter et halvt års medlemskab af en a-kasse har tjent 121.998 kroner inden for det sidste halve år, til beskæftigelsesministeren
Et lempet optjeningskrav, vil øge den gennemsnitlige indkomst blandt personer,
som med lempelsen kan modtage dagpenge på ordinære vilkår i stedet for dimit-
tenddagpenge eller kontanthjælp. Det skønnes at bidrage til at reducere indkomst-
forskellene målt ved Gini-koefficienten en smule.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
3