Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2470212_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 4923
30 oktober 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 17. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
532 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL).
Spørgsmål nr. 532:
Vil ministeren redegøre for, hvad mindreprovenuet vil være, hvis særlige regler,
der gælder for unge dagpengemodtagere under 25 år, der findes i Lov om arbejds-
løshedsforsikring m.v., § 52 a og § 52 e-f. samt Bekendtgørelse om beregning af
dagpengesatsen afskaffes? Provenuvirkningen bedes opgjort i umiddelbar virkning,
efter tilbageløb, efter tilbageløb og skat, og efter tilbageløb, skat og adfærd. Dette
bedes opgjort for alle årene 2021-2025 samt i varig virkning. Der bedes her an-
vendt 2021-niveau og faste 2021-priser.
Ministeren bedes endvidere redegøre for indkomstvirkningen fordelt på indkomst-
deciler samt den forventede påvirkning af den disponible indkomst fordelt på al-
dersgrupperne 15-19 år, 20-24 år, 25-29 år, 15-25 år og 15-30 år samt virkningen
på Gini-koefficienten.”
Svar:
Der gælder særlige regler for unge under 25 år kan få ret til dagpenge, der opfylder
kravene for dagpenge på ordinære vilkår (1.924 timers beskæftigelse inde for tre
år), men som ikke har en erhvervskompetencegivende uddannelse.
For disse personer gælder det, at de har ret til en individuel beregnet dagpengesat-
sen i de første 962 timer (�½ år) af dagpengeperioden.
1
For personer, der ikke har
haft 3.848 timers beskæftigelse inden for de seneste tre år, reduceres satsen til 50
pct. af den maksimale dagpengesats efter 962 timer og i resten af den ordinære
dagpengeperiode. Såfremt personen har optjent ret til fleksibel forlængelse af dag-
pengeperioden vil personen kunne få en individuel beregnet sats i den forlængede
dagpengeperiode.
1
Ved deltagelse i højskole- og daghøjskoleforløb i 20 timer eller derover i de første 962 timer modta-
ger medlemmer under 25 år 50 pct. af højeste dagpengesats.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om, hvad mindreprovenuet vil være, hvis særlige regler, der gælder for unge dagpengemodtagere under 25 år, der findes i Lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., § 52 a og § 52 e-f. samt Bekendtgørelse om beregning af dagpengesatsen afskaffes, til beskæftigelsesministeren
2470212_0002.png
Derudover gælder det, at dagpengesatsen nedsættes til dimittendsatserne, hvis med-
lemmer under 25 år efter 962 timer på dagpenge deltager i et tilbud om vejledning
og opkvalificering efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
I 2019 var der knap 1.000 fuldtidspersoner under 25 år i dagpengesystemet uden en
erhvervskompetencegivende uddannelse. Heraf vurderes der at være ca. 130 fuld-
tidspersoner, som er berørt af ungereglerne i dagpengesystemet, og som dermed vil
opleve at få satsen reduceret efter et halvt år på dagpenge.
En afskaffelse af reglerne for unge under 25 år i dagpengesystemet, hvor denne
gruppe ikke oplever en satsreduktion, skønnes med betydelig usikkerhed at med-
føre umiddelbare offentlige merudgifter på ca. 0,8 mio. kr. Denne øgede dagpenge-
udbetaling vil medføre et øget forbrug og dermed et større tilbageløb i form af
øgede indtægter fra moms og afgifter mv. Dette mindsker de umiddelbare merud-
gifter med ca. 0,2 mio. kr. Efter tilbageløb er den umiddelbare virkning således på
ca. 0,6 mio. i 2022 fuldt indfaset,
jf. tabel 1.
Det vurderes derudover, at den højere ydelse vil medføre en lavere afgang fra dag-
penge til beskæftigelse, hvilket skønnes at reducere den strukturelle beskæftigelse
til en hvis grad. Det skønnes, at adfærdsvirkninger vil lede til en strukturel forvær-
ring af den offentlige saldo med ca. 3,8 mio. kr.
Den samlede virkning skønnes således med betydelig usikkerhed at forværre de of-
fentlige finanser med 4,4 mio. kr. efter skat og tilbageløb (inkl. adfærd) i 2022 fuldt
indfaset.
En afskaffelse af ungereglerne i dagpengesystemet vil øge den gennemsnitlige ind-
komst blandt personer, der ikke længere vil blive reduceret i dagpengesatsen. Det
skønnes at bidrage til at reducere indkomstforskellene målt ved Gini-koefficienten.
Givet målgruppen for ungereglerne vil størrelsen på virkningen ikke være af nogen
nævneværdig betydning.
Tabel 1
Skønnet økonomiske konsekvenser ved afskaffelse reglerne for unge u. 25
år i dagpengesystemet
Mio. kr. 2021-pl
Umiddelbar virkning
Umiddelbar virkning efter tilbageløb
Samlet virkning efter tilbageløb og adfærd
2022
0,8
0,6
4,4
2023
0,7
0,6
4,3
2024
0,7
0,6
4,2
2025
0,7
0,6
4,2
Anm.: Virkning er regnet på baggrund af en fuld indfasning i 2022. Tallene er afrundet og kan afvige ved summering.
Skønnet er behæftet med betydelig usikkerhed.
Kilde: FLEUR, Tællerdata, DFDG, elevregistret, HAMR, eIndkomst og egne beregninger.
Venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 532: Spm. om, hvad mindreprovenuet vil være, hvis særlige regler, der gælder for unge dagpengemodtagere under 25 år, der findes i Lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., § 52 a og § 52 e-f. samt Bekendtgørelse om beregning af dagpengesatsen afskaffes, til beskæftigelsesministeren
Fungerende beskæftigelsesminister
3