Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Bent Bøgsted
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 3148
13. juli 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
526 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Bent
Bøgsted ([DF).
Spørgsmål nr. 526:
Vil ministeren kommentere debatindlægget, »Fagforbund i hård debat: - Vil vi
have et SAS på Ryanair-niveau?« bragt i A4 den 7. juni 2021?
Svar:
Jeg har meget stor forståelse for, at de fagforeninger, der organiserer piloter og ka-
binepersonale i SAS, er bekymrede for udviklingen og følgerne af Covid-19 inden
for luftfarten. Jeg er enig med forfatterne til debatindlægget i, at medarbejderne i
SAS har været fleksible og løsningsorienterede i den periode, hvor det desværre
ikke har været muligt at flyve i nær samme omfang som før pandemien.
Jeg vil dog nævne, at Arbejdsretten i sag nr. AR2015.0083 traf afgørelse om, at der
lovligt kunne varsles og iværksættes hovedkonflikt til støtte for et krav om over-
enskomst dækkende besætningsmedlemmer på Ryanairs baser i Danmark. Det ses
af dommen, der er vedlagt som bilag til dette svar, at det var FPU, i sagen repræ-
senteret af LO, som ville indgå overenskomst med Ryanair, da Ryanair etablerede
base i København.
Jeg vil minde om, at efter Arbejdsrettens dom og udsigten til konflikt valgte Rya-
nair at nedlægge basen i København. På den baggrund mener jeg, at det ikke er helt
rimeligt som i debatindlægget at hævde, at porten er åben for et SAS på Ryanair-
niveau og i den forbindelse at kritisere FPU, der har indgået overenskomst med
SAS Ireland. I forhold til flyselskaber, der ikke har base i Danmark, vil der efter
omstændighederne kunne søges indgået overenskomst efter udstationeringslovens
§ 6 a, der omhandler adgangen til at konflikte over for udenlandske tjenesteydere.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister