Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2489641_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Hans Andersen (V)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 10925
29. november 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr.
525 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans
Andersen (V).
Spørgsmål nr. 525:
Vil ministeren oplyse effekterne af at hæve modregningsbeløbet for folkepensio-
nister med hhv. 10.000, 25.000, 50.000, 100.000, 250.000, 500.000 og 750.000
kroner? Ministeren bedes i besvarelsen oplyse effekterne følgende tre scenarier:
1) Under de antagelser og forudsætninger, der ligger til grund for svar på BEU spg.
476. fra 17. maj 2021.
2) I en situation hvor mulighederne for opsat pension er afskaffet.
3) I en situation, hvor der ingen modregning sker de første 5 år efter folkepensions-
alderen efterfulgt af at modregningsbeløbet hæves med ovenstående.
I svaret bedes regnet på arbejdsudbudseffekten, effekten på BNP og provenuvirk-
ningerne.”
Svar:
Folkepensionen består af et grundbeløb og et pensionstillæg samt den supplerende
pensionsydelse (ældrechecken). Grundbeløbet bliver kun nedsat på baggrund af
pensionistens egen indtægt ved arbejde, hvis pensionisten tjener mere end fradrags-
beløbet på 344.600 kr. i 2021.
Pensionstillægget er større for enlige end for par. Pensionstillægget bliver nedsat på
baggrund af såvel pensionistens egen indtægt som en eventuel ægtefælle eller sam-
levers indtægt, hvis indtægtsgrundlaget overstiger et fradragsbeløb på 89.700 kr.
for enlige og 179.700 kr. for par (2021-niveau).
Herudover har man som folkepensionist, betinget af formueforhold, også mulighed
for udbetaling af ældrechecken. Ældrechecken udbetales en gang årligt på bag-
grund af en beregnet personlig tillægsprocent, som også lægger til grund for retten
til tillægsydelser såsom helbredstillæg, varmetillæg samt mediechecken. Den per-
sonlige tillægsprocent bliver som pensionstillægget indtægtsreguleret på baggrund
af både pensionistens egen og en eventuel ægtefælle eller samlevers samlede ind-
tægt, hvis indtægtsgrundlaget overstiger et fradragsbeløb på 35.600 kr. for enlige
og 70.600 kr. for par (2021-niveau).
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm., om effekterne af at hæve modregningsbeløbet for folkepensionister med hhv. 10.000, 25.000, 50.000, 100.000, 250.000, 500.000 og 750.000 kr., til beskæftigelsesministeren
Alle folkepensionister kan desuden ved beregning af pensionstillægget og den per-
sonlige tillægsprocent se bort fra indtægt ved personligt arbejde på op til 122.004
kr. (2021-niveau.)
Det fremgår ikke af spørgsmålet hvilket modregningsbeløb, der henvises til, hvor-
for det i besvarelsen er lagt til grund, at der med modregningsbeløbet for folkepen-
sionister er tale om fradraget ved beregning af pensionstillægget, da en ændring
heraf bredt set er mest relevant når det gælder modregning af pensionsydelsen.
Når der ændres på fradragsgrænserne, bør det ses i lyset af den ønskede effekt. Så-
ledes vil fx en ændring af fradragsbeløbet for grundbeløbet påvirke pensionister
med høje arbejdsindtægter, hvor fradragsbeløbet for beregning af den personlige
tillægsprocent, vil påvirke målretning af tillægsydelser og pensionister med lavere
indtægter.
Fradragsgrænserne gælder også for førtidspension tilkendt efter reglerne gældende
før 2003 (gammel ordning), hvorfor det i besvarelsen endvidere er lagt til grund, at
en forhøjelse ovennævnte fradragsbeløb også omfatter tilsvarende grænser for før-
tidspension tilkendt efter reglerne gældende før 2003.
1) Under de antagelser og forudsætninger, der ligger til grund for svar på BEU
spm. 476 fra 17. maj 2021
Med
’under
de antagelser og forudsætninger, der ligger til grund for svar på BEU
spm. 476 fra 17. maj 2021’ er det antaget, at der menes ved en forudsætning om
uændret tilslutning til opsat pension samt øvrige beregningstekniske forudsætnin-
ger, der ellers ligger til grund for besvarelse af spørgsmål 476.
På det grundlag skønnes en forhøjelse af pensionstillæggets fradragsbeløb med
10.000 kr. at indebære merudgifter efter skat, tilbageløb og adfærd på i størrelses-
ordenen 0,4 mia. kr. og en begrænset arbejdsudbudsvirkning i 2022. Forhøjes fra-
dragsbeløbet i stedet med 750.000 kr., skønnes det, at medføre merudgifter efter
skat, tilbageløb og adfærd på i størrelsesordenen 6,5 mia. kr. og en arbejdsudbuds-
virkning svarende til 900 fuldtidspersoner, jf. tabel 1.
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm., om effekterne af at hæve modregningsbeløbet for folkepensionister med hhv. 10.000, 25.000, 50.000, 100.000, 250.000, 500.000 og 750.000 kr., til beskæftigelsesministeren
2489641_0003.png
Tabel 1
Økonomiske konsekvenser ved en forhøjelse af fradragsbeløbet for beregning af pensionstillægget,
2022
Forhøjelse af fradragsgrænsen for aftrapning af pensionstillægget i kr.
2022-niveau
Merudgift i mia. kr.
Umiddelbar merudgift
Efter skat og tilbageløb
Efter skat, tilbageløb og ad-
færd
0,7
0,4
0,4
1,8
0,9
0,9
3,4
1,6
1,6
6,0
2,9
2,9
10,6
5,1
5,0
13,4
6,3
6,2
14,2
6,7
6,5
10.000
25.000
50.000
100.000
250.000
500.000
750.000
Arbejdsudbudsvirkning
Fuldtidspersoner
Effekt på BNP i mia. kr.
0
0,0
0
0,0
0
0,0
50
0,0
300
0,2
800
0,7
900
0,8
Anm.: Beregningen inkludere skøn for afledte effekter på udgifter til førtidspension tilkendt efter reglerne gældende
før 2003 (gammel ordning) og pensionister i udlandet samt evt. effekter for boligstøtte og øvrige tillægsydelser.
Opgørelsen er ekskl. fremrykning af udgifter til social pension ved ændret tilslutning til opsat pension.
Arbejdsudbudsvirkning er afrundet til nærmeste 50 fultidspersoner. Det bemærkes, at en forhøjelse af
fradragsbeløbet for pensionstillægget også vil medføre en større aftrapningsinterval af den personlige
tillægsprocent, hvilket alt andet lige vil indebære merudgifter til tillægsydelser, som udbetales med den
personlige tillægsprocent.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens pensionsmodel på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af
befolkningen
Det bemærkes, at skønnene er behæftet med en vis usikkerhed og at denne usikker-
hed øges med ændringernes omfang.
2) I en situation hvor mulighederne for opsat pension er afskaffet
Alle, der har nået folkepensionsalderen, kan vælge at udskyde folkepensionen og
deltage aktivt på arbejdsmarkedet i væsentligt omfang mod senere at få forhøjet
den løbende folkepension med et tillæg for opsat pension (ventetillæg). Mens fol-
kepensionen er opsat, optjenes ret til at få forhøjet den senere folkepension med en
procentdel
venteprocenten. Venteprocenten forhøjes jo længere tid pensionen op-
sættes. Venteprocenten svarer til, at den folkepension en person ikke modtager, når
overgang til folkepension udskydes, udbetales som en ydelsesforhøjelse i perso-
nens senere pensionsperiode.
På denne måde kan en person, der ønsker at arbejde i væsentligt omfang efter at
folkepensionsalderen er nået, og som derfor ville få sin løbende folkepension ned-
sat på grund af arbejdsindkomst, vælge i stedet at opsætte pensionen til et senere
tidspunkt, så fortsat arbejde efter folkepensionsalderen ikke indebærer lavere sam-
let folkepension.
Når en borger vælger at overgå til folkepension, udregnes en venteprocent, og den
løbende folkepension forhøjes med et ventetillæg svarende til denne procentdel i
resten af pensionistens levetid. For personer, der har opsat pensionen efter 1. juli
2018 er der desuden mulighed for at få tillægget udbetalt over en tiårig periode, el-
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm., om effekterne af at hæve modregningsbeløbet for folkepensionister med hhv. 10.000, 25.000, 50.000, 100.000, 250.000, 500.000 og 750.000 kr., til beskæftigelsesministeren
ler at få den del af tillægget, der vedrører grundbeløbet udbetales som et engangs-
beløb ved overgangen til folkepension, mens den resterende del udbetales over 10
år.
Venteprocenten opgøres som forholdet mellem det antal måneder, pensionen har
været opsat, og den gennemsnitlige middellevetid for personer på den alder, som
borgeren har ved overgangen til folkepension. Udbetales tillægget over 10 år an-
vendes den forventede levetid over en 10-årig periode.
Når folkepensionen opsættes indebærer venteprocenten derfor grundlæggende, at
den udskudte folkepension under perioden med opsat pension udbetales over den
resterende pensionsperiode, når borgeren senere overgår til folkepension. Opgjort i
forhold til en situation, hvor personen alternativt til beskæftigelse og opsat pension
i stedet overgik til folkepension uden beskæftigelse, indebærer opsat pension set
over levetiden således hverken en betydelig mer- eller mindreudgift til folkepensi-
onsydelser. I det omfang opsat pension bidrager til en øget beskæftigelse over fol-
kepensionsalderen, vil en afskaffelse af opsat pension indebære et tab for det of-
fentlige.
Hertil bemærkes dog, at en andel af de personer, som vælger opsat pension, for-
mentlig fortsat vil vælge at arbejde, selvom muligheden for opsat pension ikke var
til stede. For disse personer vil en afskaffelse af opsat pension isoleret set indebære
en gevinst for det offentlige. Der foreligger umiddelbart ikke et tilstrækkelig empi-
risk grundlag for at skønne over den samlede adfærdseffekt, hvorfor det ikke er
muligt at opgøre et egentligt skøn for de økonomiske konsekvenser af en afskaf-
felse af opsat pension.
Den varige virkning af en afskaffelse af muligheden for opsat pension vurderes dog
overordnet set at være tilnærmelsesvis udgiftsneutral. En afskaffelse af muligheden
for opsat pension vil imidlertid på kort sigt indebære en fremrykning af udgifter til
folkepension mod lavere udgifter til ventetillæg på længere sigt. En afskaffelse af
opsat pension vil således bidrage til større underskud på den offentlige saldo i de
kommende år med demografisk modvind (de såkaldte hængekøjeår) mod en styr-
kelse af saldoen på længere sigt, hvor der forventes at være overskud på den offent-
lige saldo.
3) I en situation, hvor der ingen modregning sker de første 5 år efter folkepensions-
alderen efterfulgt af at modregningsbeløbet hæves med ovenstående.
Med
’en
situation, hvor der ingen modregning sker de første 5 år efter folkepensi-
onsalderen’ er det - set i lyset af den øvrige opgørelse - antaget, at dette alene ved-
rører beregning af pensionstillægget. Det vil sige, at grundbeløbet og tillægsydel-
ser, der udbetales med den personlige tillægsprocent modregnes efter ellers gæl-
dende regler.
På det grundlag skønnes en forhøjelse af pensionstillæggets fradragsbeløb med
10.000 kr. i en situation, hvor der ikke sker modregning de første 5 år efter folke-
pensionsalderen, at indebære merudgifter efter skat, tilbageløb og adfærd på ca. 2,1
mia. kr. og en arbejdsudbudsvirkning svarende til 900 fuldtidspersoner i 2022. For-
højes fradragsbeløbet i stedet med 750.000 kr., skønnes det, at medføre merudgifter
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 525: Spm., om effekterne af at hæve modregningsbeløbet for folkepensionister med hhv. 10.000, 25.000, 50.000, 100.000, 250.000, 500.000 og 750.000 kr., til beskæftigelsesministeren
2489641_0005.png
efter skat, tilbageløb og adfærd på størrelsesordenen 6,7 mia. kr. og en arbejdsud-
budsvirkning svarende til 1.150 fuldtidspersoner, jf. tabel 2.
Tabel 2
Økonomiske konsekvenser ved en forhøjelse af fradragsbeløbet for beregning af pensionstillægget
samt hvis der ikke sker modregning i pensionstillægget de første 5 år efter folkepensionsalderen,
2022
Forhøjelse af fradragsgrænsen for aftrapning af pensionstillægget i kr.
2022-niveau
Merudgift i mia. kr.
Umiddelbar merudgift
Efter skat og tilbageløb
Efter skat, tilbageløb og ad-
færd
5,0
2,3
2,1
5,8
2,7
2,5
7,0
3,3
3,0
9,0
4,2
4,0
12,3
5,9
5,6
14,3
6,8
6,4
14,9
7,0
6,7
10.000
25.000
50.000
100.000
250.000
500.000
750.000
Arbejdsudbudsvirkning
Fuldtidspersoner
Effekt på BNP i mia. kr.
900
0,9
900
0,9
950
0,9
950
0,9
1.050
1,0
1.150
1,1
1.150
1,1
Anm.: Beregningen inkludere skøn for afledte effekter på udgifter til førtidspension tilkendt efter reglerne gældende
før 2003 (gammel ordning) og pensionister i udlandet samt evt. effekter for boligstøtte og øvrige tillægsydelser.
Opgørelsen er ekskl. fremrykning af udgifter til social pension ved ændret tilslutning til opsat pension.
Arbejdsudbudsvirkning er afrundet til nærmeste 50 fultidspersoner. Det bemærkes, at en forhøjelse af
fradragsbeløbet for pensionstillægget også vil medføre en større aftrapningsinterval af den personlige
tillægsprocent, hvilket alt andet lige vil indebære merudgifter til tillægsydelser, som udbetales med den
personlige tillægsprocent.
Kilde: Egne beregninger på baggrund af lovmodellens pensionsmodel på basis af en stikprøve på 3,3 pct. af
befolkningen
Det skal igen bemærkes, at skønnene er behæftet med en vis usikkerhed og at
denne usikkerhed øges med ændringernes omfang.
Venlig hilsen
Mattias Tesfaye,
Fungerende beskæftigelsesminister
5