Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2414818_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 3844
14. juni 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 522
(alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 522:
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af samrådsspørgsmål Z oversende et
notat, der beskriver, hvordan det kan lade sig gøre, at borgere fra 3. lande lovligt
kan komme til Danmark og arbejde til en meget lav løn? I besvarelsen bedes mini-
steren oplyse, om det er intentionen med reglerne, at borgere fra 3. lande kan få op-
holds- og arbejdstilladelse i et land for herefter at udføre arbejde i et andet land?”
Svar:
Retsgrundlaget for udstationering af tredjelandsborgere er overordnet ret enkelt at
redegøre for, og jeg inkluderer det derfor i selve svaret nedenfor.
Tredjelandsstatsborgere, der er fast ansat i en virksomhed i en medlemsstat, kan
som led i deres ansættelse udstationeres midlertidigt til en anden medlemsstat for at
løse en konkret opgave. Dette følger af bestemmelsen om fri udveksling af tjene-
steydelser i artikel 56 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde. Det
er en betingelse, at den ansatte tredjelandsborger har arbejdstilladelse og er fast be-
skæftiget i en virksomhed, som er etableret i en anden medlemsstat og leverer tje-
nesteydelser i Danmark. Det har jeg ikke noget principielt imod, for hvorfor skulle
IT-virksomheden fra Odense med sin ansatte fra USA ikke kunne udføre en opgave
i Hamburg? Så ville der ikke være fri bevægelighed for alle virksomheder, og det
er derfor, at det følger af traktatens artikel 56, at man kan udstationere 3. landsbor-
gere.
Jeg har derimod tidligere udtalt, at det ikke hensigten, at man kan få arbejdstilla-
delse til en tredjelandsborger, for at vedkommende blot skal arbejde i et andet land.
EU-Domstolen har forudsat, at 3. landsborgeren skal have sin hovedaktivitet i det
land, der har givet arbejdstilladelsen. Det er denne betingelse, vi vil drøfte med an-
dre lande, herunder i regi af Den Europæiske Arbejdsmarkedsmyndighed, ELA, jf.
mit svar på spørgsmål 521.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 522: Spm. om, hvordan det kan lade sig gøre, at borgere fra 3. lande lovligt kan komme til Danmark og arbejde til en meget lav løn, til beskæftigelsesministeren
Som nævnt på samrådet følger det ikke af EU-retten, at tredjelandsborgere kan ar-
bejde til lave lønninger, da tredjelandsborgere er omfattet af de samme regler som
EU-borgere, nemlig udstationeringsdirektivet. Efter direktivet har medlemsstaterne
ikke blot ret, men pligt, til at pålægge tjenesteyderen at følge de regler om afløn-
ning, der gælder i værtslandet. I Danmark har vi dog ikke lovregler om aflønning,
og det er derfor op til arbejdsmarkedets parter at overenskomstdække arbejdet in-
den for udstationeringsdirektivets rammer. Som følge af de særlige forhold på vej-
transportområdet, hvor det i praksis ikke er muligt at overenskomstdække uden-
landske vognmænd, har Folketinget dog sidste år efter anbefaling fra FH og DA
lovgivet om lønomkostningsniveauet for chauffører i dele af vejtransportbranchen.
Udenlandske vognmænd, der udstationer chauffører til at køre cabotagekørsel eller
kombineret transport i Danmark, skal aflønne deres chauffører med en fastsat time-
sats beregnet på baggrund af omkostningsniveauet i de retningsgivende overens-
komster på transportområdet.
På det statslige område skal der indsættes arbejdsklausuler i kontrakter om tjeneste-
ydelser, hvorefter de normalt gældende overenskomstmæssige vilkår skal følges.
Mange kommuner følger samme praksis.
Som nævnt på samrådet drøfter regeringen gerne med arbejdsmarkedets parter,
hvordan vi fx i regelgrundlaget for RUT-registret og i myndighedssamarbejdet kan
hjælpe parterne endnu bedre i deres arbejde med at overenskomstdække udstatione-
rede arbejdstagere i Danmark.
Venlig hilsen
Peter Hummelgaard
Beskæftigelsesminister
2