Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2021 - 3844
14. juni 2021
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. juni 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 522
(alm. del), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 522:
”
Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af samrådsspørgsmål Z oversende et
notat, der beskriver, hvordan det kan lade sig gøre, at borgere fra 3. lande lovligt
kan komme til Danmark og arbejde til en meget lav løn? I besvarelsen bedes mini-
steren oplyse, om det er intentionen med reglerne, at borgere fra 3. lande kan få op-
holds- og arbejdstilladelse i et land for herefter at udføre arbejde i et andet land?”
Svar:
Retsgrundlaget for udstationering af tredjelandsborgere er overordnet ret enkelt at
redegøre for, og jeg inkluderer det derfor i selve svaret nedenfor.
Tredjelandsstatsborgere, der er fast ansat i en virksomhed i en medlemsstat, kan
som led i deres ansættelse udstationeres midlertidigt til en anden medlemsstat for at
løse en konkret opgave. Dette følger af bestemmelsen om fri udveksling af tjene-
steydelser i artikel 56 i Traktaten om den Europæiske Unions Funktionsmåde. Det
er en betingelse, at den ansatte tredjelandsborger har arbejdstilladelse og er fast be-
skæftiget i en virksomhed, som er etableret i en anden medlemsstat og leverer tje-
nesteydelser i Danmark. Det har jeg ikke noget principielt imod, for hvorfor skulle
IT-virksomheden fra Odense med sin ansatte fra USA ikke kunne udføre en opgave
i Hamburg? Så ville der ikke være fri bevægelighed for alle virksomheder, og det
er derfor, at det følger af traktatens artikel 56, at man kan udstationere 3. landsbor-
gere.
Jeg har derimod tidligere udtalt, at det ikke hensigten, at man kan få arbejdstilla-
delse til en tredjelandsborger, for at vedkommende blot skal arbejde i et andet land.
EU-Domstolen har forudsat, at 3. landsborgeren skal have sin hovedaktivitet i det
land, der har givet arbejdstilladelsen. Det er denne betingelse, vi vil drøfte med an-
dre lande, herunder i regi af Den Europæiske Arbejdsmarkedsmyndighed, ELA, jf.
mit svar på spørgsmål 521.