Finansudvalget 2018-19 (1. samling)
FIU Alm.del - supplerende svar på spørgsmål 25
Offentligt
Bilag 1
Vurdering af tiltag
Tabel 1
Vurdering af virkning af de enkelte tiltag i 2030
Virkning på of-
fentlig saldo,
mia. kr.
Budgetforværrende tiltag
Afskaffelse af topskatten, afskaf-
felse af loftet over beskæftigelses-
fradraget og reduktion af det skrå
skatteloft, jf. svaret på FIU alm. del
–
spørgsmål 246 (2013-2014)
Der henvises til svar på FIU spørgsmål nr. 246 (alm. del) af 19. april 2014 for uddybning
af den anvendte metode og forudsætninger for beregning af provenu samt arbejdsudbud
og BNP. Det skal understreges, at der er tale om en betydelig ændring i personbeskatnin-
gen. Det indebærer, at erfaringsgrundlaget, som beregningsforudsætningerne er baseret
på, er mindre direkte anvendeligt end ved marginale ændringer, og at usikkerheden ved
skønnene derfor er betydelig. Der er således tale om et mekanisk beregningsteknisk
skøn.
Der henvises til svar på FIU spørgsmål nr. 246 (alm. del) af 19. april 2014 for uddybning
af den anvendte metode og forudsætninger for beregning af provenu samt arbejdsudbud
og BNP. Arbejdsudbuddet afviger fra svaret på FIU spørgsmål nr. 246 som følge af en
anden fortolkning af forslaget
–
som indebærer en større marginalskattelempelse for per-
soner med relativt små lønindkomster. Det forudsættes konkret, at forhøjelsen af person-
fradraget, der gives til personer i beskæftigelse, ikke kan overstige niveauet for lønind-
komsten, således at personer med en lønindkomst under 40.000 kroner om året ikke får
den fulde forhøjelse af personfradraget. Det skal understreges, at der er tale om en mar-
kant ændring i personbeskatningen og skattesystemet som sådan. Det indebærer, at er-
faringsgrundlaget, som beregningsforudsætningerne er baseret på, har mindre relevans
end ved marginale ændringer, og at usikkerheden ved skønnene derfor er markant. Der
er således tale om en mekanisk beregningsteknisk øvelse.
Der henvises til svar på FIU spørgsmål nr. 246 (alm. del) af 19. april 2014 for uddybning
af den anvendte metode og forudsætninger for beregning af provenu samt arbejdsudbud
og BNP.
Afskaffelse af bo- og gaveafgiften skønnes at indebære et umiddelbart mindreprovenu på
ca. 3,6 mia. kr. i 2019 og ca. 3,5 mia. kr. fra og med 2020. Efter tilbageløb (og adfærd)
skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 2,7 mia. kr. i 2019 og ca. 2,6 mia. kr. fra og med
2020.
Bo- og gaveafgiften afskaffes
-2�½ mia. kr.
0
0
Ikke muligt at
vurdere
Ikke muligt at
vurdere
Bo- og gaveafgiften kan ses på linje med beskatningen af kapitalafkast og virker i denne
forstand på samme måde som fx aktieindkomstskat. En afskaffelse af bo- og gaveafgiften
kan derfor isoleret set styrke tilskyndelsen til opsparing. Modsat kan opsparing også ses
som en form for forsikring i lyset af usikkerhed om den enkeltes faktiske levetid, og en del
af arven kan derfor have karakter af ikke at være ”planlagt”, ligesom arv potentielt kan
svække tilskyndelsen til at arbejde mv. for modtager.
Arbejdsud-
budsvirkning i
2030, fuldtids-
personer
BNP-virkning
GINI-virkning,
beskæftigede
GINI-virkning,
befolkning
Bemærkninger til vurdering af forslaget
-16¼ mia. kr.
15.900 fuldtids-
personer
0,9 pct. af BNP
1,5
1,3
Indførelse af et nyt fradrag på
84.000 kroner årligt ved en forhø-
jelse af det eksisterende personfra-
drag for personer i beskæftigelse,
samt et fradrag på 84.000 kroner
for arbejdsmarkedsbidraget for per-
soner i beskæftigelse, jf. svaret på
FIU alm. del
–
spørgsmål 246
(2013-2014)
Fribeløb på SU fjernes, så stude-
rende kan tjene hvad de vil ved si-
den af SU’en, jf. svaret på FIU alm.
del
–
spørgsmål 246 (2013-2014)
-41�½ mia. kr.
3.000 fuldtids-
personer
0,0 pct. af BNP
-1,0
-0,3
-1 mia. kr.
300 fuldtidsper-
soner
0,0 pct. af BNP
*
*