Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2414598_0001.png
TALE
Samråd Z om udstationerede tredjelandsbor-
gere d. 9.6
DET TALTE ORD GÆLDER
31. maj 2021
J.nr. 2021 - 3844
CAL
Mette Buur
Samrådsspørgsmål Z stillet af Karsten Hønge (SF)
Med henvisning til afsløringen på TV2 den 9. maj 2021 om underbetalte ukrainske
håndværkere samt artiklen på www.tv2.dk af samme dato: »TV 2 afslører: Hånd-
værkere på Amager arbejder til 30 kroner i timen« bedes ministeren besvare føl-
gende spørgsmål:
1. Hvilke initiativer vil ministeren iværksætte i henholdsvis Danmark og EU-regi
for at sikre, at arbejde i Danmark altid foregår på danske løn og arbejdsvilkår?
2. Hvilke muligheder ser ministeren, såfremt der ikke i nær fremtid opnår enighed i
EU om arbejdskraft fra tredjelande, med henblik på at finde en løsning i forhold til
for eksempel Polens og Litauens eksorbitante udstedelse af arbejdstilladelser?
3. Hvilken rolle ser ministeren, at den fælles myndighedsindsats mod social dum-
ping spiller og fremadrettet kan spille i forhold til problemet?
[Indledning]
Tak for ordet.
Og tak for spørgsmålene.
Samrådet i dag er en konsekvens af, som Hr. Kar-
sten Hønge selv siger, endnu en rigtig kedelig sag
om underbetaling af udenlandsk arbejdskraft. For-
lydender om en timeløn på 30 kr. i timen på en
byggeplads
det er altså efter min opfattelse
usmageligt og helt uacceptabelt, at det finder sted i
Danmark.
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/6-21 om løn og arbejdsvilkår for udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
2414598_0002.png
Og for regeringen er det helt afgørende, at arbejde
i Danmark
også det arbejde, der bygger på mu-
lighederne i
EU’s indre marked –
foregår på vil-
kår, der hverken undergraver nationale løn- og ar-
bejdsvilkår eller svækker de nationale velfærdsmo-
deller.
Med andre ord: Den frie bevægelighed skal altså
også være fair bevægelighed.
Det er noget, vi arbejder for generelt
på EU-plan
og i Danmark. Men i den forbindelse er der også
nogle specifikke problemstillinger vedrørende
tredjelandsborgere, og det kommer jeg nærmere
ind på i min besvarelse.
Spørgsmål 1
Underspørgsmål 1 til samrådet her i dag går på,
hvilke initiativer jeg vil iværksætte i henholdsvis
Danmark og EU-regi for at sikre, at arbejde i Dan-
mark altid foregår på danske løn og arbejdsvilkår.
Hertil vil jeg indledningsvis fremhæve, at udstatio-
nerede tredjelandsborgere allerede er omfattet af
de samme regler om løn- og arbejdsvilkår, som ud-
stationerede EU-borgere er.
Retten til at udstationere ansatte fra én EU-med-
lemsstat til en anden følger af traktatens bestem-
melser om fri udveksling af tjenesteydelser. Det
2
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/6-21 om løn og arbejdsvilkår for udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
2414598_0003.png
gælder uanset om den ansatte er EU-borger eller
tredjelandsborger.
Det betyder, at udstationerede tredjelandsborgere
er omfattet af udstationeringsdirektivet, og udstati-
oneringsdirektivet hviler på princippet om samme
løn for samme arbejde på samme sted.
I Danmark har vi jo imidlertid ikke lovbestemt
mindsteløn eller almengjorte overenskomster, og
dermed har myndighederne ikke kompetence, når
det drejer sig om løn. Her er det op til parterne at
aftale lønningerne, og i forhold til udstationerede
arbejdstagere er det op til fagbevægelsen at for-
søge at indgå overenskomst med den udenlandske
virksomhed.
Så de overordnede rammer for at kræve lige vilkår
er på plads. Udfordringen er så, at det kan være
vanskeligt at håndhæve på tværs af grænserne, og
det giver let spil for fusk-firmaer. Og vi må nok
sige, at situationen formentlig er den, at i brancher,
hvor der i forvejen er brodne kar, kan udstatione-
ring af tredjelandsborgere forstærke vores udfor-
dringer.
–Det
kan på ingen måde afvises, at der kan være
situationer, hvor borgere fra tredjelande vil accep-
tere et lavere niveau eller ringere vilkår end EU-
borgere. Tredjelandsborgere vil formentlig ofte
være i en position, hvor de er mere afhængige af
3
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/6-21 om løn og arbejdsvilkår for udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
arbejdsgiveren end EU-borgere, fx fordi de risike-
rer at miste deres arbejdstilladelse, hvis de mister
deres tilknytning til arbejdsgiveren.
Så der er bestemt grund til, at vi også på EU-plan
tager en debat om, hvordan vi kan dæmme op for
problemet. Jeg har i den forbindelse, som Hr. Kar-
sten Hønge selv nævner, skrevet til direktøren for
den europæiske arbejdsmarkedsmyndighed, ELA,
hvor jeg opfordrer ELA til at analysere problemet
og komme med mulige løsninger.
Og jeg har tænkt mig at følge op op på den opfor-
dring og foreslå, at ELA mere specifikt ser på ret-
ningslinjer for krav til tredjelandsborgerens til-
knytning til det land, vedkommende udstationeres
fra - lidt i stil med det, som Hr. Karsten Hønge
også selv siger i sin indledning. EU-Domstolen har
allerede fastslået, at for at falde ind under udstatio-
neringsreglerne, skal arbejdstageren have sin ho-
vedaktivet i det land, vedkommende udstationeres
fra. Og det er for at undgå, at folk blot får arbejds-
tilladelse for at blive udstationeret. Og det er jo -
på papiret - meget fint. Men på papiret.
Problemet er, at det i praksis er særdeles vanske-
ligt at sikre, at dette krav overholdes.
I den forbindelse vil vi også drøfte eventuel god
praksis i lande med hensyn til kontrol.
4
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/6-21 om løn og arbejdsvilkår for udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Et af de elementer vedrørende kontrol, vi selv
overvejer, er kontrol af, at udstationerede tredje-
landsborgere er omfattet af de sociale sikringsreg-
ler i hjemlandet. Jeg har derfor bedt mine embeds-
folk om at indlede en dialog med Kommissionen
og andre lande om, hvordan vi kan have et samar-
bejde, selvom vi pga. retsforbeholdet ikke er om-
fattet af reglerne om koordination af social sikring
for 3. landsborgere.
Det er også rettidig omhu i forhold til mere gene-
relle overvejelser på EU-plan, som jeg nu kommer
ind på.
Jeg er enig med spørgeren i, at nye initiativer på
europæisk plan kan bidrage til kampen mod fup og
svindel og dermed styrke bestræbelserne på, at ar-
bejde i Danmark altid foregår på danske løn- og
arbejdsvilkår.
Vi har længe ønsket et europæisk ID-kort, der vil
udgøre et nyttigt kontrolredskab i kampen for at
sikre ordentlige vilkår ude på arbejdspladserne.
Det er som bekendt Kommissionen, der har mulig-
heden for at foreslå nye initiativer i EU. Derfor er
det også positivt, at Kommissionen har bebudet, at
de arbejder videre med deres tidligere overvejelser
om et ”socialt sikringsnummer”
- nu under beteg-
nelsen ”socialt sikringspas”.
5
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/6-21 om løn og arbejdsvilkår for udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Regeringen har udarbejdet et såkaldt non-paper til
Kommissionen, hvor vi har uddybet vores syns-
punkter om et ID-kort og socialt sikringsnummer.
Regeringen er også interesseret i at se nærmere på
muligheden for en europæisk sortliste over
”brodne kar” –
det kan fx være virksomheder, der
er dømt for underbetaling eller grov tilsidesættelse
af arbejdsmiljølovgivningen, men altså også for
udlændingelovgivningen. Det skal være med til at
forhindre gentagne tilfælde af snyd og misbrug.
Derudover skal vi også
som allerede nævnt
bruge ELA til aktivt at søge fælles løsninger, så
EU-reglerne bliver overholdt af alle. Det kan fx
ske gennem et styrket myndighedssamarbejde på
tværs af grænserne.
I den forbindelse er drøftelserne i ELA også en
mulighed for at drøfte sagen med lande som Polen
og Litauen, og hermed kommer jeg over til besva-
relsen af det andet underspørgsmål:
Spørgsmål 2
Og her vil jeg gerne indledningsvis slå fast, at re-
geringen ikke kommer til at problematisere antal-
let af arbejdstilladelser i sig selv, som de pågæl-
dende lande udsteder. Vi lægger selv vægt på, at
det er national kompetence både at give og afslå -
ikke mindst - arbejdstilladelse, og vi har endda et
6
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/6-21 om løn og arbejdsvilkår for udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
retsforbehold, så vi er helt sikre på, at det forbliver
sådan.
For det andet er millioner af borgere fra de pågæl-
dende landes arbejdsstyrke udrejst for at bosætte
sig i andre EU-lande.
For det tredje er det ikke som sådan antallet, der er
problemet i Danmark, men den omstændighed, at
vi ser nogle mere alvorlige tilfælde af udnyttelse.
Jeg mener, at alle lande har en fælles interesse i to
ting:
For det første, at skruppelløse firmaer ikke bruger
nogle lande som transitland for arbejdstilladelser
med henblik på at omgå udlændingelovgivningen.
For det andet, at tredjelandsborgere ikke misbru-
ges til at trykke løn og arbejdsvilkår ned på et ni-
veau, der er så ringe, at de ikke engang lever op til
reglerne i tjenesteydernes hjemland.
Et helt forfærdeligt eksempel, hvor begge forhold
synes at være gældende, er Padborg-sagen. Der er
godt nok ikke faldet dom i sagen endnu, men man
kan godt stille spørgsmålstegn ved, om det nogen-
sinde var meningen, at chaufførerne fra Fillippi-
nerne og Sri Lanka skulle være i Polen, hvor de fik
arbejdstilladelse. Derudover - hvis det er rigtigt
til en løn på 15 kr. i timen.
7
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/6-21 om løn og arbejdsvilkår for udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Det vil jeg foreslå over for ELA bliver et tema, og
jeg har bedt mine embedsmænd om, at det også ta-
ges op i regi af vores bilaterale samarbejde med
bl.a. Polen og Litauen. Og den dialog kan bidrage
til at styrke kontrollen, og hermed tager jeg fat på
det sidste underspørgsmål:
Spørgsmål 3
I Danmark har myndighederne som udgangspunkt
ikke mulighed for at reagere på, hvad der udbeta-
les af løn til medarbejdere på private arbejdsplad-
ser.
Det er som tidligere nævnt arbejdsmarkedets par-
ter, der har den fulde adgang til at regulere løn. I
varetagelsen af denne opgave kan parterne bruge
oplysninger fra RUT-registret, når der skal indgås
og håndhæves overenskomster med udenlandske
tjenesteydere.
Arbejdsmarkedets parter har desuden en særlig ud-
videt adgang til oplysninger i RUT-registret, når
der er indledt en fagretlig sag.
Alligevel er den fælles myndighedsindsats et vig-
tigt redskab i værktøjskassen til at sikre, at arbejde
i Danmark foregår efter danske regler.
8
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/6-21 om løn og arbejdsvilkår for udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Myndighedsindsatsen indebærer, at Arbejdstilsy-
net, Skattestyrelsen og politiet hvert år gennemfø-
rer landsdækkende og regionale fællesaktioner på
steder med mistanke om social dumping og brug
af illegal arbejdskraft i relevante brancher.
På fællesaktionerne kontrollerer myndighederne
virksomhedernes arbejdsmiljø og skatteforhold, og
om de udenlandske medarbejdere har arbejds- eller
opholdstilladelse.
Desuden er Arbejdstilsynets opsøgende kørsel i
forhold til udenlandske tjenesteydere med til at un-
derstøtte, at udenlandske tjenesteydere registrerer
sig
og dermed er det muligt for fagbevægelsen at
tage kontakt om indgåelse af overenskomst.
Samtidig holder myndighederne tæt kontakt og un-
derretter hinanden, hvis der på et kontrolbesøg er
mistanke om lovbrud på en af de andre myndighe-
ders område.
Myndighedsindsatsen har betydet, at kontrollen
med udenlandske virksomheder er øget betydeligt
over årene.
Derfor er jeg også glad for, at vi med finansloven
for 2020 sikrede, at bevillingen til både den gene-
relle indsats mod social dumping og til den fælles
myndighedsindsats blev løftet til det højeste ni-
veau nogensinde i perioden 2020-2022.
9
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 515: Spm. om talepapir fra samrådet den 9/6-21 om løn og arbejdsvilkår for udenlandsk arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren
Det skal også nævnes, at myndighederne er op-
mærksomme på at indberette mistænkelige forhold
til andre relevante myndigheder. Hvis Arbejdstil-
synet fx får mistanke om menneskehandel til
tvangsarbejde, vil de indberette det til politiet eller
Center Mod Menneskehandel.
Den fælles myndighedsindsats er altså en afgø-
rende del af indsatsen mod social dumping. Men
den er ikke en enkeltstående løsning på social
dumping og løndumping på danske arbejdspladser.
Afslutning
Jeg vil gerne runde mine indledende bemærknin-
ger af med at gentage, at jeg fuldt ud deler spørge-
rens forargelse over de eksempler på underbetaling
af udenlandsk arbejdskraft, som desværre dukker
op med jævne mellemrum.
Svaret er
efter min mening
den danske model
med en vedvarende og insisterende indsats fra ar-
bejdsmarkedets parter; det er opbakning til den
indsats fra regering og Folketinget, så langt som
vores kompetence nu rækker; og sidst men ikke
mindst dialog og initiativer både i EU og bilateralt
i forhold til de udfordringer, som vi ikke kan løse
nationalt.
Tak for ordet.
10