Beskæftigelsesudvalget 2020-21
BEU Alm.del
Offentligt
2418946_0001.png
Transportministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
22. juni 2021
2021-4101
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af den 9. juni 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christian Juhl (EL).
Spørgsmål nr. 514:
Det fremgår af artiklen »Byggedirektør: Korruptionsstraffet italie-
ner sad for bordenden« på www.fagbladet3f.dk den 28. maj, at
Pietro Paolo Marcheselli, der har titlen »operational manager« på
byggeriet af den nye Storstrømsbro mellem Sjælland og Falster,
blev ansat på det offentlige milliardprojekt, selvom han endnu ikke
havde udstået en betinget fængselsstraf på to år for bestikkelse og
korruption i Italien. Vil ministeren
evt. med inddragelse af be-
skæftigelsesministeren
på den baggrund redegøre for, hvordan
en person, der dømt for bestikkelse og korruption, kan sidde i le-
delsen for den virksomhed, der arbejder for staten på Storstrøms-
broen, samt hvordan det stemmer overens med de tilsagn, som
både transportministeren og beskæftigelsesministeren har givet i
tidligere samråd om forholdene på Storstrømsbroen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som oplyser:
”Vejdirektoratet
har været bekendt med, at den pågældende person
har været ansat i konsortiet SBJV siden juni 2019. Umiddelbart før
ansættelsen har SBJV mundtligt orienteret Vejdirektoratet om an-
sættelsen af medarbejderen og om dennes tidligere straffesag for
forhold, der har fundet sted i 2013-2014. SBJV har bekræftet over
for Vejdirektoratet, at den pågældende person ikke har prokura til
at træffe beslutninger på SBJV’s vegne.
Vejdirektoratet har endvidere oplyst, at rammerne for, hvornår
Vejdirektoratet kan hindre ansættelsen af medarbejdere på projek-
tet, er fastlagt i kontrakten mellem SBJV og Vejdirektoratet af den
26. februar 2018.
Kontrakten indeholder i afsnit 8.2 en bestem-
melse om self-cleaning/ophævelse. Bestemmelsen blev indarbej-
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om, hvordan en person, der dømt for bestikkelse og korruption, kan sidde i ledelsen for den virksomhed, der arbejder for staten på Storstrømsbroen, til transportministeren
2418946_0002.png
Side 2/3
det i kontrakten på baggrund af Kammeradvokatens anbefalin-
ger, jf. Kammeradvokatens redegørelse af 10. januar 2018 om
udbuddet af Storstrømsbroen for forligskredsen. Se
https://www.trm.dk/nyheder/2018/kammeradvokatens-gen-
nemgang-af-udbud-af-storstroemsbroen/.
Bestemmelsen vedrører efter sin ordlyd en underretningspligt
for entreprenøren i relation til ”de
verserende straffesager I Ve-
nedig og I relation til eventuelle nye straffesager vedrørende de
i næste afsnit omtalte overtrædelser, hvor der er kendskab til,
at efterforskning er indledt, eller sigtelse/tiltale er rejst (og
hermed sammenlignelige skridt I henhold til italiensk lovgiv-
ning), mod Itinera, Condotte og/eller GLF og/eller personer i
de nævnte selskabers ledelsesorganer.”
(Vejdirektoratets under-
stregning). Derudover indeholder bestemmelsen et krav om
iværksættelse af en ”self-cleaning proces” hvis Itinera, Condotte
og/eller GLF og/eller personer i de nævnte selskabers ledelses-
organer bliver dømt (uanset om det er ved endelig dom), vedta-
ger et bødeforlæg eller på anden vis anerkender sigtelsen/tilta-
len i en straffesag vedrørende de i bestemmelsen omtalte over-
trædelser, bl.a. bestikkelse, svig eller hvidvaskning af penge.
Bestemmelsen er, som det fremgår af den understregede sæt-
ning ovenfor, afgrænset til at omfatte de tre konsortieselskaber
og/eller personer i disses ledelsesorganer.
Kontrakten definerer ikke nærmere, hvad der menes med ”ledel-
sesorganer”.
Betegnelsen må derfor som udgangspunkt fortol-
kes i overensstemmelse med sædvanlig praksis, hvorefter sel-
skabets ledelsesorgan omfatter selskabets bestyrelse, direktion
eller tilsynsråd samt person med beføjelse til at repræsentere el-
ler kontrollere eller træffe beslutninger i disse. Den pågældende
medarbejder er en almindelig medarbejder uden sådanne sær-
lige beføjelser, som de netop anførte. Kontraktens afsnit 8.2 er
derfor ikke anvendelig i nærværende situation.
Kontrakten
indeholder ikke andre bestemmelser, som regulerer
en situationen som denne. Heller ikke de særlige betingelser
(SB) regulerer denne situation. I SB §18 stilles der alene føl-
gende krav til entreprenørens medarbejdere:
”Medarbejderne
skal være kvalificerede til de i art og omfang hermed for-
bundne opgaver. Krav til kvalifikationer fremgår af respektive
arbejdsbeskrivelser samt bilag SAB 02-A06 Kvalitets- og miljø-
ledelseskrav til totalentrepriser.”
Der stilles således ikke krav til
BEU, Alm.del - 2020-21 - Endeligt svar på spørgsmål 514: Spm. om, hvordan en person, der dømt for bestikkelse og korruption, kan sidde i ledelsen for den virksomhed, der arbejder for staten på Storstrømsbroen, til transportministeren
2418946_0003.png
Side 3/3
de enkelte medarbejderes straffeattest. Endvidere er der i be-
stemmelsen krav om, at udskiftning af nøglepersoner ikke må
ske uden bygherrens godkendelse.
Da den pågældende medarbejder ikke udfylder en rolle som
nøglemedarbejder på projektet og heller ikke har prokura, skulle
ansættelsen af den pågældende medarbejder ikke godkendes af
Vejdirektoratet. Modsat kunne Vejdirektoratet heller ikke (med
hjemmel i kontrakten) afvise, at den pågældende person blev til-
knyttet projektet som almindelig medarbejder hos entreprenø-
ren.
Vejdirektoratet har i forbindelse med Fagbladet 3F’s artikler om
sagen, bedt Kammeradvokaten om deres vurdering af sagen.
Kammeradvokaten er umiddelbart enig i Vejdirektoratets vurde-
ring.
Vejdirektoratet har også set på etiske retningslinjer (Code of
Ethics and of Conduct).
SBJV’s
har til Vejdirektoratet oplyst, at
ansættelsen af den pågældende person er inden for rammerne af
disse retningslinjer. Ligeledes har SBJV oplyst, at den pågæl-
dende person i sin ansættelse hos SBJV har overholdt Code of
Ethics and Conduct. Kammeradvokaten tilslutter sig umiddel-
bart denne vurdering.
Endelig har
Vejdirektoratet undersøgt SBJV’s
antikorruptions
politik (Anti Corruption Policy), men politikken regulerer ikke
ansættelse af medarbejdere, herunder ansættelse af korruptions-
straffede.”
Vejdirektoratet har desuden oplyst mig, at den pågældende medar-
bejder har haft sidste arbejdsdag i Danmark på Storstrømsprojek-
tet den 10. juni 2021.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht